Friday, October 4, 2013

Air Tangan Mek Lah Yang Terbaik - Binjai Jeruk

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Buah binjai, cerita sahaja tentangnya bisa membuatkan mulut saya berair. Dapat makan memang satu nikmat yang tidak terkata. Kalau nampak di mana-mana insyaAllah saya akan beli. Balik kampung beberapa minggu lepas, agaknya sekarang tengah musim, berderet orang menjual binjai di jalan Machang-Kuala Krai. Di kampung pun ada juga.

Binjai ni ada dua jenis iaitu binjai masam dan binjai manis. Tapi daripada apa yang saya makan kedua-duanya memang masam (walaupun namanya binjai manis) cuma tahap kemasamannya tu berbezalah sedikit. Apap pulak kaitan tajuk n3 ni dengan buah binjai? Jom baca lagi...


Buah binjai ni sebenarnya boleh dijadikan banyak benda. Selain di makan gitu aje (pada siapa yang tahan masam) ianya juga boleh dijadikan colek (saya tak pernah buat). Ia juga boleh dijadikan sambal atau dimasukkan dalam budu. Tetapi yang saya paling suka adalah binjai yang dijeruk. Selalunya mek yang akan buat, kupas kulit, hiris, tabur gula dan garam kemudian letak dalam peti sejuk. Anak bertuah ni hanya tunggu masa makan saja *_*

Siapa yang pernah makan akan tahu bagaimana rasanya. Saya nak terangkan pun susah. Selalunya kalau makan binjai jeruk, saya tak akan gigit. Saya lebih suka 'mengemam' atau 'menyedut' antara lidah dan lelangit. Eeeeeee memang sedaplah. Dok cerita ni pun macam terasa-rasa je buah binjai tu dalam mulut. Bukan apa, kalau gigit nanti gigi jadi ngilu sebab binjai jeruk ni biasanya sejuk, disimpan lama dalam peti ais.

[Sumber]

Seperti tajuk n3 ini juga, apa yang dibuat oleh mek saya adalah yang terbaik. Dalam gambar di atas, itu adalah binjai jeruk yang saya bawa dari kampung. Sehari makan satu dan simpan semula dalam peti sejuk. Kena makan sejuk-sejuk baru sedap. Pernah sebelum ni saya terlupa nak ambil, teringat-ingat sampai ke CH. Bila saya balik kemudiannya mek siap simpan awal-awal lagi untuk saya. Mmmmmm sayang dia sangat-sangat! Sebenarnya apa-apa pun kalau yang emak kita masak...semuanya rasa sedap. Hatta mek buat teh O sekalipun, tak pernah dapat menandingi apa yang saya buat. Setuju?

Dan minggu lepas adik saya balik kampung, dapatlah lagi sebekas binjai jeruk yang saya minta mek bekalkan. Hmmmm tak sabarnya nak makan. Jangan jeles tau korang..

Buat sapa-sapa yang masih ada mak ayah tu, selalulah balik menjenguk mereka. Bukan wang ringgit yang di harapkan. Kadang-kadang mereka tak meluahkan apa yang di rasa, tetapi sebagai anak kita kenalah faham. Buat yang dah kembali ke rahmatullah, Al-Fatihah saya sedekahkan...

2 comments:

  1. Akak selalu buat sambal jer binjai ni cheq sue... sedap juga dibuat jeruk ye :)

    ReplyDelete
  2. ma minat sangat dengan buah ni..kalu jumpa org jual kat tepi jalan 2 suruh beli tapi i tak reti nak makan.Balik kg minggu lepas tgk2 dia dah jeruk 1 botol..

    ReplyDelete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]