Thursday, December 31, 2015

Entry Ke 144 Tahun 2015

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera 

Petang ni saya menulis n3 terakhir pada tahun 2015. Kalau dilihat tajuknya... n3 ke 144, bermakna hanya 144 n3 sahaja berjaya saya tulis pada tahun ini. Grafnya jatuh menjunam dari tahun2 sebelumnya. Hanya separuh kalau lihat. Dan as usual juga memang tersangatlah payah nak siapkan sesatu n3, percaya atau tidak kena perah sampai kering baru dapat tulis sebaris ayat.

Hurmmmm...


Jadi apa kesimpulan yang boleh dibuat bagi tahun ni?


Tuesday, December 29, 2015

Projek Langsir - Buku #4

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Kebetulan tengan riki2 FB Geng Jahit, tetiba nampak ada geng publish buku pasal jahit langsir. Apalagi haruslah saya grap cepat2 sebab mudah sikit nak refer tengok macam mana. Saya ni jenis takleh nak bayang2 berimaginasi, mesti ada contoh depan masa. Masalahnya mana nak dapat contoh langsir kan... sebab tu la pentingnya buku ni.


Buku 1 : Variasi Jahitan Langsir
Buku ni memang best sebab visualnya sangat jelas da menarik. Setiap jenis langsir ditunjukkan secara jelas tentang cara pengiraan dan cara menjahitnya disertakan dengan gambar. Sangat mudah difahami.



Wednesday, December 23, 2015

Ungkep Ayam Style Jawa

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera 

Sebenarnya dah jemu bila bercerita tentang lauk berasaskan ayam. Rata2 daripada kita makan ayam paling kurang 2 @ 3 kali seminggu. Saya sendiri pun memang sentiasa ada stok ayam di dalam peti sejuk. Kadang2 memang buntu memikirkan nak masak apa.  Kalau yang simpel selalunya goreng kunyit aje, tapi jemu jugak kan makan yang samaaaaaaa saja.

Sesekali nak juga rasa lain sikit bila makan. Jadi kebetulan nak masak ayam saya cuba la resepi ungkep ni. Memang dah ada dalam buku resepi , salin siap2 bila nak cuba tu senang. Resepi ungkep ni biasalah, popular di selatan dan memang femes di kalangan orang2 Jawa. Betul ke statement ni? Kalau belah2 Kelantan idoknye deme tahu pasal ungkep2 ni semua.


Saya masak macam biasalah, masak kurang pedas dan guna dua tiga ketul aje ayamnya. Sekali masak sempatlah dua kali makan. Tapi macam pelik jugak kenapa ayam ungkep saya ni macam melekat melekit sikit, rasanya macam dah banyak dimasukkan air. Tapi pada saya boleh je masuk ke mulut. Cuma lagi best kalau dapat makan dengan pulut kuning. Adeehhh tetiba terliur pulak. 


Monday, December 21, 2015

Jus Strawberi & Nenas Bermadu

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera
  
Saya cukup suka meminum jus segar. Tambah2 kalau dapat jus buah yang pekat kaw2... memang sedap nak minum tambah2 kalau hari panas2 tu. Kebetulan dalam esbok saya memang ada stok strawberry yang dibekukan, pastu ada pulak nenas yang saya beli di Pesta Bunga & Organik Lojing, jadi try ajelah untuk jadikan jus segar.


Kaedah nak membuat jus ni senang yang amat. Kebiasaan saya memang tak gunakan ais, sebab buah2 ni memang dah beku. Kalau kurang manis boleh tambah gula. Yang saya buat ni saya tak letak gula tapi saya gantikan dengan madu sikit sebab strawberry masam, nenas pun agak masam. Kang kalau minum yang masam2 ni mula la mood pun nak bertukar jadik masam.

Bagi sape yang ada masalah kat bilik kecik tu boleh la cuba buat jus cenggini, In Sha Allah bila keluar mesti tersenyum sebab hajat dilangsaikan dengan sempurna.

Resepi? Agak2 aje!

