Friday, November 8, 2013

Hashbrown & Blackpepper Chicken Sausage Quiche

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera 

Saya dah lama nak cuba buat benda alah yang namanya quiche nih. Selalu kalau skodeng DTS tu memang selalu nampak. Jadi baru2 ni kebetulan saya ada beli hashbrown jadi boleh la saya cuba resepi yang dikongsikan oleh Mieza. Oleh kerana saya menggunakan acuan tart, maka quiche yang terhasil agak nipis. Kalau tengok yang mieza buat tu cantik je jadinya.


Kalau nak diikutkan, rasanya saya ikut je resepi, tetapi agak kurang memuaskan terutama bahagian crustnya. Dengan mentega cair yang saya guna, jadi agak berminyak dan saya kena letak atas paper towel bila mengangkatnya. Mungkin jugaklah saya ada silap di mana-mana yang menyebabkannya terjadi sedemikian.

Walau bagai mana pun, dengan percubaan ini sekurang2nya saya dapat tahu bagaimana rasanya. Mungkin di lain kali saya boleh cuba semula untuk mendapatkan hasil yang lebih baik. Terima kasih Mieza atas perkongsian ini. Saya copy semula resepinya untuk rujukan akan datang.


HASHBROWN AND CHICKEN SAUSAGE QUICHE
Recipe : Mieza

3 cups frozen loose-pack shredded hash browns, thawed
2-3 chicken sausage
1/3 cup butter, melted
1 cup (4 ounces) shredded cheddar cheese
1/4 cup diced green and red pepper
1/4 cup chopped parsely
2 eggs
1/2 cup milk
1/2 teaspoon salt
1/4 teaspoon pepper

Directions
Press hash browns between paper towel to remove excess moisture. Press onto the bottom and up the sides of an ungreased 9" pie plate. Drizzle with butter. Bake at 425° for 25 minutes or until golden.
Combine the cheese, red and green pepper; spoon over crust. 
In a small bowl, beat eggs, milk, salt and pepper. Pour over all. Reduce heat to 350°; bake for 25-30 minutes or until a knife inserted near the center comes out clean. Let stand for 10 minutes before cutting. 

1 comment:

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]