Friday, January 3, 2014

Donat Lembut (Izahdaut)

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Dok di CH ni paham-paham sajalah kalau nak buat memenda yang berasaskan yis. Di kala cuaca berada pada tahap 'sejuk'... matahari pun tak nampak bayang, adalah satu risiko bila membuatnya. Seperti donat lembut Izah yang saya buat ni. Dengan cuaca yang mendung, risau jugak memula kot-kot tak jadi. Saya hanya buat setengah adunan sebagai percubaan. Kalau kata tak jadi, vantat ke hape idok le terasa membazior sangat kan....



Daripada setengah adunan tu dapatlah 17 biji donat saiz kecil. Tengoklah kat dalam gambar tu, kemain tembam kejadiannya. Memula tu dok ngat nak salut coklat macam Izah tapi bila dicairkan tak elok pulak, berketul-ketul gamaknya dah expired. Jadi guna ajelah gula castor, senang.


Ini pulak hasil dari terapan yang ditengah tu... takyah diuli semula, hanya penaikkan dan goreng. Kalau ada bebudak yang inilah akan habis dulu. Dapat semangkuk yang ni memang kenyang.

Dalam gambar bawah, itu adalah paras rupa donat ni semasa di penaikkan kali kedua. Seperti yang saya ceritakan kat atas, adunan yang dipenaikkan kali pertama tak naik sangat, sehingga saya terpaksa penaikkan menggunakan air suam. Barulah adunan menjadi agak ringan dan sedikit kembang. Setelah diterap, saya penaikkan untuk kali kedua dalam masa 1/2 jam. Itulah bentuknya. Boleh nampak ianya tidak mengembang dan masih dalam bentuk asal.

Malas nak tunggu lebih lama, saya tawakkal dan menggorengnya. Kalau kata tak jadi, boleh fikir pulak nak buat apa. Kot-kot la kan boleh jadi juadah kedua mana tahu. Gorengan yang pertama menampakkan hasil yang kurang memuaskan. Donatnya tak kembang tapi bila makan mak oiiii lembut sesangat. Bila goreng yang lain kemain kembang pulak sampai tak nampak lubang ditengahnya. Ahhhh, nasib baik ianya boleh di makan. Tapi bila dah sejuk, agak liat jugaklah... Mmmmmm no hal lah tu, janji masih boleh makan.

TQ Izah... saya copy resepi di bawah ni ya untuk rujukan.



DONUT LEMBUT
Resepi : Izah

2 sk yis mauripan
1/4 cawan air suam
1sk gula

*satukan bahan di atas dan biar berbuih utk memastikan yis aktif.

3 cawan tepung gandum
4 sb gula
1/2 sk garam
2 sb susu tepung
1 biji telur
1/2 cawan air - kurang lebih
2- 21/2 sb butter / marjerin

Satukan tepung, gula, garam, susu tepung ke dalam mangkuk yang besar. Gaulkan sekata dan lubangkan tengah2 tepung. Tuangkan telur, air, yis dan marjerin. Uli sehingga llicin atau tidak melekat ditangan. Biar kan doh didalam bekas yang berttutup atau tutup menggunakan tuala lembab sehingga doh kembang.
Bila doh kembang tumbuk2 untuk keluarkan angin dan boleh bentukkan donut anda.
Biar sebentar donut naik *15-20 minit* dan goreng dengan minyak panas dengan api sederhana kecil.
Salutkan donut dengan gula halus atau celupkan dengan coklat.
Sedia dinikmati.

Penggunaan BM :
Masukkan bahan2 mengikut turutan arahan BM masing2

Note : Teringat malam tahun baru, tidur mimpi berjumpa Izah. Haish... apa de kes? ♡♥♡

2 comments:

  1. Menggoda sungguh donut cheq shue di tengok ptg hari ni... rasa nak amik jer satu ehe :)

    ReplyDelete
  2. Takpe Cheq Sue...kalau liat sikit, cicah dengan kopi o pun sedapppp :)

    ReplyDelete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]