"Ya Allah Ya Tuhanku, Engkau lapangkanlah dadaku, tenangkanlah fikiranku dan permudahkanlah segala urusanku.... Amin"

Sunday, December 20, 2015

Projek Langsir - Dokumentasi #3

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Ada ke yang tertanya2... setakat nak jahit langsir nak kena dokumentasi ke apa.... Saya ni memori dah low, jadi kalau tak tulis details memang alamatnya susah la tahu kemudian. Lagi pun saya suka bila semuanya dok satu tempat, yang dah lengkap dengan pengiraan dan siap dengan bahagian2nya.


Antara nota yang saya dapat dari internet dan FB. Kena tulis nanti nak rujuk senang.


Friday, December 18, 2015

Pesta Bunga & Organik Lojing 2015

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Saya telah hadir ke Pesta Bunga & Organik Lojing 2015 pada 20 November lalu. Oleh sebab lokasinya dekat sahaja dengan rumah, memang saya tak lepas peluang nak tengok apa yang ada. Pada pendapat saya lokasi ni (perkarangan Masjid Keputeraan Lojing) tak berapa sesuai dibuat event ni sebab agak jauh dari daerah2 yang lain. Tambah pulak di kawasan itu tak ramai orang. Dan satu lagi pada ketika itu cuti sekolah belum mula lagi. Bukan tak ada orang yang datang, tapi tak berapa meriah pengunjungnya tu. Tapi meh la kita tengok apa yang sempat saya rakamkan di sana...


Selain banner macam ni ada jugak hebahan di radio. Kebanyakan yang terlibat dengan pesta ini adalah dari Jabatan Pertanian dan juga Majlis Daerah setiap jajahan. Ianya dibahagikan kepada beberapa bahagian seperti landskap, bunga2an, ternakan dan juga pameran produk.



Wednesday, December 16, 2015

Cinta Tiada Akhirnya - 11

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera





‘Umi nak tanya sikit ni Zubir.’ Mak Som bertanya sambil menyendukkan nasi ke pinggan anak sulungnya.
Zubir mendongak dan memandang ibunya.
‘Apa hubungan Zubir dengan Nabila tu?’
Gosh…terkejut dengan pertanyaan ibunya, Zubir mempamerkan senyum poyonya.
‘Zubir kawan-kawan je dengan dia umi. Kami baru je kenal.’
‘Zubir, kalau kau sukakan Nabila tu, lebih baik cakap terus terang. Umi tak nak nanti kau jadi bujang terlajak pulak. Umi pun berkenan dengan Nabila tu. Dekat pun dekat. Sekarang ni dah sampai masanya kau berumah tangga Zubir…’ 

Mak Som yang sedia maklum akan kisah duka Zubir dan Aqilah bersuara lembut. Dia tidak mahu anaknya terus hanyut di lautan lara. Dia ingin Zubir bahagia.

Zubir memandang uminya penuh makna… Fikirannya teringat pada Aqilah!



"Ya Allah Ya Tuhanku, Engkau lapangkanlah dadaku, tenangkanlah fikiranku dan permudahkanlah segala urusanku.... Amin"

Thursday, December 3, 2015

Kursus SKM Tanaman Tahap 1 & 2 - Part 3

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Kursus kedua ini adalah Pengendalian Jentera Pertanian yang diadakan di Institut Latihan Pengembangan Pertanian (ILPP) Serdang, Selangor dan dikendalikan oleh En Muhd Zaidani Bin Muhd. Abd. Latib. Ianya khusus untuk kemahiran jentera bagi melengkapkan aktiviti dalam tahap 1 dan tahap 2.

Dalam kursus kali ni tak berapa banyak gambar sebab tak ada yang mengambil, yang jadik kameraman pun kami sendiri2 aje, jadi tak sedap la kan orang tengah bagi taklimat, apa kes pulak kita nak sibuk2 dengan telefon...


Aktiviti yang pertama adalah taklimat berkaitan dengan keselamatan semasa pengurusan jentera, yang merupakan satu perkara wajib. Apatah lagi jika di sekolah ianya sangat berkait dengan keselamatan pelajar, maka dengan penerangan ini memang banyak membantu.


Wednesday, December 2, 2015

Hotel Mahkota, Melaka

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Zaman muda2 dulu ada la sekali dua check in sini. Biasanya tak lama dalam semalam dua aje. Tahun ni dapat la check in 4 hari 3 malam. Saya ke sana memandu kereta. Biasalah kalau belah2 N9, Melaka dan Johor ni sedap sikit nak memandu berbanding kalau mesyuarat di KL. 

