Friday, January 8, 2016

Jus Nenas Kisar

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Masa saya beli nenas dekat pameran di Lojing tu, pekerja yang ada di situ ada memberikan resepi kalau2 saya nak buat jus. Saya sejujurnya memang jarang buat air nenas, beli nenas pun jarang2 sebenarnya.


Katanya kalau beli nenas, pastikan basuh dulu nenas tu sebelum dibuang kulit. Kalau kita kupas dulu kulitnya kendian baru dibasuh, itu akan menyebabkan rasa masam pada isi nenas kerana tindak balas air klorin (air paip) dengan sifat asid nenas. Katanya la..... sekali fikir macam betul jugak.





Jus nenas kisar yang saya buat ni biasa2 saja. Tapi saja saya test jus ni tanpa gula sebab kata budak yang jual tu rasanya memang manis. Cuma pada saya memang tak berapa manis, agaknya sebab saya tak berapa suka rasa jus nenas itu sendiri. He he he... Korang sila la cuba kalau berkenan...


 "Ya Allah Ya Tuhanku, Engkau lapangkanlah dadaku, tenangkanlah fikiranku dan permudahkanlah segala urusanku.... Amin"

1 comment:

  1. dana mmg pencinta nenas kak... almaklum dr kecik mmg dh membesar ngn nenas, abah pun mmg ada ladang nenas kt kg kt tepi2 umah mmg wajib ada nenas...

    ReplyDelete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]