Friday, May 23, 2014

My Passion : Penulisan

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Sejak zaman sekolah saya memang suka menulis. Selain mata pelajaran Matematik, Bahasa Melayu adalah subjek yang saya gemari. Bila tiba hari tulis karangan, memang saya sangat teruja. Tambah2 kalau karangan jenis bebas, jenuhlah saya buat ayat yang panjang berjela-jela. Dulu seingat saya max untuk karangan dalam 350 kot. Kalau tak silap la. Ada la jugak sekali dua terpilih baca karangan depan kelas, masa tu memang bangga tak hengat...

Selain membuat karangan biasa... saya juga pernah terlibat dengan pementasan drama [budak-budak] selepas UPSR tahun 1992. Kami kena buat skrip dan lakonkan. Tak ingat lak dapat nombor berapa. Tiga kot...

Naik ke sekolah menengah, minat menulis ni semakin berkembang. Kalau cikgu tanya saya memang kata cita2 nak jadi penulis, tapi bukan pilihan pertama lah, ianya pilihan ke tiga. Selepas tamat PMR 1995, saya mula menulis di dalam buku tulis. Masa ni memang semangat, dah habis exam kan, seronok la nak koya-koya. Pastu ada pulak geng yang suka menulis jugak. Dulu-dulu takde komputer, semua tulis tangan aje tau. Bila dah masuk uni, saya salin semula benda2 yang saya dah tulis tu. Dan yang terbaharu akan saya kongsikan adalah BELENGGU, yang saya tulis pada 1995.


Sekarang minat menulis tu masih ada dalam diri saya. Walaupun sibuk dengan urusan cikgu cikgi yang tak pernah habis, saya akan mencari masa untuk menulis. Dah ada lappy kan, senang je terus taip ikut apa idea yang datang, tapi bila tak ada idea jeng kreggg jugaklah nak buat satu ayat pun..

Biasanya saya mudah nak dapat idea masa mengawas budak2 periksa. Dalam buku inilah, buku kulit keras yang saya guna untuk menulis draf serta flow cerita. Sebagai seorang insan yang tak pernah mendapat pendedahan secara langsung tentang penulisan cerita, sudah tentulah saya menulis berdasarkan kefahaman saya sendiri. Kiranya cetuskan idea dulu dan baru tulis bila masa cuti panjang.


Antara yang saya draf, tulis dalam 6 muka surat tapi tak dapat nak teruskan. Bila belek2 novel kakak  saya, terjumpa tajuk yang sama, terus sentap, kang kata ciplak pulak. Hold dulu, tunggu datang mood balik.


Cinta @ Aloyah Cafe, hasil tulisan tahun 2012. Saya tulis masa cuti hujung tahun, dok mengawas SPM, banyak masa senggang. Dah pun selesai saya kongsi di blog. Memang puas hati tulis ni sebab sangat dekat dengan jiwa saya. Cerita ni banyak menunjukkan suka duka saya memasak sebenarnya. Kalau sape yang belum baca, boleh klik sini...


Antara chapter yang saya dah draf awal-awal. Inilah juga penulisan yang sangat berdisiplin yang mana saya ikut lebih kurang 90% apa yang telah saya listkan.


Ada kalanya.... bila nak menulis tapi tak datang idea. Tulis - delete - tulis - delele - delete

Faham-faham la kan, kalau tengah sentap pun payah jugak idea nak datang.
Tapi kalau tengah hujan dengan idea, nak masuk toilet pun kena tahan dulu. Menulis sampai tak sedar jam dah pukul 3 4 pagi pun biasa.


Yang ini saya draft hujung tahun 2013 (kali pertama tak siap 1 cerita). Saya dah tulis 19 muka surat, tapi entahlah tak ada mood jadi tergantung sampai sekarang. Entah bila nak sambung...


Yang ini saya baru tulis setengah muka surat. Letih nak fikir... terus hang!


Ini draft saya yang paling baharu, belum pun sampai sebulan. Tengah jaga exam setengah tahun, tetiba macam terlalu banyak idea, saya tuliskan episodnya. Tengoklah...sekarang draft sampai episod 30 ++, nak sambung lagi ni. Kena amik mood dulu sebab dah hilang masa travel ke KL baru2 ni.... He he he


Rasa macam tak sabar nak tunggu ada masa senggang. Dah lama jugak tak menulis, macam2 nak diceritakan. Doa2kanlah cerita ini berjaya saya siapkan dan boleh dikongsi dengan semua yang datang ke CTS.

2 comments:

  1. Semoga terius menulis. Terus dalam blog pun jadile.

    ReplyDelete
  2. Keep on writing and share ngan kwn2 kat c ni. Jm ni x pandai menulis tp rajin membaca :-)

    ReplyDelete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]