Wednesday, May 7, 2014

Singgah E-rup Sup, Pasir Puteh

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Lama tak ada n3 JJCM. Bukan kata tak keluar makan di mana-mana, tapi bila pergi ke tempat yang itu ajeeee... ralat pulak nak kongsi dalam blog. Kat CH ni tahu2 ajelah bukannya banyak kedai makan Melayu, tambah2 di tempat saya ni, kalau di Brinchang atau Tanah Rata banyak la sikit.

Cuma balik kampung baru-baru ni sempat singgah di E-rup Sup cawangan Pasir Puteh yang terletak di Cabang 3 Wakaf Lichong kerana menghantar adik ipar Mok Ja yang nak balik ke Jertih. Sebelum ni saya dah pernah kongsi pasal kedai makan ni di Machang.


Signboard kedai. Nampak jelas dari tepi jalan besar (Pasir Puteh - Jertih). Masa saya sampai ni orang tengah ramai, masing2 pekena sup.

Seperti namanya yang tertera, kepakaran kedai ni adalah masakan berasaskan sup, sudah tentulah ada sup tulang dan sup gearbox. Saya nampak ada yang pesan sup gearbox, memang besar saiznya dok gedebuk dalam mangkuk. Dulu dah pernah singgah makan di sini dengan keluarga, supnya sedap, bercitarasa Kelantan.


Selain sup, ada juga ikan bakar. Memula tu saya ingatkan roti canai. Hancus harapan nak pekena roti telur.


Mee kari. Rasanya sedap jugak, tak terlalu pedas dan tak terlalu pekat. Lauk pun banyak. Memang puas hati makan.


Saya memula minum aje, tapi bila nampak tanda meggi ketam terus rasa nak cuba. Jadi pesan semangkuk dan kongsi dengan Mok Ja. Ini kali pertama makan meggi ketam walaupun dah lama menyebut nak pekena di  Tok Bali.

Ketamnya tak la besar sangat, dalam 3 jari je tapi Alhamdulillah agak banyak isi. Ketam tu pulak masih segar cuma faham2 sajalah bila makan ketam, kena la ala-ala sopan sikit. Rasanya boleh la tahan, cuma kuahnya tu agak terlebih serai...tak berapa syok nak hirup.


Megginya banyak. Cukup untuk dua orang makan. Dah korek2 isi ketam agak cukup jugaklah seketul seorang. Kalau ada masa nanti pi pekena meggi ketam Cikgu Sulizi pulak.

Bila bayar, agak terkejut jugak semuaya RM 25 ++ (milo ais, teh O ais, sirap, nescafe ais, mee kari dan meggi ketam). Bila fikir2 balik betullah, menggi ketam kan boleh tahan harganya semangkuk.

Jadi sesape yang dalam perjalanan ke Terengganu tu, jangan lupa singgah sini, boleh rasa sup Kelantan...

2 comments:

  1. Kadang2 gitulah ... nasih JJCM kan Cheq Sue... ada masanya bayaran sangat2 berbaloi dengan sedap & kuantiti makanan yang dipesan, kadang2 harga tinggi tapi rasa macam 'kurang' berbaloi he he hehehe....

    ReplyDelete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]