Thursday, May 8, 2014

Daging Black Pepper

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera 

Untuk apa-apa masakan, saya memang gemarkan jenis berkuah kerana senang nak hadam, kalau lauk kering tu biasanya budu dan ikan aje. Sebab itulah kalau ada yang perasan, kebanyakan resepi yang saya kongsi adalah jenis banjir dengan kuah semuanya,.

Begitu juga dengan daging black pepper ni. Cara dan bahan lebih kurang sama saja dengan daging masak kicap, cuma ada sedikit penderhakaan. Itupun untuk mendapatkan hasil yang lagi sedap, katanya!


Satu hidangan lengkap. Selain berkuah, di dalamnya juga ada sayur, jadi saya hanya masak sejenis sahaja dan dah lengkap semuanya. Ini saya bawa ke sekolah sebagai bekal. Selalu memang lebih banyak lauk dari nasi *_*

Kat bawah ni ada saya tuliskan semula resepi kot2 ada yang nak buat panduan...


DAGING BLACK PEPPER
Resepi : Cheq Sue

Daging lembu - hiris nipis

Bawang besar - mayang
Cili merah - mayang
Daun bawang - potong memanjang

Lobak merah - sagat
Kicap, sos tiram, sos cili
Serbuk lada hitam -secukupnya
Sedikit minyak masak
Air secukupnya
Sedikit bancuhan air tepung jagung
Garam, gula

Cara membuatnya
- panaskan minyak
- tumiskan bawang besar, cili merah, lobak merah dan daun bawang
- setelah agak garing masukkan serbuk lada hitam dan daging
- campurkan sedikit air untuk kuah dan untuk empukkan daging
- bila daging empuk dan air sudah berkurangan masukkan sos cili, sos tiram dan kicap
- perasakan dengan garam dan gula
- pekatkan kuah dengan bancuhan tepung jagung
* jika nak kuah lebih, sila lebihkan air

2 comments:

  1. Salam perkenalan...bestnya banyak resipi kat sini. Mohon share ye:)

    ReplyDelete
  2. Waduhhh nampak sedap harus cuba nih :-)

    ReplyDelete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]