Yang nak tergelaknya nak sampai ke hotel ni bukan main jauh pusing, sampai jalan nak ke Muar, kesnya dalam surat panggilan dinyatakan alamat di Ayer Keroh padahal lokasinya di Bandar Hilir aje. Sempat la akan buah langsat buah nenas sebelum boleh sampai.


Masuk hotel pulak satu hal nak cari blok penginapan. Bukan main banyak blok apartment sampai kena malilau sana sini baru jumpa jalan. Tempat meeting pulak agak berjauhan, jadi terpaksalah menapak dalam gelap malam.

Dari segi makan, boleh tahan la pilihan agak banyak. Rasa pun ada. Sempat la jugak 2 kali menyeberang jalan sibuk 4 lorong untuk ke Mahkota Parade dan Dataran Pahlawan. Agak2 kalau nak pergi dengan bas boleh la turun dekat Melaka Sentral dan ambil teksi. Kan.....


 "Ya Allah Ya Tuhanku, Engkau lapangkanlah dadaku, tenangkanlah fikiranku dan permudahkanlah segala urusanku.... Amin"

Monday, November 30, 2015

Patin Sambal Tempoyak

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Saya beli ikan patin seekor, harga dalam RM 4.50 dekat kampung. Bawa ke CH, siap dengan bunga kantan dan daun kesum. Kalau cerita bab ikan patin ni memang tak pernah menolak untuk dibuat masak tempoyak. Memang I loike sesangat.. Satu petua untuk menghilangkan hanyir ikan patin ni adalah membasuhnya menggunakan limau nipis. Bilas banyak kali dengan menggunakan limau nipis yang diperah tu selain mengurangkan hanyir dapat juga memejalkan isi ikan.


Kebetulan dalam peti sejuk memang ada stok tempoyak pedas yang My Mek bagi. Saya tak berapa pasti pulak apa kandungannya cuma nampaklah ada hirisan cili kat dalam tu. Saya saja cuba masak dengan tempoyak tu sebab lapar sangat, tambahan pulak masakan ni memang mudah aje. Tanpa menggunakan bawang atau bahan tambah yang lain, nampaknya msakan tu menjadi dan boleh bagi 5 bintang.


Friday, November 27, 2015

Projek Langsir - Beli Kain & Kelengkapan #2

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Sejak bulan Jun saya dah mula survey kedai kain untuk langsir. Saya kira lebih baik beli awal, jadi boleh buat slow2 sementara nak menunggu rumah tu siap. Makcik saya yang mengesyorkan kedai ini, yang terletak di Bandar Baru Tanah Merah, yang mana ianya merupakan cawangan kedua selepas Kuala Krai. Pada ketika itu kedai ini baru saja dibuka dan kebanyakan kain serta peralatan langsir di dalamnya ada promosi.


Dari Jambatan Tanah Merah boleh nampak kedai ni. Selain menjual keperluan langsir, boleh juga kalau nak tempah langsir siap. Serius cakap, memang kelabu mata memilih kain di dalam ni. Tambah2 saya dan kain ni memang pantang nampak. Semuanya nampak lawa. Tapi yang pasti bila tengok2 tu, yang berkenan pastinya berharga lebih mahal. Hi hi hi... Tapi saya dah ingatkan diri sendiri, pilih yang sederhana dan bajet2 jugak.  Maklumlah poket pun tak berapa nak tebal. Pada ketika itu saya hanya ada RM1500 dan itulah bajet saya untuk beli kain.


Wednesday, November 25, 2015

Kursus SKM Tanaman Tahap 1 & 2 - Part 2

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Kursus SKM kali kedua telah diadakan pada 26 - 30 Oktober sekali lagi di Hotel Nouvelle dan UPM. Bezanya kali ini selain kami menyiapkan portfolio, kami juga akan menghadiri kursus pendek bagi beberapa modul yang belum selesai. Antaranya adalah kursus Pengurusan Tanaman Hiasan yang di adakan di Taman Pertanian Universiti (TPU), UPM di bawah kendalian Cik Wan Suhana Wan Talib.

