Monday, March 31, 2014

Beijing 2014 / Day 1 : LCCT - Beijing

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Saya sepatutnya ke Beijing pada penghujung tahun 2013. Merujuk kepada n3 ini, trip saya yang sebenar adalah pada 9-15 Disember. Tapi dek kerana sedikit kesilapan teknikal, ianya dibawa ke Mac 2014. Sebenarnya juga saya tak mahu pergi dan berhasrat untuk mengambil semula wang deposit, tapi memandangkan ada juga rakan sekolah yang pergi, maka saya dan Mok Ja bersetuju untuk ikut bersama sementelahan pula semua persiapan telahpun dibuat.
[Taishun Hotel]

Kembara sebenar bermula pada 22 Mac, di mana saya dan Mok Ja turun dari CH ke KL untuk transit sementara di Shah Alam. Sekarang ni dari CH dah ada bas ekspress terus ke LCCT iaitu CS Travel yang mana tiketnya boleh diperolehi di Persiaran Marigold Tanah Rata.

Date : 23 Mac 2014

Daripada Shah Alam, saya dan Mok Ja bergerak ke LCCT dalam pukul 2.15 dan berjanji untuk berjumpa group yang lain dalam pukul 3.00 petang. Untuk trip kali ini, kami menaiki pesawat pada jam 7 petang. Ini adalah kali pertama saya menaiki pesawat pada sebelah petang (menghala ke malam). Agak risau jugak dengan segala macam persoalan di dalam fikiran.

Dengan sedikit pengalaman sebelum ini...dengan merujuk kepada nota-nota yang telah saya catatkan... kami seramai 14 orang dalam kumpulan memulakan langkah kembara ke Beijing dengan harapan tentunya semoga segalanya berjalan lancar. Dalam pukul 5, kali mula check in dan memasukkan bagasi. Kemudian dalam pukul 6 kami mula masuk ke balai berlepas dan menunggu hingga pukul 7 untuk menaiki pesawat.

Dalam pukul 7.15 petang, pesawat D7 316 mula meninggalkan landasan dan memulakan perjalanan ke Beijing. Sejujurnya saya katakan, saya agak risau dengan trip kali ini. Dengan misteri MH 370 yang pada masa itu belum ada jawapannya... dengan destinasi saya yang sama seperti destinasi MH 370. Semuanya datang dan pergi dalam kepala otak ni. Kalau korang pun, mustahil untuk tidak berasa apa-apa. Tetapi bersandarkan keyakinan kepada qada' dan qadar... saya memulakan perjalanan ini dengan untaian doa dan berserah segalanya pada Yang Maha Esa.

Alhamdulillah sepanjang perjalanan cuaca elok sahaja. Langitnya cerah dan agak berawan. Agak sukar juga untuk melelapkan mata. Saya memang susah tidur, tambah-tambah pula dengan bising pesawat dan suara kanak-kanak menangis. Dalam penerbangan ini, banyak juga orang Malaysia khususnya Melayu yang sama seperti saya ingin melancong ke sana.

Pesawat mula menjejak landasan pada jam 12.55 pagi, 20 minit awal dari masa yang dijangkakan. Alhamdulillah juga pesawat mendarat dengan sangat baik, secara soft landing dan sudah tentunya saya juga orang lain merasa sangat lega. Untuk pengetahuan, masa di Beijing lebih kurang sama sahaja dengan di Malaysia.

Menjejak sahaja tanah Beijing, suhu sejuk menyapa. Walaupun hanya seperti di CH (10'C) tetapi sejuknya lain, hingga ke tulang rasanya. Dari lapangan terbang, kumpulan kami disambut oleh guide kami iaitu Mr Fu. Entah apa ke pulak nama penuhnya. Kami dibawa ke Beijing Taishun Business Hotel yang berjarak 40-45 minit perjalanan. Suasana lengang. Jalan dan lebuh raya clear....

Dari hari pertama, masuk ke hari kedua... In Sha Allah saya akan kongsikan pengalaman di Beijing dengan semua dalam untaian n3-n3 selepas ini.

1. Best cuti2 Beijing ni...tp kena semangat kental la..kalau tak,asyik kena tipu la jawabnya..

2. bestnya g beijing..cpt2 update cite terbaru..tak sabar nak tau psl beijing..

3. dear selamat tak pergi sana sebab dengar kata orang beijing berdendam ngan orang malaysia.. nak pergi bulan 6 ni pun macam takut je huhu

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]