Monday, November 11, 2013

Black Forest Cheese Cake

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera 

Sejak kebelakangan ni, selera terhadap cheese cake memang tinggi. Dalam tidur terbayang-bayang kata orang. Stok cream cheese memang sentiasa ada. Bila saja terasa nak makan, terus boleh cari resepi dan buat. Tetapi black forest cheese cake ni bukanlah yang saya idam-idamkan untuk dirasa. Saya sebenarnya ada salin satu resepi BFCC tetapi belum berniat untuk mencuba.

Nak kata macam mana ya? Saya ada buat satu kek span coklat, tetapi menggunakan loyang yang agak besar untuk satu adunan. Jadi seperti yang boleh dilihat ianya agak nipis dan tidak sesuai untuk di hias. Puas jugak saya fikir nak buat apa dengannya. Lepak dalam peti ais dua malam, jadi nak tak nak memang saya kena buat sebelum ianya rosak dan terpaksa dibuang.


Jadi saya belilah satu tin Royal Blueberry yang digunakan untuk membuat filling tart. Dengan berpandukan resepi yang saya dah salin, saya ubahlah ikut suka untuk menjadikannya BFCC. Untuk resepi cheese cake saya menggunakan resepi strawberry CC dari DTS. Itu merupakan salah satu resepi yang saya dok lama ushar, nak membuatnya yang tak berseru lagi kerana menggunakan cream cheese yang agak banyak.

Tetapi kali ini, pejam sebelah mata dan buat ikut resepi memandangkan kek coklatnya pun agak banyak juga. Saya meggunakan springform 10" untuk resepi ini. Memang puas hati sangat-sangat.


Bila nak masukkan ke dalam loyang, patutnya saya lapiskan dulu dengan filling Royal Blueberry tetapi saya LUPA! Terus saja saya tuang adunan cream cheese ke dalam loyang. Adoyaiii.... nak tak nak terpaksalah saya masukkan filling dari atas, sebab itulah nampak kedudukannya yang tidak sama rata. Itulah silapnya...

Daripada kek yang terhasil saya mendapati bahagian tengahnya masih agak lembik (tak beku/mengeras sepenuhnya) sedangkan di bahagian tepinya elok. Bila difikir balik mustahil jika tak cukup masa memasak kerana saya membakarnya lebih kurang 2 jam (double boiler). Barangkali resepi yang dinyatakan ni tak sesuai dengan base kek (Che Mat membuatnya begitu sahaja, tanpa base).

Walaupun begitu, kek ni masih boleh di makan, kiranya ia gabungan baked dan chilled lah. Yang di tengah kena pakai sudu. Makan masa sejuk-sejuk dah hilang yang tak berapa nak jadi tu. Kek ni lebih sedap setelah semalam dalam peti sejuk. Minta ampun ya Che Mat... Saya copy semula resepi untuk rujukan akan datang.


STRAWBERRY CHEESECAKE
Resepi : DTS

BAHAN-BAHANNYA :-)
500 gram cream cheese
50 gram gula halus@gula kastor
250 ml whipping cream
5 bijitelur, gred B, asing kuning dan putih
120 gram tepung halus (tepung gandum pun ok)
1 1/2 camca teh strawberry emulco
100 gram gula halus@gula kastor
1/4 camca teh cream of tartar (boleh ganti dengan jus lemon)

BAHAN HIASAN ATAS KEK :-)
350 gram strawberry segar
Gula ikut tahap kemanisan (mat guna dalam 2 camca besar)
1/2 cawan air
1 camca teh jus lemon (optional)

Untuk base ke coklat, saya gunakan resepi ini.

CARA MEMBUATNYA :-)
Panaskan oven pada suhu 160C. Lenser acuan spring-form berukuran 9 inci dengan mentega. Balut luar tin dengan aluminum foil. Asingkan 5-6 biji strawberry untuk hiasan dan 4-5 biji lagi didadu. Ketepikan.
Putar cream cheese hingga lembut, tambah 50 gram gula halus dan putar lagi hingga sebati, masuk whipping cream dan putar rata. Tambah kuning telur satu persatu, pada kelajuan sederhana, masukkan tepung dan masukkan strawberry emulco, putar sebati. Ketepikan.
Dalam mangkuk pemutar yang kering dan bersih, putar putih telur hingga berbuih, masukkan gula halus dan cream of tartar atau lemon jus, putar hingga kental.
Gaulkan putih telur tadi dalam no. 2 secara kaedah kaup balik, hingga rata dan masukkan strawberry yang didadu, gaul rata. Tuang dalam tin tadi, ratakan. Bakar dalam oven menggunakan kaedah "water-bath", iaini dengan meletak tin kek tadi ke dalam loyang dan tuang air panas kurang lebih 3/4 cawan. Bakar selama 1 jam 15 minit, atau hingga masak.
Kek akan mengecut sedikit bila masak. Sejukkan dalam peti sejuk 3-4 jam (mat sejukkan semalaman), keluarkan dari tin dan hias mengikut krativiti anda... 

UNTUK HIASAN ATAS KEK KEJU :- Masak semua bahan2 untuk hiasan dengan api sederhana hingga larut. Sejukkan dan boleh sapu atas kek tadi sebelum dihias
 

2 comments:

  1. wah, nampak sedap la kek..teringin juga mau try buat

    ReplyDelete
  2. bahaya tu cheq sue.. jauhkan diri dari cream cheese tuuu... nnti pengsan naik penimbang.. hahahahaha... tun buat cistat semalam, mkn 2 ketul je sbb takut stress naik penimbang. hujan2 ni mmg laporrr sokmo, bahaya2.
    eh.. lupa nk komen pasal kek. mmg kene pejam mata rapat2 nk buat nih.. blueberry filling dlm tin tu bkn ke sangat mahal. lari bajet den kalau buat nih. biasiswa xmasuk lagikk.. ish ish ish..

    ReplyDelete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]