Wednesday, November 30, 2011

Eggless Choc Rice & Raisin Strawberry Muffin

 
 
Dah lama sangat rasanya x menggodek muffin. Bahan2nya ada, tapi rajinnya tiada. Masa yang agak terhad membantutkan keinginan. Tapi malam tadi tah tetibe rasa nak buat, tambah2 bila dapat resepi Kak Fida yang memang senang ni. Risau jugak, ahli2 yang tukang perabis dah balik kampung, entah siapa yang nak habiskan. Cheq sue kalau spesies mufin ni memang seketui dua ajelah, tapi bila dah nak buat takkanlah nak bahagi 8 satu adunan tu. Walaupun adunan ni tak banyak, tapi dapat jugak la dalam 25 biji mufin. Banyak jugak tu
Sudahnya cheq sue bawak ke dewan peperiksaan hari ni. Maaf ya, n3 ni pun diautopost sebab cheq sue masih mengawas setengah hari... :)  Tak tahu la camana rasanya, malam tadi dicubit2 aje, nanti balik baru boleh komen eh...


Istimewanya muffin ni disebabkan tiada penggunaan telur. Walaupun nampak macam keras di bahagian atas tu tapi percayalah rasanya memang gebu dan lembut. Bila buat muffin ni tak rasa bersalah langsung walaupun ketara sangat meekah kat atas tu kan? He he he...
 

Kalau sape yang agak2 tak percaya tentang kelembutan muffin ni bolehlah mencuba, dan boleh pula diejas mengikut kreativiti masing-masing. Yang cheq sue ni dimasukkan strawberry emulco, so ada la bau2 strawberi sikit. So, jangan tak cuba kay... Wassalam...
 
EGGLESS CHOC RICE & RAISIN STRAWBERRY MUFFIN
Resepi : Kak Fida @ MyR

Bahan A :
2 cawan tepung gandum(250g)*  
1/2 sk bicarbonate of soda*  
1 1/2 sk baking powder* (* ayak bersama)  
1 cawan choc. chips (cheq sue campur 1/2 cwn choc. rice + 1/2 cwn raisins)  
 
Bahan B :  
60g mentega (1/4 buku) - dicairkan  
3/4 cawan susu segar  
1/2 cawan gula castor (boleh kurangkan) 
1/2 sk esen vanilla cheq sue ganti dengan 1 sk strawberry emulco

Cara-cara
  1. Campurkan bahan2 A dalam mangkuk dan buat lubang di tengah2nya.
  2. Satukan bahan2 B dan kacau rata dan tuangkan ke dalam adunan tepung.
  3. Kacau adunan hingga rata dan masukkan ke dalam mangkuk muffin 2/3 penuh.
  4. Bakar pada suhu 175C selama 25-30 min atau hingga masak ikut kepanasan oven masing2.
  5. Enak di makan ketika muffin masih hangat atau pon dah sejuk.

Tuesday, November 29, 2011

Ada Yang Rindu.......???

 
 
Fuhhhhh....fuhhhh.... adoi, banyaknya sawang kat rumah buruk cheq sue nih. Seminggu rasanya x menjenguk ke sini, macam2 cerita yang tertinggal. Apa khabar korunk semua? Harap2nya sihat2 aje dan bahagia dengan aktiviti seharian. Cheq sue ni kemain lama x menghapdet, dek kerana kekangan masa dan urusan dunia yang x sudah2. Ada jugak sesekali menjenguk ke rumah kawan2, tapi x sempat meninggalkan jejak. Sepanjang kehilangan cheq sue ni, ada tak yang rindu-rindu?  Maafkan cheq sue ye kerana pergi tanpa pesan. Terima kasih pada yang masih sudi menjenguk ke sini dan berterusan menatap kisah lala ala Thai tu. TQ uoals...
Masih belum terlambat barangkali untuk cheq sue menitipkan Salam Maal Hijrah 1433, semoga dengan kehadiran tahun baru Islam ini akan terus meningkatkan keimanan dan kefungsian kita sebagai khalifah di bumi ini. Semoga hari2 yang mendatang akan lebih bermakna buat kita. Dikesempatan ini juga cheq sue nak ucapkan tahniah kepada Izah yang kini sedang hamil anak ketiga. Pening dok fikir, siapa selain Mas...rupanya Izah juga mendapat tuah. Semoga kedua2 sahabat ini akan dilindung Allah dan sejahtera aje selama tempoh itu. Cheq sue tumpang gembira!

Okay...kita tinggalkan cerita ceriti cheq sue ni, jom nengok ke lauk ayam harum thai ni, memang ramai sangat yang dah cuba. Cheq sue buat ni pun 2 3 hari lepas, dok tersimpan aje di dalam draft.  Memang ayam ni sedap sangat dimakan dengan nasi putih. Cheq sue buat ni ringkas2 aje, cuma tambah baby corn, selain dari capsicum. Cuma macam biasalah, cheq sue buat berkuah sikit.




Mmmm...bila dah lama x berceloteh ni, kering idea pulak rasanya. Heeeeee.... Nantilah cuba ambil mood balik. Harap2 lepas ni tetap semangat nak berblog... Wassalam...

AYAM HARUM THAI
Resepi : Oshin @ MyR

Bahan A ** semua bahan A dihiris nipis
1 biji bawang besar
4 ulas bawang putih
1 inci halia

Bahan B *** campurkan semua bahan B jadikan sos
2 sudu besar - sos cili
1 sudu besar - sos tomato
2 sudu besar - pes tomyam
2 sudu besar - kicap cair
2 sudu besar - kicap manis
1 biji air perahan limau nipis
daun sup (dihiris nipis)
Isi ayam (dipotong dadu) - diambil dari 1/2 ekor ayam
2 batang serai - dititik
4 helai daun limau purut
2 biji lada bengala/capsicum (dibelah 4)
cheq sue tambahkan baby corn yang dihiris nipis

Cara-cara
Panaskan minyak didalam kuali tumiskan Bahan A hingga wangi Kemudian masukkan Bahan B & tumiskan hingga wangi
Masukkan isi ayam, serai dan daun limau purut
Masak lebih kurang 10 minit dengan api perlahan & kacau2...
Akhir sekali masukkan lada bengala/capsicum...
Selamat mencuba.. sekali cuba pasti nak lagi.. hehehe

Tuesday, November 22, 2011

Lala Tamplom @ Lala Ala Thai


Aish aish aish...xdan nak berdangdut kat dapur arini ya..entah apa yang disibukkan tak tahu la cheq sue nih. Pagi tadi ada urusan sikit di sekolah, pastu kelam kabut pulak dompet jatuh ke mana. Bila cari2 nasib baik terjumpa, terjatuh rupanya dalam bilik pengetua. Kalau xjumpa mesti banyak nak kena settlekan, nak report polis la, ic, lesen, segala kad2 bagai. Nasib baik masih ada rezeki.

Okeh, lala masak ala Thai ni cheq sue masak malam tadi. Pertama kali masak lala, ikut pulak resepi ni memang x mengecewakan. Kebetulan abang member ada beli sekilo, pastu x tahu nak masak apa. Cheq sue  pernah nampak Kak Azlita buat ni dulu, terus aje cheq sue skodeng resepinya. Masak lala ni memang senang, tapi memang sedap dan tak jemu. Member siap nak masak lagi camni kalau ada lala. "_"



Selalunya kalau resepi ala Thai ni memang wangi dan harum dengan serai dan daun limau purut. Memang maveless sangat. Untuk lala yang cheq sue buat ni, memang semata2 lala aje, tak ada sebarang sayur pun. Cili boh pun tak berapa banyak sebab ada budak2 yang nak makan. Sos pranem tu pulak cheq sue tak pasti sos apa, tapi cheq sue ganti dengan sos ikan (nampla). Overally, memang two thumbs up untuk resepi ni. Kalau kebetulan ada lala, boleh la cuba resepi ni... Wassalam...