Memandangkan ada banyak gambar, maka saya akan tulis sedikit caption dibawahnya untuk ingatan dan kenangan diri saya nanti.


Seramai 15 orang guru dari 15 buah sekolah seluruh negara menghadiri kursus ini. Masuk semula setelah 13 tahun, memang menggamit nostalgia. Rasa macam kembali bergelar siswazah tua pula.


Monday, November 23, 2015

Bubur Asyura : Gotong Royong Di Desa Tercinta (1.11.15)

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Yang sebenarnya dah lama dok niat nak selesaikan n3 pasa Asyura ni. Tapi sayang waktunya kurang dan mood nak mengarang memang tak ada. Tahun ni rasanya agak kelam kabut sikit dengan urusan di sekolah dan juga urusan dunia yang lain. Bukan nak bagi alasan tapi itulah hakikatnya bagi kita yang bergelar manusia ni. Pada tahun ni Alhamdulillah memang nak jadi rezeki agaknya. Dua kali dapat makan Asyura Kelantan, satu dari kampung sebelah dan satu lagi yang dibuat di surau di kampung.

Walau bagaimana pun sayang sekali saya tak sempat nak ambil gambar dari permulaan proses membuat Asyura ni sebab agak lambat ke surau. Letih sebenarnya sebab malam sebelumnya tu baru saja sampai dari Kuala Lumpur. Tapi untuk kenang-kenangan letak jugaklah gambar yang sempat di ambil, walaupun hanya menggunakan handfon aje. Jom tengok...




Saturday, November 21, 2015

Hotel Quality, KL

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Saya lupa bila saya meeting kat sini. Tapi rasanya ramai yang dah tahu di mana lokasi hotel ni kan? Berdekatan dengan SOGO dan kawasan yang seangkatan dengannya. Saya ke sini ikut kawan bawa kereta. Jadi tak ada masalah la terus saja sampai ke tempat yang dituju. Kalau kata datang dengan bas pun x ada masalah sebab mudah aje nak sampai. Naik saja LRT dan turun di stesen Bandaraya.


Nama aje hotel dekat dengan pusat beli belah tapi haram tak dapat nak menyopping dek kekangan masa yang dihabiskan dalam bilik mesyuarat. Padahal masa tu pitih tengah berkepuk dalam purse. Nampak x ayat riak tu? Ha ha ha...


Thursday, November 19, 2015

Projek Langsir - Mengukur #1

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Ini merupakan projek langsir untuk rumah saya. Memandangkan dalam keadaan sekarang harga tempahan langsir boleh tahan mahal katanya, saya mengambil keputusan untuk menjahit sendiri langsir, bukanlah jenis fesyen2, hanya sekadar yang biasa. Nasib baik juga saya ni suka design2 yang simple saja.

Jadi perkara pertama yang saya buat adalah mengukur tinggi dan lebar tingkap (termasuk pintu) untuk mengira berapa meter kan yang perlu saya beli.


Pada ketika ini saya memang tak ada pengetahuan tentang langsir. Kalau sekadar jahit biasa tu boleh la... ini kiranya jahit untuk satu rumah, projek mega gitu.


Tuesday, November 17, 2015

Bubur Pulut Hitam NOXXA

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Saya sangat menyukai bubur pulut hitam, tapi percaya atau tidak saya tak pernah membuatnya sendiri. Agak2 tak reti a.k.a tak pandai ke apa? Hi hi hi semua campur2 la tu. Pernah juga saya beli sepeket beras dulu tapi cari2 tak jumpa pulak. Oleh kerana dah ada NOXXA rasa syok sikit nak buat. Syok tu bukan dari segi apa, dapat la buat banyak sikit sebab tak ambil masa.


Rupa2nya beras pulut hitam ni agak mahal jugak ya. Masa saya beli tu sekilo RM 12. Jadi saya buat la setengah kilo, pakai NOXXA memang kejap aje nak merebus beras tu kalau dibandingkan dengan guna periuk biasa. Tambah2 pulak beras dah direndam semalaman. Bukan apa rendam lama2 tu, ingat nak buat petang tapi tak terbuat jadi rendam sajalah beras tu hingga esoknya.


