Monday, October 14, 2013

Ayam Panggang Sedap

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera 

Masih bekerja? Atau sudah berada di kampung bersama keluarga? Apapun yg anda buat.. walau di manapun anda berada..utamakanlah keselamatan bersama.

Terdapat pelbagai resepi ayam panggang yang boleh didapati dari internet. Kalau kita rajin boleh bandingkan beberapa resepi untuk mendapatkan hasil yang memuaskan. Kebetulan saya agak lapang, ada la sikit masa untuk mencari di internet. Jadi cari punya cari terkenanlah pulak dengan ayam panggang yang ditayang Mamasya, yang mana katanya itu resepi dari blog Liza (Intai Dapur). Tapi saya ada ubahsuai sikit untuk disesuaikan dengan ayam yang tak berapa nak banyak.


Kebetulan masa perap ayam ni, agak sibuk pulak dengan itu ini. Sudahnya bukan semalaman ayam ni terperap dalam peti tapi dah jadi dua malam. Sebab risau ayam tu busuk, saya bakar jugak di dalam caserol dalam oven. Ayamnya tak banyak pun, dalam dua tiga ketui je. Saya tambahkan ubi kentang dua biji. Macam biasa la tu..

Alhamdulillah, walaupun dah dua malam dalam peti ais (hanya di bahagian bawah), idok le pulok ayam tu berbau ke hapa. Boleh la makan sekali kenyang, kira-kira bermenukan western la saya. Kepada Liza dan Mamasya yang berkongsikan resepi ini, TQ very the much. Saya copy semula resepinya di sini untuk rujukan akan datang.



AYAM PANGGANG BEST
Sumber : Liza (Intai Dapur)

Bhn2 A:

3 s/b cili boh
2 keping gula Melaka
1/2 cawan air
- masak semua hingga pekat

Bhn2 B:
4 ulas bawang pth
1 ulas bawang besar
1 kiub stok ayam
1 inci halia
5 s/b sos lada hitam
5 s/b madu
Garam
Butter - lumur pada ayam masa nk bakar nnt
saya campur semua bahan dan perap


- blend bhn A dan B bersama2..
- lumur bhn blend pada ayam yg telah dikelar dan perap sekurang2nya 2 jam.
- lumur butter dan panggang ayam 180'C 50 min- 1 jam atau hingga masak..

1 comment:

  1. Salam aidil adha che su, lama x komen sini, rasernyer x buduk tu sbb der madu..madu mmg bole preserve daging pape dr busuk....rasanyer la..hihi...suzi fauzi

    ReplyDelete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]