Wednesday, May 4, 2011

Nasi Lemak Buah Bidara

Hai kawan-kawan... korang dah diner ke sume? aku baru je siap dengan menu istimewa malam ni... Nasi Lemak d' Pulau Kasih yang aku korek dari laman myresepi (kat sini ye.... Datin Lulu)

Istimewanya nasik lemak ni adalah menggunakan HALBA , ala yang orang bubuh dalam nasik dagang tu leee...selain menggunakan bahan2 asas seperti bawang, serai, halia dan daun pandan. bau dia memang wangi dan rasa agak lain sket. ada rasa2 macam nasik dagang gitew. 

korang semer mesti dah sedia maklum dengan keenakan nasik lemak ni...x perlulah aku cerita ceriti lagi. cuma yang aku nak kongsikan di sini adalah.... kegagalan memasak nasik lemak dengan x perlu oter aper2... mmmm ape yang aku nak maksudkan ni? korang paham x? 

meh aku terangkan... secara peribadinya aku x pernah buat nasik lemak secara sempurna (maksudnya bila dah bubuh semua bahan2, x perlu dah usik apa2 tunggu masak je). macam yang aku masak ni, berapa kali kene tambah santan sebab nampak macam nasik x masak2. sebenarnya aku buat siket je, untuk sorang makan (tapi masih dapat 4 orang makan). beras pulak aku gunakan basmathi belen buat nasi arab dulu... pada hemat korang la ngape ye jadik camtu... kadang2 give up nak buat nasik lemak, senang2 beli je... tapi sudah semestinya yang dibuat tu lebih lagi nikmat dan kesedapannya lebih jelas di mulut memasing ye dak... kui kui kui

walau bagai mana pun, apa yang aku buat tadi sudahpun selamat dicernakan dalam perut ni... segala kegagalan dan kesilapan yang berlaku adalah suatu pengajaran yang akan mematangkan diri sendiri. semoga lain kali bila buat nasik lemah boleh dapat perfect ten pulak....

7 comments:

  1. kalau terlebih santan mcm lagi susah nk masak je.x tau sgt pasal nasik lemak ni sbb nuni pon give up nk masak nasik lemak.heheh

    ReplyDelete
  2. nuni...give up tu meme...tapi sbb nk make...kene try n error lah... :)

    ReplyDelete
  3. hihih...meme byk try n error pong. tp byk hok error tu masalahnya. bestnyo cheqsue duk CH. nok keno gi malawat ni.

    ReplyDelete
  4. salam ziarah..
    maklong kureng suka.. jadi kureng suka masak nasik lemak.. kalau teringin beli je.. tapi, lain kali mesti nak cuba.. :)

    ReplyDelete
  5. maklong...saya ni pun lebih kurang je...tapi bila rasa nak makan memang kena buat, sebab kat CH ni payah nak dapat yang memenuhi selera... yang kita buat sendiri sedap x sedap belakang kira :)

    nuni... meh la holiday bila balik nanti... tapi mcm sy ni balik kg sendiri baru best ye dak...

    ReplyDelete
  6. tu le mslhnya.time org nk jalan, dia pon konfem nk jalan jugek!

    ReplyDelete
  7. cuti sekolah ni jom la kita pakat2 holiday ke kay bee plop nuni...

    ReplyDelete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]