Monday, November 16, 2015

Kursus SKM Tanaman Tahap 1 & 2 - Part 1

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Setelah pasti saya akan mengajar mata pelajaran baharu PENDIDIKAN VOKASIONAL MENENGAH ATAS (PVMA), maka saya perlu mempunyai SIJIL KEMAHIRAN MALAYSIA (SKM) tahap tertinggi atau setara untuk mengajar. Di sekolah pelajar akan dapat SKM Tahap 1 (tingkatan 4) dan SKM Tahap 2 (tingkatan 5). Jadi saya kenalah mempunyai sekurang2nya SKM tahap 2 untuk mengajar. Maka dengan itu pihak BPTV telah menganjurkan satu kursus untuk mendapatkan sijil SKM secara Pengiktirafan Pencapaian Terdahulu (PPT). Melalui kursus ini kami akan membangunkan portfolio untuk dinilai berdasarkan pengalaman kerja sebelum ini serta kandungan pembelajaran terdahulu.


Melalui kursus ini juga kami akan melaksanakan mana-mana modul yang belum selesai @ belum cover di dalam pengalaman yang telah berlalu itu. Kursus ini telah di adakan di Hotel Nouvelle pada 11-15 Oktober dan diuruskan oleh UPM Holdings Berhad.



Sunday, November 15, 2015

Cinta Tiada Akhirnya - 10

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera





‘Zubir, ayah nak datang ke rumah ni, boleh tak?’ Zubir menerima panggilan telefon dari Nabila.
‘Eh, apa pulak tak bolehnya. Datanglah.’ Bagai orang mengantuk disorongkan bantal, tersenyum lebar si Zubir mendengar bait-bait perkataan itu.

Selang 15 minit, kereta Datsun putih memasuki halaman rumahnya. Emak yang sedia maklum akan kunjungan itu menanti di pintu, memuliakan tetamu.

‘Assalamualaikum…’ Puan Zubaidah, umi Nabila mengucapkan salam.
‘Waalaikumussalam.’ Mereka dua beranak  saling bersalaman. Zubir pula cepat-cepat menjemput ayah Nabila naik ke rumah.
‘Minta maaf la kami datang ni tidak diundang. Kebetulan tadi datang ke rumah saudara di kampung sebelah. Alang-alang dah ada dekat sini kami singgah la tengok cucu-cucu katanya..’ Encik Naim berkata setalah melabuhkan punggung di sofa. Isterinya dan Nabila sedang melihat anak saudara Zubir.
‘Umi kata nak datang tengok Anas dan Sarah…’ Nabila menyampuk. Dia yang sedang memangku Anas menjeling ke arah Zubir dan memberikan senyuman.
Mereka berbual-bual kosong. Zubir bagaimanapun tak melepas pandangannya terhadap Nabila yang begitu terserlah sifat keibuannya semasa memangku Anas. Dia kelihatan mesra dengan adik dan ibunya. 

Kali ini, Zubir akan berusaha mendapatkan Nabila!


 "Ya Allah Ya Tuhanku, Engkau lapangkanlah dadaku, tenangkanlah fikiranku dan permudahkanlah segala urusanku.... Amin"

Friday, November 13, 2015

Hotel Nouvelle, Seri Kembangan, Selangor

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Hotel ni dah 3 kali saya check in. Memang dah naik bosan nak ke sini. Duduk 4 hari... 5 hari... memang takleh nak cerita pada orang. Kalau dulu hotel ni dikenali dengan nama Hotel Mint, tapi dah ditukar maybe sebab dah bertukar pengurusan agaknya.

Saya ke sini ada menggunakan bas dan kereta. Yang naik kereta tu jangan tanya la ke mana laluannya, saya hanya jadi penumpang. Kalau naik bas, saya turun di PUDU dan naik LRT ke TBS kemudian ambil KOMUTER ke SERDANG pastu ambil pulak teksi ke hotel. Kalau belah2 Pantai Timur yang turun di TBS boleh saja ambil teksi terus ke hotel ni.


Sapa yang pernah check in kat sini tahu la macam mana situasinya, memang bosan sangat2 sebab jauh dari tempat nak release tension. Walaupun dekat pada pandangan mata dengan pusat membeli belah MINES, tapi tak boleh nak keluar sebab jalan jem yang amat, kang terbabas tak masuk mesyuarat pulak. Paling2 kalau rasa nak membeli belah berkunjung ajelah ke stesen minyak Petron di sebelahnya. Kesian kan... Pastu dari segi makanan pun so-so aje, kira cukuplah untuk mengenyangkan perut.

