Wednesday, May 14, 2014

Tat Telur

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera 

Saya suka makan tat, tak kiralah cheese tart ataupun tat telur. Memanglah bila nak buat tu agak renyah sikit, tapi bab makan saaaaaaaaaaat aje kata orang Kedah. Biasanya kalau buat tat, ambil masa dua hari. Sehari nak sediakan crustnya... simmpan dulu. Kemudian barulah masukkan filling. 

Saya buat tat telur ni untuk jualan sempena Karnival Kokurikulum di sekolah tapi tak jual pun sebab fillingnya tak memberku walaupun dah dibakar. Agak pelik juga kerana saya masih menggunakan resepi yang sama sebelum ini. Saya buat dua adunan, dapat dalam 40 biji lebih, memang puas dapat makan dengan kengkawan.


Kali kedua saya buat sebab nak habiskan filling masa buat kali pertama. Kali ni saya masakkan dulu filling tu di atas api sederhana, tak sampai mendidih, cuma sekadar sedikit pekat. Selepas angkat dari dapur, saya teruskan mengacau kerana tidak mahu ianya berketul.

Saya nak kongsikan di sini bagaimana saya membuat crustnya. Kita buat ni manual ya...sambil nengok K-drama! Sebelum ni saya masukkan adunan dalam acuan, tekan dasarnya dan penyek2 ke tepi hingga nipis. Bila dah siap bakar, keluarkan dari acuan, masukkan dalam paperliner dan masuk semula dalam acuan untuk masukkan filling. 

Kali ni saya terus masukkan paperliner dalam acuan, dan tekan adunan di dalam paperliner terus. Maksudnya crust tu saya bakar bersama paperliner. Kalau boleh lihat dalam gambar, paperliner adalah mengikut crust ya... Kiranya tak perlulah saya keluarkan crust yang dah masak dan masukkan semula ke dalam acuan (bersama paperliner). Masa bakar pulak saya tak tunggu hingga crust betul2 masak atau garing, hanya 3/4 masak terus saya tuangkan filling dan sambung bakar lagi. Alhamdulillah hasilnya sangat memuaskan hati dan sempurna pada mata saya...

Pada sesiapa yang nak cuba buat, saya copy semula resepinya di bawah...


TAT TELUR
Resepi : hanis@myresipi

Bahan-bahan ( 30 keping )

PASTRY
200g butter
80g gula aising
360g superfine flour
1biji telur
1/2 sudu kecil esen vanila

FILLING :
1 cawan susu cair
4 biji telur
1 cawan gula
1 cawan air
1 sudu besar tepung kastard
1/2 sudu kecil esen vanila
pewarna kuning

Cara-cara
Pukul butter dan gula sampai kembang.
Masukkan telur sedikit demi sedikit.
Masukkan tepung sampai jadi doh.
Ratakan setebal 1/2 cm dan terap dalam acuan.
Cucuk dengan garfu supaya tidak kembung. Dan bakar selama 10min pada suhu 180.
Keluarkan dan masukkan filling. Bakar lagi 10 min.

Untuk filling : Campurkan semua bahan dan gaul hingga sebati.

3 comments:

  1. sedapnya kalau dapat makan tat sekarang ni..perut tengah lapar ni..

    ReplyDelete
  2. salam cheq sue.. tun suka makan tat telur, tp kalau buat tu stress je sbb husben tun xlayan lgsg tat telur nih.. kdg2 malas nk tekan acuan tat tu, tun bakar dlm pie dish terus..haha

    ReplyDelete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]