Saturday, January 11, 2014

Pokok Binjai

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera 

Saya sebenarnya dok kampung ni... balik habis sekolah semalam. Dah dekat sebulan dok sakit dalam bahu kanan. Rancangnya nak balik berurut tapi pagi tadi ke tok bomoh patah di Tanah Merah, katanya tergelincir sikit tulang bahu di sambungannya tu. Hurmmmm... saya dok ingatkan sakit urat biasa saja. Rasa nak terkucil jugak bila tok moh urut-urut tadi. Harap-harap lepas ni ok lah, seksa jugak takleh nak menulis tinggi-tinggi. Masa PJ pun takleh nak gerak beriya. Masa MPV lagilah, takkan cikgu nak duduk kilas tangan aje kan. In sha Allah dengan izinNya harap sembuh seperti sediakala.


Belek-belek draf, ada sekeping gambar yang agak menarik, rugi kalau tak share, tap update. Gambar 2013 sebenarnya. Tak apalah kan... yang penting boleh kongsi.

Masa saya ke Melaka, ada banyak sangat orang dok jual buah binjai. Kalau lalu di tempat berjualan tu memang boleh hidu baunya. Kebetulan di Alor Gajah, memang ada pokok ni yang tengah berbunga. Saya tak kenal, tak perasan jugak sebenarnya tapi ditunjukkan oleh Fadli. Kebetulan pulak masa tu pokok tengah berbunga. Agak jauh jugak sebenarnya dari tempat saya ambil gambar. Ini pun dah habis zoom guna lense 200mm. Warna bunganya agak ungu-ungu sikit.

Pastu masa nak pi makan asam pedas, nampak pulak pokok yang tengah berbunga berbuah. Masa tu dalam kereta, sempat snap satu keping aje, itupun salah setting. Sebenarnya gambar jadi hitam (sebab waktu maghrib) tapi bila dicerahkan sedikit nampak jelas buahnya yang memutih. Itulah pertama kali saya melihat buahnya yang masih di pokok. Korang kalau tak pernah tengok silalah skodeng kat gambar tu ya...

2 comments:

  1. salam cheq sue..

    moga cepat sembuh la ya..sya pernah nampak buah binjai yang masih di pokok..buah ni memang kuat baunya..tapi sedap dimakan..

    ReplyDelete
  2. pokok binjai..
    memng x pnah dgr..ni kira first time dgr nama dia..
    semoga cigku cpat embuh ya :)

    ReplyDelete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]