LALA TAMPLOM @ LALA ALA THAI
Resepi : Dicda @ MyR
Sumber : Kak Ita @ Masam Manis

Bahan untuk tumis : bawang besar, bawang putih, halia
Bahan untuk kuah : sos tiram, sos pranem (ganti dengan sos nampla), sos cili, sos tomato dan cili boh
Tomato potong dadu, Karot hiris halus, Cili hijau hiris halus
Sedikit air
Tepung jagung (untuk pekatkan kuah)
Daun limau purut Cheq sue tambahkan sedikit serai - ketuk

Cara-cara
Panaskan minyak.tumis bahan tumis sampai naik bau.
Kemudian bahan untuk kuah tadi.masak hingga kuah mendidih cikit.masukkan air sedikit.
Kemudian masukkan tomato, karot, cili hijau dan lala.
Akhir sekali tuang bancuhan tepung jagung dan perasakan garam dan gula.masak hingga mendidih. Tutup api hidang dengan nasi panas...best

Monday, November 21, 2011

Doktor Lelaki Lebih Baik?


N3 ni just nak share pengalaman cheq sue ngan dentist harini. Pada pendapat korunk la, setuju atau tak dengan statement cheq sue kat atas tu? Mungkin setiap dari kita ada pandangan @ pendapat yang berbeza. Ada yang suka layanan doktor lelaki dan ada yang suka doktor perempuan. Tak kiralah doktor gigi atau doktor dalam bidang lain. Agaknya mungkin dah lumrah yang kita akan menyukai seseorang yang berbeza 'cas' dengan kita. Cheq sue ni ada la beberapa kali berurusan di klinik gigi. Xde masalah dengan doktor lelaki atau perempuan. 



Skodeng kat Google


i pandangan jujur, memang cheq sue lebih puas hati dengan perkhidmatan diberikan oleh doktor lelaki. Sebelum ni kalau doktor perempuan tu cakap pun tinggi2 suara (mungkin agaknya dah pesen dia gitu...), pastu kalau bagi nasihat pun sinis aje, tapi xpelah agaknya dia pun tensen dah jumpa bermacam ragam pesakit yang mempunyai pelbagai masalah. Tetapi, cheq sue masih nak ucapkan terima kasih pada semua doktor gigi yang dah banyak membantu memulihkan & merawat gigi2 cheq sue ni... Ewahhhh "_" Sebenarnya bukan ape pon, kita pi tu dengan perasaan takut + terpaksa, jadi bila orang cakap kuat sikit mula la kita perasa dia marahkan kita, padahal xde apa pun.... Agaknya kalau kita jadi doktor, lebih garang daripada tu agaknya...

Berbalik pada peristiwa hari ini... Cheq sue ada appoinment mencabut geraham no 26. Sebab ada infection gusi, kena makan ubat dulu 5 hari. Tadi as usual la bawak lagu dangdut dalam hati, memang berdebar abes. Punya la cover xnak bagi ketara sangat. Bila masuk aje, dapat doktor lelaki. Lembut aje cakapnya... Cheq sue ni biasalah kalau kat spital, mesti kat tangan nak ada sesuatu dan mata mesti pejam rapat. Aduhhh, doktor tu tadi x bagi cheq sue pejam mata, pastu dia sentiasa ingatkan cheq sue supaya relex dan keep breathing macam biasa. Memang tenang sungguh la dia... Cheq sue pun secara tak langsung dah hilang rasa takutnya. 

Tapi yang x best kena buat dua kali, memula cheq sue pegi tu x sempat siap sebab dah dekat lunch hour. Selepas 2.30 pm baru sambung balik. Maksudnya tadi cheq sue kena masuk klinik tu dan dibius dua kali. Aduhhhh.... Sebabnya geraham cheq sue tu patah dan goyang sebahagian, pastu ada akar tertinggal kat dalam. Kan gigi geraham akar dia tu kuat sikit, pastu ada 3.... siap kena mini surgery lagi tadi. Memang ngeri betul.. Bila nengok ke alat2 yang digunakan, dan bunyi mesin memang macam nak pitam. Seb baik la tak minat jadi doktor dulu... Ahaks!

Hakikatnya, tak kiralah doktor lelaki atau doktor perempuan, semuanya mahu memberikan khidmat yang terbaik untuk pesakitnya. Cuma kita sendiri yang perlu menjaga harta pemberian Allah itu sebaiknya. Kalau xnak jadi macam cheq sue ni, kenalah sentiasa membuat pemeriksaan dan berjumpa doktor gigi.... Terima kasih doktor!!! Wassalam.

Fish n Chips Burger


Hari ni, kembali jaga SPM seperti biasa. Hari ni jugak ada app. untuk cabut gigi. Adoiiiii  dah 2 3 hari dok gedebak gedebuk, asal nak jumpa doktor aje bukan rasa takot, macam2 rasa ada. Mintak2 la segalanya berjalan lancar. Jangan aku pengsan pulak!

Xmo pikir debar2 tu, jom tgk ape bende yang cheq sue santap semalam. Sesekali, bila makan something yang lain daripada biasa, agak seronok jugak ya. Fish n chips ni cheq sue 1st time makan, beli yang segera aje. Sekotak ada 10 keping, rege RM 5 aje. Lain kali boleh la beli lagi. Memula tu dok pk jugak nak makan camana. Bila dah ada fries, terfikir untuk buat burger. Tapi x gunakan roti burger, cuma roti frunkfurter aje. So jadilah simple burger yang sememangnya simple.


Oleh sebab cheq sue buat ni kat rumah member, cheq sue habis 10 keping dengan roti 6 keping. Maksudnya 6 biji dibuat burger, selebihnya dimakan gitu aje dengan sos, mayo dan fries. Resepi tu xperlu lah ya, macam buat burger biasa aje, letak sayur sikit + sos pilihan. Kalau ada salad sayur ke lagi masyuk kombinasi tu. Bergantunglah pada kehendak dan citarasa masing-masing. ("_")

Kalau sape yang tak pernah rasa ragi tu, cheq sue nak syorkanlah untuk beli ni time ke pasaraya...memang berbaloi, ramai boleh makan. Sekali cuba pasti nak lagi... Wassalam...

Sunday, November 20, 2011

Spagetti Bolognese Ayam


Bersiaran kembali di malam hari. Pertamanya cheq sue nak ucapkan terima kasih pada yang bertandang ke sini. Walaupun xde n3 baharu @ resepi yang gempak2, kesudian korunk menengok dan menjamu mata dengan mee kantonis tu amat cheq sue hargai. Maaf juga sebab xdan nak berjalan ke rumah kawan2...sempat jeling2 gitu aje sambil telan ayaq liur. Pagi tadi seawal 8.30 dah keluar rumah, cadang nak cari sandal di JJ, ada yang berkenan, xde saiz pulak. Masalah sungguh!

Bila melepak kat rumah kawan ni, nak mengadap lappy tu agak terhad sedikit masanya. Tambah2 pulak sekarang dah ada hobi baru. Hobi apa? Rahsia dulu lah, kot tak jadi. He he he...


