Saturday, April 6, 2013

Jus Orpal

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Selamat berhujung minggu. Hari ini di CH cuaca mendung sejak pagi. Angin dingin bagai mengulit tidur je, nak jemur kain pun tak tahu kat mana.

Lagi jus segar dari dapur saya. Macam pelik kan namanya tu, tapi itulah yang saya terfikir sebab tak tahu nak taruk nama apa. Masa makan dekat satu kedai ni, saya ada dengan orang di belakang order air epal + limau, tu yang saya cuba buat dan namakannya sebagai jus orpal, iaitu gabungan oren dan epal. Hah, amacam, ok tak?

Rasa? Susah nak describe. Macam jus markisa pun ada. Tapi yang pasti gabungan kedua buah ni menghasilkan jus yang sangat menyegarkan. Tak masam, atau tak rasa sangat epalnya. Lepas kisar jus ni, saya tapis untuk asingkan jus dengan buah, dan saya jadikan jem, insyaAllah akan dikongsi dalam next n3 nanti.


Just nak share la sikit jug dengan gelas yang saya guna dalam gambar tu. Sekarang ni entahlah memang suka sangat dengan jug yang unik ataupun botol kaca. Jadi masa bermesyuarat di KL baru2 ni, sempatlah saya masuk ke dalam MYDIN sementara nak tunggu bas balik ke CH. Jalan punya jalan, terjumpalah set jug ni, satu jag dan 2 gelas. Apalagi, terus la rembat sebab memang dah lama saya idamkan. Harganya pula dalam RM13. Mungkin kalau sapa yang nak collect jugak boleh la cari dekat sana.

JUS ORPAL
Resepi : Cheq Sue

Bahan-bahan :
2 biji limau (tanpa biji)
2 biji epal merah 
1/4 cawan gula pasir
2 cawan air masak
Ais secukupnya

Cara membuatnya :
Buang kulit limau dan potong dadu
Potong dadu epal tanpa empulur tengah
Masuk ke dalam pengisar, tambahkan gula dan air
Kisar sehingga betul-betul hancur
Tapis bancuhan terlebih dahulu sebelum dihidangkan bersama ais. Tak mahu tapis pun boleh, terpulang.

 ********** (^__^) ********** 
Terima kasih atas kesudian membaca entree ini hingga ke akhirnya. 
 ~ Wassalam ~

2 comments:

  1. cheq sue..kalau nak buat jus epal memang kena buang kulit ye..acik pernah buat..kono apel hijau asam boi..sekalinya kesat dengan kulit epal..

    ReplyDelete
  2. Jus epal mmg sedap kalau campur dgn asam boi tapi campur limau mcm ni kakpb tak cuba lagi.

    ReplyDelete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]