Friday, November 8, 2013

Kek Span Coklat Oreo & Marshmallow

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Kek yang saya buat untuk makan-makan dengan bebudak 5 MPV baru-baru ini. Kek biasa2 aje pun, dah selalu buat serupa dan sepesen ini sebelum ni. Kek yang mudah dan sedap. Alhamdulillah, habis sebiji dekat 1.2 kg dikerjakan budak2 tu. Sebanyak dua adunan dibuat untuk kek ni. Ceritanya dan gambar ada saya kongsikan di sini.


Untuk kek ini, saya mencampurkan  filling oreonya dengan marshmallow. Jadi up sikit rasanya menjadi kenyal2 gittew. Saya makan pun rasa sedap, bebudak pun kata sedap. Tak tahulah kalau diorang saje menipu sebab nak ambik hati saya. Makan apa pun kalau pree memang sedap sangat, setuju tak kawan-kawan? Keratan rentas di dalamnya tak sempat pulak saya nak ambil...

 

Buat yang nak mencuba kek span coklat ni, saya letakkan semula di bawah ya. Cubalah kerana ianya sangat senang dan hasilnya pasti memuaskan.

KEK BLACK FOREST

Resepi : Sharm1969@MyR



Bahan-bahan ( Saiz 9" )
120 gm gula kastor
100 gm tepung gandum (saya guna tepung naik sendiri)
20 gm serbuk koko
4 biji telur
10 gm ovalette
20 gm air (saya guna air sejuk yang telah dimasak)
1 sk esen vanila
20 ml minyak jagung (saya cairkan mentega)

Untuk krimnya saya campurkan sedikit serbuk koko ke dalam whip cream yang telah mengental. Fillingnya pula saya hancurkan oreo bersama krimnya sekali dan 10 biji 
marshmallow dadu.

Cara-cara
Campurkan kesemua bahan kecuali minyak. Putar pada kelajuan tinggi selama 10-15 minit.
Perlahankan putaran, masukkan minyak.
Griskan loyang, masukkan adunan dan bakar selama 30-35 minit. Saya guna suhu 160'C
Sejukan kek, potong 3 lapisan. Hiaslah mengikut citarasa kita.

4 comments:

  1. dah lama nak try buat yg coklat span ni
    tpi risau plak sukatan dai tuk koko tu tak bape.
    tgk dari resepi serbuk koko replace tepung jagung yek?

    ReplyDelete
  2. Akak tengok pun dah terliur cheq sue... yummy :)

    ReplyDelete
  3. sedap nampaknya kek ni..ada filling oreo..nyum2..

    ReplyDelete
  4. Aassalamualaikum..yumyum...peberet anak2 ni...=)

    ReplyDelete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]