Okeh, berbalik pada resepi yang cheq sue letakkan malam ni, dimasak atas permintaan. Memang feveret sangat la budak2 kalau masak camni. Sebenarnya kalau bolognese ni ada macam2 versi dan cara. Cheq sue ni main hantam saja, ikut sedap hati.  Kalau selalu masak sikit, lain pulak kuantitinya. Tapi kali ni cheq sue masak agak banyak maka bahan2 ni agak banyak la jugak sikit, pastu agak basah2 jugak. Ye la, lain padang lain belalang, lain orang lain ragam... :)

Lainnya hidangan bolognese kerana cheq sue menggunakan cili giling dan kicap. Cili tu nak rasakan sedikit pedas manakala kicap tu berfungsi untuk meneutralkan rasa bawang (dalam bahasa Kelantan disebut CEMUH, dalam BM xpasti pulak). Tapi xde la diletak banyak sangat, kang jadi bolognese kicap pulak. Mmmm korang sila2 la layan dulu ya...Sat2 lagi insyaAllah cheq sue pi jalan2 rumah korang... :)
Wassalam...

SPAGETTI BLOGNESE AYAM
Resepi : Cheq Sue

Bahan-bahan :
1 peket spagetti - rebus hingga lembut, masukkan sedikit garam dan minyak masak
1 botol sos spagetti cendawan KIMBALL
1 tin cendawan butang - dadu halus
2 biji bawang besar - dadu
3 biji bawang putih - cincang
1 kiub ayam
 Semangkuk isi ayam - potong kecil (boleh ganti ayam @ daging kisar)
2 sudu besar cili giling
4 biji tomato sederhana - cincang dan blend dengan air
Sedikit oregano
Air secukupnya mengikut kepekatan kuah dikehendaki
Sedikit sos tomato dan sos tiram
2 keping slice cheese
Garam, gula, kicap manis secukupnya
Sedikit minyak untuk menumis

Cara-cara :
Spagetti yang telah direbus hingga lembut ditoskan airnya dan dibilas hingga hilang kanjinya
Panaskan sedikit minyak dan tumis cili giling, oregano, bawang besar dan bawang putih
Masukkan isi ayam dan cendawan butang, goreng hingga separuh masak
Tuangkan tomato yang telah dikisar, sos spagetti cendawan, kiub ayam dan air secukupnya (cheq sue guna dalam 5 cawan). Setelah mendidih, masukkan pula slice cheese, kicap, sos tomato dan sos cili.
Masak hingga mendidih dan sos agak pekat. Perasakan dengan gula dan garam. Bolehlah dituangkan ke atas spagetti yang telah ditoskan tadi. Enak dihidangkan panas.

Saturday, November 19, 2011

Mee Kantonis


Maaflah semua ya, asik hidangkan korunk dengan roti wholemeal tu aje. Cheq sue minggu ni lepak kat rumah member, xdan nak mengapdet. Rindu sgt nak bw tapi di CH asik blackout manjang. Terima kasih juga atas kesudian teman2 yang masih datang berkunjung ke ila_cheq sue ni. Jadi, petang ni cheq sue nak kongsikan satu resepi mudah iaitu mee kantonis yang cheq sue buat 2 hari lepas. Resepi ni cheq sue salin dari majalah RASA, tak ingat tahun bila.

Dah lama jugak nak masak guna yee mee, memang suka sangat. Cadangnya nak buat sizzling tapi belum beli lagi bekasnya. Bila ternampak aje resepi ni terus nak cuba. Mudah dan senang aje rupanya. Bila makan memang x hengat. Kalau guna mee kuning biasa pun boleh jugak agaknya, tapi cheq sue rasa rasanya sedikit lari kot. "-"


Mee kantonis yang cheq sue buat ni xde diletak tepung jagung sebagai pemekat. Kalau dapat kuah pekat tu memang lagi kick. Yee mee ni sepertimana yang diketahui sedap jika dimakan dengan kuah panas2, kalau kuah x panas nanti yee mee tu tak lembut pulak.


Apapun, mee kantonis ni memang sedap. Kalau rasa dah jemu makan nasi bolehlah cuba mee ni pulak. Gerenti puashati. Wassalam...

MEE KANTONIS
Resepi : Majalah RASA 
Olahan : Cheq Sue

Bahan-bahan :
Yee mee secukupnya
1 biji bawang putih - ketuk
1/2 kiub ayam
Sedikit daging ayam dan udang
1 biji telur
2 biji cili padi - ketuk (kalau nak pedas kasi lebih)
Kobis, daun kucai, lobak merah, capsicum, cili merah - hiris
2 biji cili tomato - belah 8
Sedikit tepung jagung dibancuh dengan air
Air secukupnya
Minyak untuk menumis

Cara-cara :
Panaskan minyak & tumis bawang putih dan cili padi hingga wangi
Masukkan daging ayam dan air, masak hingga ayam agak lembut
Kemudian masukkan sayur-sayuran, kiub ayam dan udang, masak hingga mendidih
Pecahkan telur dan masukkan air bancuhan tepung jagung. Masak seketika sehingga kuah agak pekat. Rasakan gula dan garamnya
Bolehlah ditutup api dan tuangkan kuah yang masih panas ke atas yee mee.

Friday, November 18, 2011

Wholemeal Honey Loaf ~ Doh Asas Kak Fida


 
 
Nampaknya tamat sudah sesi persekolahan tahun 2011. Banyak coretan suka duka, rentetan kenangan yang telah ditinggalkan.  Di penghujung Disember nanti akan bermula pula sesi 2012 dengan pelbagai persediaan  yang perlu disediakan. Selamat bercuti pada semua warga SEMEKAR dan jumpa lagi di tahun hadapan. Pada semua rakan guru, selamat bercuti seketika, rehatlah minda dengan rawatan sepatutnya untuk menghadapi cabaran dan karenah pelajar akan datang... (*_*)
Dah dua kali jugak buat roti menggunakan resepi kak fida ni. Memula sekali buat masa Aidiladha lalu, memang menjadi, lembut dan gebu aje walaupun x menggunakan water roux ataupun bread @ dough softener. Selalunya resepi by Kak Fida ni memang menjadi. Cheq sue buat manual aje pun elok naiknya. Tapi kali ni cheq sue buat setengah adunan aje menggunakan BM. Satu yang cheq sue suka dengan resepi ni adalah kerana Kak Fida turut menyediakan sukatan cawan, memang senang la...
 

Dengan resepi ni macam2 jenis roti dapat buat, dulu cheq sue buat roti sosej dan kali ni cheq sue buat bentuk loaf aje, dengan menggunakan separuh tepung wholemeal dan menambah madu ke dalamnya. Memang sedap dicicip dalam teh atau kopi O. Kalau sape2 yang rasa nak meroti tu, bolehlah cuba resepi ni. Boleh juga kalau ditambah dengan inti atau plain gitu aje. Memang sedap! Wassalam...








ROTI DOH ASAS

Bahan-bahan :
600 g tepung roti ( 5 cawan rata) cheq sue campur dengan wholemeal flour
120 g gula halus (1/2 cawan rata)
1 sk rata garam
2 sb susu tepung (opt)
5 sk rata yis segera (contoh-Mauripan)
1 biji telur
250 ml air
60 g mentega - lembut (2 sb penuh) 
cheq sue tambah 3 sb madu

Cara-cara
Satukan semua bahan2 di dlm mixer dan putar hingga doh tk melekat pd mangkuk mixer.
Perap selama 45 min atau berganda saiznya.
Canai doh bahagikan kepada beberapa bahagian dan bentukkan.Atau timbang 50g setiap satu.Isi inti manis seperti kelapa manis,kaya,kcg merah dll. Boleh juga dibubuh perasa pd doh seperti koko dan isi inti potongan choc. atau kismis dll...dan susun doh dan jarakkan di atas dulang pembakar.
Perap lagi selama 45 min atau berganda saiznya.
Bakar di dlm oven yg telah dipanaskan dulu pd suhu 180C selama 10-15 min.

