Saturday, May 3, 2014

Musim Lalat Di CH

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Ha ha ha... gelak dulu sat. Dua hari dok tayang laksa Johor yang dah habis tu. Kemain melampau tuan tanah kedaung ni kan? Bukan hapa kawan- kawan.... lepas karnival ko ko di sekolah Rabu lepas... agak penat sikit. Pastu campur pulak cuti 1 Mei... dan Jumaat semalam balik kampung, memang melepak ajelah kojernya.

Dah masuk bulan baru ni... sedar tak sedar dan hampir setengah tahun kan tahun 2014 ni. Punya la cepat masa berlalu. Untuk n3 pertama bulan ni meh kita baca citer pasal lalat dulu.


Sebenarnya bila kita sebut je lalat..secara tidak langsung kita akan terbayangkan benda kotor dan menjijikkan. Kebelakangan ni kalau sape yang datang bercuti ke CH berpeluang lah melihat musim lalat yang agak luar biasa. Kalau sapa yang penggeli memang kembang tekak la....


Biasa musim lalat ni bulan 8... masa musim kering. Tapi tak tahulah sejak awal April memang banyak sungguh binatang kecik ni. Mungkin agaknya sekarang musim orang membaja dan cuaca panas sejuk mempercepatkan lagi kadar pembiakannya.

Tengok sajalah dalam gambar kat atas tu. Ini baru di luar rumah... yang di dalam rumah, di dapur terutamanya memang lagi banyak dari ni. Sekali tengok kalau belek di sebalik langsir.. boleh nampak macam lebah. Kalau di bilik saya yang dekat dapur, jenuhlah nak pukul lalat tu bila ada yang terlepas masuk. Tensennya lalat ni bukan hape..  dalam luas-luas bilik tu kat muka, hidung dan kepala kita jugaklah dia nak bertenggek. Haishhhh...


Dekat kereta pun jadi. Barangkali sengaja nak ambil haba panas. Nak kata kereta busuk tak munasabah la pulak.  Memang kena sabar la jawabnya. Buat sape yang nak datang ke CH harap dapat sabar la sikit dengan keadaan ni. Walaupun saya tak pasti keadaan di Brinchang dan Tanah Rata tu macam mana...moga hebahan ini boleh membantu.

4 comments:

  1. Mak aihh byk betul tu sampai ke hidung peginye hikss

    ReplyDelete
  2. banyak sungguh lalatnya, ada musim lalat jugak ek dekat CH

    ReplyDelete
  3. Ada musim lalat jugak yea... kene buat pest control ni...

    ReplyDelete
  4. wah,banyaknya lalat..jarang nampak lalat banyak luar biasa macam tu..

    ReplyDelete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]