Tuesday, February 3, 2015

Sup Ayam Ala Thai

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera 

Kalau tengok n3 awal2 semua pasal lauk ayam. Nak buat macam mana, beli ayam sekor, pastu takde ikan atau daging thats why la semua berasaskan ayam. Jemu tak jemu belakang kira, sebab itulah kena masak versi lain2...kan bosan lak makan yang rope itu aje.


Saya kalau buat sup tak berapa suka yang biasa2 ni dan saya lebih prefer sup yang masam2 sikit, yang ada jus limau atau asam keping... yang bubuh lengkuas.


Sup ayam ala Thai ni memang dah lama saya nak buat, cuma saya tak ingat saya tengok kat blog mana. Bila Google, keluar resepi Dana kat tempat pertama, jadi saya  refer ajelah. Memang kena dengan selera saya. Hirup2 gitu masa panas2 suam memang A+ la... Cuma saya ingat kalau tambah lengkuas lagi kick kot, tapi kat rumah tak ada pulak, malas nak menggali... Apapun resepi ni memang world la.... Jangan lupa cuba eh...

SUP AYAM ALA THAI
Resepi : Dana

Bahan2:
500 gm ayam @tulang ayam
1 inci halia - tumbuk
2 btg serai- ketuk
3 ulas bwg putih - tumbuk
4 biji bwg merah kecik - tumbuk
1 biji bwg besar di mayam halus
2 keping asam keping
sesudu kecil garam
2-3 keping daun limau purut (ini yg bagi bau naik sedap nih)
3 biji kentang potong sedang
2 biji tomato potong ikut suka
1 batang lobak potong ikut suke gk
4-5 biji cili api potong dua - tp ikut pd korang nk pds mana
(mula2 bt aku tak letak lada, maklum maktek tak sdp perut kn, tp bile bt hari2 lain boh lada)
air dlm 1 liter kot, agak2 korang lah ek nk banyak mana hehehe

 
Cara2 masak:
mula2 rebuskan bahan2 tumbuk ngn ayam tuh sampai empuk, pastu masukkan serai, n bahan2 yg di mayam td... tambahkan air masukkan sayur2, grm asam keping n daun limau.... jgn lupa rasa tau... dia akan ada rasa masam2 pds gitu... 


"Ya Allah Ya Tuhanku, Engkau lapangkanlah dadaku, tenangkanlah fikiranku dan permudahkanlah segala urusanku.... Amin"

4 comments:

  1. wana suka sangat makan sup ayam ni cheq sue..bab paling best hirup kuah sup tu..erm, sedapnya..heheh..

    p/s: maaf cheq sue, hadiah yang dipos tu belum sampai lagi kat wana sampai sekarang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bab hirup sup tu memang sedap Wana.. tambah2 time masih panas memang tak cukup semangkuk...

      Delete
  2. alahai kak.... bangga tau dana ada yg nk cube masakan dana yg sembarangan tu je...

    * akak hadiah dh sampai, dana lupe nk amik kt posbox n lupe nk bgtau akak... nnti akak bg alamat akak kt email yek....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masakan sembarangan pun janji sedap ok apa Dana....

      Alhamdulillah dah dapat hadiah tu. Akak risau nau kot tak sampai..

      Delete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]