Thursday, November 17, 2011

Kenangan Tempahan


 
 
Cheq sue nak abadikan apa yang cheq sue dah buat kat sini, untuk ditengok dimasa2 tua dan rujukan masa depan. Tak cantik, tapi inilah hasil seorang amatur yang tersangat minat dengan deco kek. X banyak pun menerima tempahan, just tolong2 kawan aje. Btw, memang theraphy betul... 
 
Layannnnn....
 


Kek coklat + strawberry jam & choc. rice filling + whip cream aising



Angel Hair & Potato ~ Ala Olio Simple

 
 
Angle Hair ni cheq sue masak semalam untuk dinner sebab nak makan ubat. Kat dapur memang ada stok lauk tapi semua dok lam freezer, malas nak defros, cheq sue guna aje apa yang ada. Kira2 makan ala2 vege ajelah. Tawakkal aje masa nak masak tu, maklumlah x pernah masak something yang macam ni kan...  Ikut2 aje selera sendiri. Nasib baik kira ok jugak.
 



Tapi yelah, bila namanya pestaim tu ada la kat sesetengah bahagian yang boleh dibuat penambahbaikan macam dari segi kepekatan kuah, lauk @ sayur dan juga kepedasan. Yang cheq sue buat ni memang paling simple lah. Bahan tak banyak, cara pun senang. Sebenarnya jugak, tak tahu nak letak nama apa, main letak aje nih, kalau sape yang nak cuba tu dipersilakan lah. Bila dah makan rasa ok aje pada tekak i ni... Eh, tetibe aje! Oklah...korang jamu2 mata la dulu ye... Wassalam...

ANGEL HAIR & POTATO ~ ALA OLIO
Resepi : Cheq Sue

Bahan-bahan :
Angel hair secukupnyan (agak2 seorang makan) - rebus dengan sedikit garam hingga lembut dan toskan air
1/2 biji bawang besar - dadu
1/2 kiub pati ayam
10 biji kentang kecil @ 2 biji kentang besar - dadu yang cheq sue buat tu kentang kecil, x buang kulit
1 cawan air *
1 cawan susu segar *
* Boleh dilebihkan
Secubit oregano
Kalau suka boleh tambahkan lada hitam

Cara-cara :
Panaskan minyak & tumis bawang besar hingga layu.
Masukkan ubi kentang, oregano, air dan kiub ayam, masak hingga kentang empuk
Masukkan susu segar, masak hingga mendidih dan masukkan pula angel hair
Masak seketika dan bolehlah diangkat.
Enak dimakan semasa masih panas, tapi berhati2 yer...

Wednesday, November 16, 2011

Simple Chicken Tortilla

 
 
Maaf ya semua, malam tadi x sempat nak BW ke dapur korang, badan penat sgt rasanya. Nak ngadap lappy lelame memang xleh. Sebenarnya boleh balik awal semalam tu, tapi bertamu pulak ke klinik gigi Hospital Sultanah Kalsom, dalam pukul 3 baru siap. Lepak2 di Brinchang, sampai rumah dah 6.30 petang. Kena hujan pulak + cuaca sejuk rasa macam nak demam dah.
 


 
Resepi ni pun cheq sue janji nak post semalam kan, tapi xpelah pagi ni baru dapat tayang. Kebanyakan kita memang dah tahu buat pun, tapi cheq sue letak jugak untuk rujukan masa depan, kot2 ada anak2 yang baru nak belajar boleh la buat ikut cara ni. Sejujurnya pulak, tak tahu camana rasa tortilla ayam ni sebab cheq sue x makan pun. 5 biji yang dibuat tu semuanya dihantar ke rumah kawan. Ada lebih satu lagi, tapi xterbuat sebab tuan tanah ni tetibe aje sakit gigi. Kiri kanan xleh nak gigit. Tensen...tensen...

Seronok jugak dah pandai buat resepi ni sendiri ya. Kalau gunakan ayam fresh, mesti lagi juicy rasanya. Kalau nak dimelayukan dengan inti daging berempah bak kata Kak Amie pun boleh, bergantung pada citarasa dan kreativiti masing-masing. Kalau nak letak mozarella ke, jalapeno ke lagi la menyedapkan resepi ni. Kalau ada masa tu jemput la cuba ya!
Wassalam...
 
 
SIMPLE CHICKEN TORTILLA
Resepi : Cheq Sue

Bahan-bahan :
5 keping tortilla (homemade / instant)
2 keping daun kobis - hiris halus
2 biji tomato - dadu
1/2 biji timun batang - buang bijinya dan dadu
Sedikit garam & oregano
5 ketul ayam spicy segera - goreng hingga masak dan siat isinya
Sos cili Thai & mayonis secukupnya
Aluminium untuk memanggang
 
Cara-cara :
- panaskan sedikit minyak dan tumis seketika tomato, timun dan kobis - agak2 sehingga kobis layu. Perasakan dengan garam dan tabur sedikit oregano
- panaskan oven pada suhu 200'C
- potong dadu ayam spicy segera yang telah digoreng
- letakkan sekeping tortilla di atas kertas aluminium, masukkan tomato, timun dan kubis yang telah dimasak seketika tadi, diikuti dengan isi ayam yang telah dicincang
- tuangkan sedikit sos cili Thai dan mayonis
- kemudian, gulungkan tortilla dan balut bersama aluminium foil
- bakar selama 5 minit (untuk melembutkan kepingan tortilla je...)

Tuesday, November 15, 2011

Wholemeal Tortilla ~ Olla...

 
 
Dah lama nak buat tortilla ni. Resepi pun dah lama cheq sue mark. Tengok ke caranya tu senang aje, rupa2nya bila buat pun memang senang. Cuma nak dapatkan tepung wholemeal tu yang susah sikit. Kebetulan ke TESCO baru2 ni, ada terjumpa jenama NONA, terus aje beli sekotak.
Resepi ni x dapat banyak, cheq sue buat kecil2, dapat 6 biji aje. Dah berangan2 lepas ni nak makan tortilla macam kat KFC tu. Letak ayam, sos, salad...aduhhh sedap eh. Kalau boleh nak buat terus ni. Kemain la tu kunun.... Ala, apa salahnya koya2 sikit...janji bahagia




Sekali tengok, ada jugak rupa capati cuma tekstur tortilla ni lagi lembut. Sebelum nak guna tu kena la panaskan dulu, baru la terasa kelembutannya. Mmmmm korang layanlah tortilla ni dulu ye, cheq sue jaga exam lagi harini, balik nanti insyaAllah cheq sue uploadkan resepi simplenya pulak.
Wassalam...

WHOLEMEAL TORTILLA
Resepi : Kak Wan @ Citarasawan
 
Bahan-bahan
150gm tepung high protein
50gm tepung wholemeal
1/2 tsp garam halus
1/8 tsp yis segera
1/8 tsp baking powder
110ml air
10ml olive oil

Cara-cara :
1.  Satukan semua bahan kecuali minyak dan gaul sehingga menjadi seperti serbuk roti.  Kemudian masukkan minyak dan uli sehingga menjadi doh yang lembut.  Biarkan selama 1 jam di tempat panas.
2.  Bahagikan adunan kepada 5 bahagian dan bentukkan menjadi bulat.  Rehatkan selama 10 minit.
3.  Canai setiap doh menjadi 20cm (8" bulatan) dan nipis.  Goreng di dalam non-stick pan tanpa minyak dengan api yang perlahan.

Monday, November 14, 2011

Tau Foo Fa, Akhirnya

 
 
Dah habis sehari peperiksaan SPM. Katanya soalan Bahasa Melayu agak senang. Wallahu'alam sebab cheq sue tak mengajar. Pada hari pertama ni macam2 yang terjadi. Ada yang menjawab x menoleh kiri kanan, ada yang tidur dan ada jugak yang melukis...xde idea la tu. Agak penat jugak harini, maklumlah keadaan sekolah yang berbukit, 5 6 kali mengiring calon ke tandas sudah cukup melonggarkan sendi anggota. 

Tinggalkan dulu hal penat2 ni, cerita tentang tau foo fa pulak. Dah lama nak buat tapi asyik tertangguh aje. Sekotak soya segera yang dibeli kejap aje habis diminum. Pernah jugak cheq sue buat guna soya jagung, tapi menggunakan serbuk agar2 segera NONA (satu kotak RM 2) tapi hasilnya tak menjadi, x beku seperti sepatutnya malah lebih kepada dadih. Kali ke 2 buat walaupun x berapa menjadi sebab lupa nak kacau masa didihkan, masih boleh dimakan tetapi nampaknya bukan rezeki cheq sue. Tau foo yang disejukkan dalam peti tiba2 aje terjatuh semuanya ke lantai. Nampaknya ada aje penghalang cheq sue nak merasa homemade tau foo fa ni. Kali yang ke3 ni cheq sue buat sendiri air soya. 4 cawan dibuat tau foo fa dan selebihnya diminum. Tetapi malangnya tak dapat minum banyak sebab tertumpah. Ish ish ish...asyik tertumpah aje. Nasib baik TER....
 


 
Sebenarnya dah beberapa kali jugak buat tau foo fa menggunakan agen pengentalnya iaitu siako tapi memang x pernah dapat hasil yang memuaskan. Soya tak beku dengan baik. Lagipun kandungan bahan kimia dalam tepung siako yang sebenarnya digunakan dalam pengeluaran tauge tidak diketahui komposisinya. Ia sebenarnya berfungsi seperti simen yang menyerap kelembapan untuk biji kacang bagi penghasilan tauge.
 


 
Walaupun tekstur tau foo fa ni agak licin macam agar2, tapi rasanya x jauh sgt dengan yang kat kedai tu. Agaknya kalau guna soya kotak, camana pulak hasilnya. Apapun, dengan adanya resepi ni xde masalah la lepas ni kalau rasa nak makan tau foo fa. Tq Nonie, kawan2 jangan lupa cuba ye.
Wassalam...

HOMEMADE TAU FOO FA
Sumber : Nonie Rahman

Bahan-bahan
4 cawan air soya (nonie guna soya  jagung kotak)
1 sudu besar serbuk agar-agar
1/2 cawan air
2 sudu kecil esen vanilla

Cara-cara
panaskan susu soya.biarkan sekali mendidih.tutup api.
dalam periuk berasingan,panaskan air.masukkan serbuk agar-agar.masak sehingga serbuk agar-agar tadi larut.
apabila agar-agar sudah larut.masukkan air soya tadi dan esen vanilla.
tuang ke dalam bekas dan boleh la disejukkan.biarkan sejuk seketika pada suhu bilik.kemudian sejukkan dalam peti sejuk selama 2-3 jam

UNTUK AIR GULA

Bahan-bahan :
300g gula kabung cheq sue guna nissan kelantan
100g gula pasir
250ml air
2 helai daun pandan

Cara-cara
masukkan semua bahan ke dalam periuk.masakkan sehingga gula larut.sejukkan...
Enak di makan time sejuk2... Perghhhh mavelesssss

Udang Sos Plum

 
Hari ni bermulalah peperiksaan SPM bagi semua pelajar tingkatan lima di semua sekolah seluruh negara. Setelah 1 @ 2 tahun di tadika, 6 tahun di sekolah rendah dan 5 @ 6 tahun di sekolah menengah, segala yang telah dipelajari akan diuji bermula hari ini. Kepada semua, cheq sue ucapkan selamat berjaya. Buat semua pelajar tingkatan 5 SMK Kampung Raja, semoga kejayaan akan menjadi milik kita. Cheq sue juga hari ini memulakan tugas sebagai pengawas peperiksaan di SMK Ringlet, berjarak 38 km, bertempoh 45 -1 jam perjalanan. Fuhhhh, ini kali pertama mengawas SPM di sini, xleh nak tumpang orang sebab mabuk. Terpaksa bawa kereta sendiri. Heeeeee. Jadi, kebanyakan n3 cheq sue akan diautopost, dan insyaAllah cheq sue akan reply komen (kalau ada *_*) dan jugak BW lepas balik tu ye.....
 
 Udang sos plum ni cheq sue buat bersama nasi jintan manis dan daging dendeng semalam. Sebab daging tu sikit, so topaplah lauk tu dengan udang. Resepi sebenarnya menggunakan ayam, tapi cheq sue sengaja mencubanya dengan udang yang masih banyak dalam stok. Alhamdulillah rasanya tidak mengecewakan. Cuma cheq sue minta maaf dulu pada Mieze sebab dah oter sikit resepinya ni. Asyik2 ayam, kesian pulak kat udang tu bagai memanggil2 aje suruh masak. :)


 
Lauk sebegini memang sedap dimakan dengan nasi putih atau diratah. Rasanya ada sedikit gaya masakan Thai, tambah2 dah masukkan daun limau purut. Bukan apa, bila keluar ambik serai tadi tengok daun limau purut cantik2 aje kat pokok, tu yang cheq sue masukkan. Bagi sape yang kekeringan idea nak masak lauk apa, bolehlah cuba resepi ni. InsyaAllah tak mengecewakan. 
Wassalam...
 
UDANG SOS PLUM
Resepi : Mieza
Olahan : Cheq Sue (dalam tulisan merah)
 
Bahan-bahan :
Ayam - bahangian isi seperti peha dan dada cheq sue tukar kepada udang, buang kepala dan ekor
Garam kunyit secukupnya
Sedikit tepung jagung
3-4 ulas bawang putih - cincang
1 biji bawang besar - belah 8
1 inci halia - cincang
5-6 biji cili api - hiris kecil
1 biji tomato - belah 8
3-4 sb sos plum - mieza pakai brand life *
2 sb sos tiram *
2 sb sos cili thai *
1 biji capsicum - optional
Sedikit carrrot - potong panjang
Bunga kubis - mieza tak letak sebab tak ada
Minyak masak untuk menumis
sedikit sos cili & sos tomato
Daun limau purut

Cara-cara:
1. Ayam dipotong kecil dan digaul garam kunyit. Salutkan ayam dengan tepung jagung dan goreng ayam hingga masak. Angkat dan ketepikan. cheq sue perap dulu udang dengan bahan *
2. Dalam kuali yang lain, panaskan minyak dan tumiskan bawang putih, bawang besar cili api dan halia hingga wangi. cheq sue masukkan sekali daun limau purut
3. Masukkan semua sos yang lain dan juga sayuran. Tambahkan sedikit air jika perlu. Reneh sekejap hingga sayuran masak.
4. Tambahkan udang yang telah diperap, sos cili dan sos tomato ayam yang telah digoreng dan gaul rata dalam sos. Akhir sekali masukkan tomato dan capsicum.
5. Angkat dan hidang dengan nasi putih. 

Sunday, November 13, 2011

Nasi Jintan Manis & Daging Dendeng Masak Merah


 
 
Alhamdulillah. Dah kenyang pun makan tengahari. Di hari minggu ni boleh masak spesel sikit, dari pagi dah ketung ketang di dapur. Lepas subuh tu kalau tidur rasa rugi sangat. Apa taknya, sebelum tidur malam tadi bermacam2 resepi dah list nak dicuba. Aduhhhh, nasib baik tidur tak mengigau pi masak. Dah la dok dekat dengan dapur, kang tetibe je member atas terbau orang menumis. Tak ke haru? Jangan la ye...mintak jauh!
 



 
Dah lama jugak simpan resepi nasi jintan manis ni. Dah ramai pun yang mencuba. Cheq sue ni memang selalu tertinggal keretapi. Bila nak makan sorang ni memang kena fikir 3 4 kali la nak buat. Paling banyak kena masak nasik pun 1 pot. Yang ni cheq sue masak 3/4 pot aje, lunch dan bekal esok. Masa masak tu memang wangi aje bau jintan manis. Kena pulak dengan pelbagai rempah ratus kat dalam tu memang masyuk!





Nasi jintan ni cheq sue lawankan dengan daging dendeng masak merah, resepi yang disyorkan oleh CB untuk GA baru2 ini. Daging korban dari kampung ada la cheq sue bawak dalam seketul besar penumbuk budak. Kalau bawak banyak2 seksa nak habiskan. Bahan2 yang dinyatakan tu cheq sue ejaskan sikit bergantung pada jumlah daging. Cuma x berapa nak merah sgt sbb cheq sue guna cili serbuk aje. Rasa memang sedap, unik. Cheq sue tak pernah makan masak dendeng ni. Agaknya betul la kot apa yang cheq sue rasa tu tadi.. :)
Kalau sape2 yang ada lebih2 daging tu bolehlah cuba. Wassalam...
 
NASI JINTAN MANIS
Sources : mesra.net & Shilpa@aayisrecipes.com
Sumber : Kak Ayu S'pore

Bahan2:-
41/2 cawan beras basmati-(Di basuh, rendam sekejap,basuh & tos)
1 biji bawang besar dihiris nipis
4 biji bawang putih ditumbuk atau dicincang
2 sudu kecil serbuk jintan putih
1 sudu kecil serbuk kunyit
4 sudu besar minyak sapi ganti dengan majerin
2 biji pelaga
1 inci kayu manis
2 bunga cengkih
2-3 daun pandan
11/2 kiub vegetable stok
4-5 sudu besar plain yogurt
5-6 cawan air-(ikut jenis beraslah ya)
2 biji cili hijau dibelah tak payah putus
2 sudu besar susu cair
garam + secubit perasa

Cara2:-
Panaskan minyak sapi dan tumis cengkih, kayu manis dan pelaga.
Masukkan serbuk jintan putih, hirisan bawang besar, bawang putih dan daun pandan. Kacau hingga naik bau dan layu.
Masukkan lada hijau,serbuk kunyit, garam & beras yang sudah dibasuh & tos tadi. Gaul rata dan masukkan plain yogurt, kiub vegetable, susu dan air.
Biarkan masak macam masak nasi biasa.
 
DAGING DENDENG MASAK MERAH
Resepi : Cikadakbiru @ CB
 
Bahan-bahan :
  1 ulas bawang besar, 3 ulas bawang putih dan 3cm halia dihiris serta 1 ulas batang serai dititik
4 @ 5 hirisan lengkuas dan 1 sudu kecil menimbun jintan manis ~ Tumbuk lengkuas sehingga hancur. kemudian masukkan jintan manis..tumbuk jintan manis ala kasar gitu!tidak perlu terlalu hancur
Cili giling, air asam jawa, gula, garam secukupnya

1kg daging direbus..kemudian di hiris lebar...kemudian rebus sekali lagi daging tersebut dgn sedikit air dan 3 sudu makan gula merah...rebus sehingga kuah kering..tutup api...dan tumbuk sekeping2 daging tuh..jangan la tumbuk bagi hancur..sekadar memecahkan sedikit daging itu.supaya bila masak nanti..daging mudah mesra dgn rempah

Cara-cara :
               Tumis bawang besar, bawang putih, halia dan serai yang dititik td sehingga layu
Masukkan pula cili kisar bersama-sama lengkuas dan jintan manis yg telah ditumbuk tadi..masak sehingga pecah minyak.boleh letak sedikit air jika hendak berkuah
Kemudian boleh terus tuang daging berserta kuah gula merah td....sambil kacau2 tuh...masukkan air asam jawa..time ni bole la tambah sikit gula pasir, garam dan serbuk perasa (jika suke). Masak la sehingga pecah minyak..dan sedia la dihidangkan...Tabur dgn bawang goreng

Karipap Inti Keledek

 
 
Semenjak dua menjak ni, sejak dah pandai membuat kulit karipap sendiri memang dah xde masalah langsung bila rasa nak makan. Cheq sue buat karipap ni pagi tadi, masih menggunakan resepi kulit karipap Tun Telani, sebab senang, sukat2 pakai cawan aje. Xyah refer resepi, memang dah hafal pun. Cuma kali ni cheq sue nak kongsikan resepi intinya yang dibuat sendiri. Selalu kan inti sardin aje, sesekali tukar pada keledek pun x mengecewakan. Sebenarnya inti ni dibuat Aidiladha lalu, tapi tak habis. Cheq sue simpan di freezer, alhamdulillah xde apa-apa. Pagi ni cheq sue panaskan balik dan tambah sedikit air untuk melembutkannya. Agak2 kalau guna inti daging dah xleh makan kot. Resepi inti ni mengikut citarasa sendiri ya. Lain orang lain caranya. Cheq sue ni kira mudah2 aje, nak senang la katakan. Nak buat camana, campur dengan malas jugak. Heeee...pengakuan jujur tu!
 

Kalau dilihat betul2, inti keledek tu agak gelap, sebab tersalah masukkan rempah kerutup, bila tanya mek dia gelak aje. Lepas masukkan rempah kari baru terbau aroma karipapnya. Bila dah kena dengan daun kari lagi la naik wanginya.
 




Pada sape yang nak cuba tu, tapi xde idea, bolehlah guna resepi ni kot2 kena sengan selera. (*_*)
Wassalam...


INTI KARIPAP ~ KELEDEK
Resepi : Cheq Sue
 
Bahan-bahan :
1 biji bawang besar - dadu
 4 ketul keledek - dadu
2 tangkai daun kari
3 sudu besar rempah kari ikan / daging / ayam
1 kiub ikan bilis @ ayam
Air secukupnya untuk mengempukkan ubi
Sedikit minyak untuk menumis
Sedikit garam

Cara-cara :
Panaskan minyak dan tumis bawang besar hingga layu. Masukkan rempah kari dan tumis hingga wangi.
Kemudian masukkan ubi keledek, daun kari dan kiub ikan bilis. Rasakan masinnya. Jika sudah ok x perlu masukkan garam. Masak sehingga keledek empuk dan sedikit hancur. Sejukkan terlebih dahulu sebelum diguna.

Saturday, November 12, 2011

Custard Tea Cupcakes ~ La La La La...




 
 
Mula-mula nak gelak dulu. Dek kerana kecuaian sendiri, terhasillah custard tea cupcake, tetapi dalam bentuk yang berbeza? Kenapa? Dalam resepi tu rupa2nya custard yang dibuat tu untuk 1 1/2 adunan, cheq sue bantai buat untuk 1 adunan aje...sah2 la lagi banyak custard dari kek. Eh eh eh...nape la masa buat tadi x terfikir. Dah suka dah sebab sukatannya tu tak banyak sangat. Dapat dalam 6 biji aje. Tapi yang tak tahannya jumlah custard tu berlebih-lebih pulak. Sayang nak buang, cheq sue masukkan banyak jugak dalam satu2 cup tu. Mmmm takpelah. Lain kali kalau buat kena berhati2 lah..kan dah dapat satu pengajaran percuma harini.
 


 
Rasa CC ni memang sedap, kena pulak dengan custard tu memang sedap di makan. Cuma kalau kastard tu cukup2 aje lai sedap. Bak kata omputeh, less is more. Nak menyesal tak berguna, sebiji dah habis. Kira ok la tu... Ayat cover nak sedapkan hati.... 
 
Ramai kawan2 yang dah buat resepi ni samada dalam bentuk kek @ CC. Cheq sue nengok yang versi CC ni di dapur Kak Diana, memang tergoda betul dengan persembahannya. Punya la lama dok bookmark baru sampai seru nak cuba. Itupun setelah dah rasa xde kempunan nak makan kek coklat. Sebab kes pagi tadi, terus hilang kempunanku...
 





Pada sape yang nak cuba tu, samada versi kek atau CC, harap jangan careless cam cheq sue. Untuk CC tu, adunan kastard yang diberikan adalah untuk 1 1/2 adunan kek. Kalau nak buat 1 adunan aje silalah kurangkan sukatannya tu... (*_*)
 
Wassalam...

CUSTARD TEA CUPCAKES
(Olahan Dalam Tulisan Merah)

Bahan²
125g / 1/2 cawan butter ( Versi Diana pula _ d cairkan )
1/3 cawan gula castor
1 biji telur
3/4 cawan tepung naik sendiri
1/4 cawan tepung kastard
1/2 tsp pewarna perang ( Nie Diana tambah yer )

Bhn² Kastard ( Diana buat 1 1/2 adunan )
1 sudu besar tepung kastard
1 sudu besar gula kastor
2/3 cawan susu
15g butter
2 sudu teh vanilla

Cara² Untuk Kastard
Larutkan tepung kastard dan gula ke dalam susu.. panaskan hingga mendidih dan pekat.
Masukkan butter dan vanilla.
Sejukkan.

Cara² Untuk Kek
Pukul mentega dengan gula hingga kembang, masukkan telur...gaul rata...masukkan tepung dan gaul rata.
Guna kek pan yang boleh ditanggalkan di bahagian bawahnya...alas dengan kertas dan gris supaya tidak melekat... 
Letakkan sebahagian kek batter dan ratakan...tuangkan kastard dan kemudian tuang baki kek tadi, ratakan dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan terlebih dahulu selama 30 minit pada 180°C.
Keluarkan dari oven, sejukkan dan taburkan gula icing...

Versi Diana Pula ( Menggunakan Cawan Kertas )

Cara² Untuk Kek
Pukul telur bersama gula sehingga kembang dan gebu.
Masukkan tepung naik sendiri dan tepung kastard.. Gaul rata.
Kemudian masukkan mentega yang telah d cairkan dan pukul sebati.
Bubuh pewarna perang dan gaul rata.
Ambil sedikit adunan dan masukkan ke dalam cawan kertas dan tuangkan sedikit adunan kastard dan bubuh lagi adunan kek sehingga 3/4 penuh.
Bakar selama 15 - 20 minit atau sehingga masak ( bergantung pada saiz cawan kertas yang d gunakan ) d dalam oven yang telah d panaskan pada suhu 180°C. 

Note: Doublekan kuantiti jika mahukan kek yang lebih besar...

Tuhan Ambil, Tapi Tuhan Beri...

 
 
Sesuai sungguh tajuk tu dengan apa yang terjadi pagi ni. Sesungguhnya kalau bukan rezeki, dah ada dalam mulut pun x sempat ditelan. Apabila telah disuratkan yang sesuatu itu bukan untuk kita, janganlah kita berangan untuk memilikinya. Dan bila pula kehilangan, janganlah pula kita merasa duka. Dalam hidup ini pun begitulah juga... Tuhan tidak memberikan apa yang kita mahu, tetapi Dia memberikan apa yang kita perlu...
 
Semalam, cheq sue buat tau foo fa, menggunakan resepi Adik Nonie. Tengah bekukan dalam peti ais. Bangun pagi tadi, terus rebus air gula. Bila aje buka peti ais, tiba-tiba aje keluar bekas tau foo fa tu, terus ke lantai..belen susu cair setengah tin pun dan habis keluar (agaknya dari malam tadi). Malah kek coklat yang cheq sue buat setengah adunan pun sama terjun dari peti. Pinggan pengalas pun pecah dua. Rasanya semalam dah letak elok-elok. Aduhhhhh memang rasa nak nangis. Dua benda tu dah lama cheq sue dok teringin nak makan. Bila fikir2 kot silap letak, sabar aje lah.
 



Tengah dok fikir2 nak sarapan apa, Aisyah datang menghantar kaserol seramik cheq sue, dulu ada buat makaroni dan dihantar ke rumahnya. tengok2 ada pulut ikan kering dan kelapa manis. Eh, semalam baru terliur di rumah Kak Rose, harini dah ada orang bagi. Terima kasih pada Kak Rini. Ada yang dengar rupanya... Jadi begitulah ya, Allah itu Maha Adil dan Maha Mengetahui...
Wassalam...

Friday, November 11, 2011

Nasi Ayam Cendawan Claypot

 

Lunch harini agak lewat. Pagi tadi ke SMK Ringlet untuk melawat pusat peperiksaan. Ada tak para guru yang menjaga peperiksaan SPM @ STPM tahun ni. Cheq sue seperti tahun2 sebelumnya memang menjaga peperiksaan. Kalau balik kampung lama-lama memang xleh. Nanti asyik dok bina badan aje. Biasa kalau balik kampung paling lama pun 2 minggu aje.
 

Dah lama nak masak nasi claypot ni. Dah beli claypot kan mestilah guna. Bila Google resepi yang menggunakan claypot, ada la 2 3 jenis yang berkenan di hati tapi nasi ni nak cuba dulu. Ala-ala Chinese Style gitu. Kalau masak claypot ni cheq sue x pernah makan pun...tu yang exited nak cuba. Pada pendapat cheq sue, penggunaan minyak bijan menonjolkan lagi masakan ni. Memang dah macam orang jual pun.

Kalau ada sape yang nak cuba tu bolehlah merujuk resepi kat bawah ni ya. Cheq sue ikut aje sebijik2, tapi dalam kuantiti yang berlainan. Ye lah, beras pun setengah pot aje, cukup sekali makan. Memang berbaloi buat ni. Sedap! Kena dengan selera. Penggunaan lada hitam secara tak langsung dapat memanaskan badan di saat2 cuasa yang dingin ni... Cuba tau...
Wassalam...

NASI AYAM CENDAWAN  CLAYPOT

Bahan-bahan : 
1 cawan beras
1 1/2 air rebusan ayam cheq sue ganti dengan 1/4 kiub ayam
500gm ayam (potong kecik jer)
1 sudu besar lada hitam (tumbuk)
1 sudu besar kicap pekat
5 atau lebih kuntum cendawan hitam (rendam hingga kembang dgn air panas)
2 sudu besar sos tiram
1 sudu besar kicap pekat manis
Minyak untuk menumis & 1 sudu besar tepung jagung (bancuh dgn sedikit air )
2cm halia & 2 ulas garlic (tumbuk)
Sedikit hirisan daun sup & daun bawang, bawang goreng dan sedikit minyak bijan

Cara-cara
Perap ayam dengan bawang putih, halia, kicap pekat & manis, sos tiram, lada hitam dan cendawan.
Panaskan minyak dan tumis ayam yg diperap hingga masak dan tuang air bancuhan tepung jagung.
Setelah pekat, perisakan dengan garam, ketepikan.  Cheq sue tumis dalam claypot dan ketepikan.
Panaskan claypot, masukkan beras dan air rebusan ayam, biarkan nasi masak. Pastu perlahan kan api dan tuangkan ayam tadi kat atas nasi dan taburkan semua daun (xde daun, malas nak keluar ambil) , bawang goreng dan percikkan minyak bijan.. 

Chicken & Prawn Popcorn

 
 
Popcorn ni cheq sue buat petang semalam, sebagai kudapan dinner. Dalam hati ni terasa sangat nak makan kek tapi ada pulak bahan yang xde. Bila memikirkan ada ayam dan udang, terus teringat popcorn cicken yang pernah Kak Ida tunjukkan. Cuma macam biasalah cheq sue ejas sikit bahan2nya tu. Jangan marah ye kak...

Popcorn ayam dan udang ni memang sesuai sgt dimakan gitu aje, cicah dengan sos cili Thai, kejap aje boleh habis. Alaaaaa...macam kita makan popcorn time tgk wayang la...dok suap aje tgk2 dah habis. Macam Kak Ida bagitahu, boleh jugak kalau nak dibuat sebagai lauk sampingan. Kalau budak2 memang suka la buat camni. Budak2 macam cheq sue lagi la suka.
 




 Sebenarnya bila kita buat sendiri popcorn ni memang puashati sgt. Dah terjamin kebersihannya, dan makan pun tak bercatu. Macam cheq sue buat ni, rasa2 macam sikit aje tapi nak menghabiskan sorang memang kekenyangan betul. Idea nak buat menggunakan udang ni timbul bila cheq sue tgk udang tu kulitnya x berapa tebal. Kalau guna udang besar kena lah buang dulu kulitnya.
 



 CHICKEN & PRAWN POPCORN
Resepi : Kak Ida, Japan
Olahan : Cheq Sue

Bahan-bahan :
5 keping boneless chicken cheq sue guna dalam 2 ketul aje, dah potong dalam 1/2 cawan
4 ulas bawang putih*
1/4 labu bawang besar*
1/2 inci halia*
1/2 - 1 sk serbuk pati ayam
1/2 sk serbuk lada sulah
2 sb mayonis
1 cawan tepung tempura cheq sue ganti dengan tepung jagung
1/2 cawan air atau secukupnya
1/2 cawan breadcrumb / serbuk roti....boleh letak lebih
Garam secukup rasa
Cheq sue tambah 1 biji telur, serbuk cajun, bijan hitam dan minyak bijan

Cara membuatnya:
Ayam dibuang kulit, dibersihkan dan dipotong dadu
Kisar bahan bertanda * cheq sue tumbuk aje
Gaul ayam dengan bahan *, serbuk pati ayam, serbuk lada sulah, mayonis dan garam secukup rasa....perap ayam seketika 
Bancuh tepung tempura bersama air, garam, dan campurkan breadcrumb.......kacau sebati  #
Gaul ayam bersama bancuhan tepung di ata s#
Panaskan minyak 
Goreng ayam di dlm minyak yg banyak hingga masak dan garing. Selamat mencuba.

Thursday, November 10, 2011

Gulai Lemak Siput Belitong

 
 
Ini adalah kali pertama cheq sue masak siput belitong. Makan tu jangan cakap la, pantang nampak. Selalu masak siput sawah aje, kali ni kena 'titik' dan buat sendiri. Xde la susah mana pun sebab dah biasa tapi siput belitong ni nampaknya banyak makan tangan sebab cebisan kulit2nya tu bak pisau pada kulit. Tambah pulak siput ni x sempat nak dipelihara semalaman untuk membersihkan lumpur di dalamnya. Sebab tu la kena ulang basuh berkali-kali.

Alkisahnya dah lama oder siput ni. Kebetulan member balik dari Pantai Remis, banyak jugak yang dibawaknya. Dapatlah cheq sue melepaskan kempunan. Sekilo yang dibeli semuanya sudah selamat digulai. As usual la, masak malam dan pagi ni dibawa ke sekolah. Pernah jugak cheq sue melihat ada yang memasaknya secara goreng pedas, tapi secara jujurnya pada cheq sue, gulai macam ni adalah yang terbaik. Tapi suka cheq sue nyatakan di sini bahawa ini adalah cara cheq sue, mungkin berbeza dengan teman2 mengikut citarasa masing2. Apapun memang membuka selera, ditambah pulak dengan aroma daun kesum yang menusuk hidung. Siput ni pun memang sedap jugak dimasak cili api, tapi sebab cheq sue ni tak suka pedas, dan stok cili pun xde di rumah, maka ini ajelah hasilnya.
 
Satu petua yang cheq sue selalu amalkan bila masak apa2 aje siput, didihkan terlebih dahulu santan dan rempah2nya (kuah) barulah dimasukkan siput untuk mengelakkan daripada penutup mulutnya susah dikeluarkan @ tidak lekang. Maksudnya xde la korang sampai sesak napas time nak menyedut isi siput tu ye.. Dari segi penggunaan daun tu pula, boleh digunakan samada pucuk kadok atau daun kesum. Untuk gulai siput ni cheq sue masukkan sebatang serai sebab takut ada bau hanyir. Kalau selalu tak masukkan pun, cukup dengan aroma daun yang digunakan.
 
Satu lagi petua dalam menyediakan siput ni adalah penggunaan hampas kelapa dan pelepah pisang untuk membersihkannya. Memang agak berkesan dan x mengambil masa yang lama.

 
Mmmmm bila nengok ke gambar2 ni, agak terkesima sedikit rasanya. Bila bergambar di malam hari, memang kualiti gambar tak berapa bagus. Tertonggeng tergolek pun memang x puas hati. Kadang2 naik segan jugak dengan kawan2 yang menampilkan gambar yang cukup memikat. Kalau nak dibandingkan dengan presentation sendiri memang kalah habis. Tapi itulah dunia blog. Cheq sue ni ibarat anak kecil yang ingin menggapai bintang2 di langit. Penuh dengan angan2, harapan dan impian yang entah bila dapat dicapai. Cuma harapnya, kalaupun x dapat memuaskan hati orang lain, cukuplah untuk memberi senyuman pada diri sendiri.
Eh.... EMO??? *Sekadar luahan perasaan (*_*)
Wassalam...

GULAI LEMAK SIPUT BELITONG
 Resepi : Cheq Sue

Bahan-bahan :
1 kg siput belitong yang telah dibersihkan - titik (potong bahagian ekornya)
4 cwn santan sedang2  - dalam 1 biji setengah. Kalau x suka kuah pekat boleh cairkan sedikit
*5 biji bwg merah 
 *1 biji bwg putih  
*1 cm kunyit hidup & lengkuas  
*2 sk ketumbar  
*2 sb cili boh / cili kering  - boleh ganti dengan cili padi
*3 sb serbuk kari  
* 1 batang serai - ketuk
Daun kesum @ pucuk kadok
Gula, garam secukupnya 
 Cili merah (opt) - cheq sue masukkan sekadar nak bagi rasa pedas sikit

Cara-cara :
  Tumbuk lumat bahan *  

Masukkan santan ke dalam periuk dan masukkan bahan yang telah ditumbuk dan serai. Masak hingga mendidih. Kacau selalu supaya tidak pecah minyak

Seterusnya masukkan siput dan daun kesum. Perasakan dengan garam dan gula. Masukkan juga cili merah yang telah dihiris. Masak 10 - 15 minit dan bolehlah diangkat.