Lagi tension kalau duduk bilik nombor genap, memang bercinta la bila biliknya mengadap bilik lain. Kalau bilik nombor ganjil tu boleh jugak bilang kereta yang lalu2 tidakpun tengok keadaannya bila tengah jem.

Ni macam kena datang lagi je, tengah tunggu bila tarikhnya. Hurmmmmm.....

"Ya Allah Ya Tuhanku, Engkau lapangkanlah dadaku, tenangkanlah fikiranku dan permudahkanlah segala urusanku.... Amin"

Thursday, November 12, 2015

Sesaknya TBS!

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Kalau ikutkan, saya dan TBS ni memang dekat sangat2. Rasanya sebulan sekali mesti datang ke sini untuk balik kampung sekiranya bermesyuarat di KL. Sehinggalah 5 November lalu saya sekali lagi ke sini. Dari CH saya turun di KL Sentral dan ambil LRT ke TBS. Kononnya nak beli tiket balik kampung tapi sayangnya dah habis dek bebudak cuti uni dan juga Deepavali. Saya agak pelik bila adanya kaunter tambahan di bawah skrin ketibaan dan pelepasan. Saya abaikan itu dan terus ke tempat mesyuarat. Ada tiket ke tak ada tiket saya tak fikir lagi, kalau tak ada saya lepaklah dulu di rumah kakak di Cheras.


Selepas mesyuarat keesokan harinya saya ke TBS sekali lagi untuk membeli tiket sebab dah search di internet tiket2 mulai 8 haribulan masih ada. Sampainya di sana memang terkejut beruk katanya... punya la ramai umat manusia, yang beratur nak membeli tiket ataupun yang sedang menunggu atau yang sedang dalam perjalanan dari LRT/Komuter.


Monday, November 9, 2015

Pizza Ayam NOXXA

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Ini merupakan projek percubaan, kemain galak dekat FB Resepi Periuk Noxxa tu dok haplod rezepi dan kejadian hasil memizza. Jadi saya pun nak la terai jugak buat, tambahan pula memang dah agak lama x buat pizza ni. Jasi saya pun buat jugaklah, sampai 2 biji kejadiannya. Tapi jangan tanya la bila saya buat sebab dah lupa. He he he


Pizza yang saya buat ni ada 2 jenis, tapi fillingnya sama saja. Cuma satu ada cheese dan satu tak ada. Secara teknikalnya memizza guna NOXXA ni memang mudah sesangat. Hanya bancuh adunan, rehatkan 30minit, letak filling dan terus saja boleh bakar menggunakan kaedah STEAM.



Thursday, November 5, 2015

Hotel Carlton Holiday, Shah Alam

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Tahun ni seperti juga tahun2 sebelumnya memang selalu keluar untuk bermesyuarat. Ada beberapa hotel yang saya check in sudah pun direview sebelum ini, jadi saya hanya review hotel yang baru sajalah. Kalau ikutkan tiap2 bulan tinggalkan sekolah.

Hotel Carlton Holiday ni agak best jugak sebab berdekatan dengan TESCO Xtra dan lagi meriah di dalam tu bila ada kedai kain TEWAH... dan sempatlah saya hari2 berkunjung ke situ. Kalau sesape yang nak beli cotton canvas dekat situ ada.


Saya ke sini menggunakan bas. Dari CH turun ke Ipoh kemudian ambil pula bas terus ke Shah Alam, turun di Seksyen 13 pastu ambil teksi ke hotel. Tak adalah serabut macam hotel2 kat pusat bandar tu. Makanan kat sini pun ok, cuma sepanjang 4 hari bermeeting, tak ada hidangan nasi lemak, memang lemah la sikit. Last2 balik kampung baru cari nasi lemak... he he he


"Ya Allah Ya Tuhanku, Engkau lapangkanlah dadaku, tenangkanlah fikiranku dan permudahkanlah segala urusanku.... Amin"

Wednesday, November 4, 2015

Cinta Tiada Akhirnya - 9

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera






Nabila hanya tersenyum setelah kereta yang dinaikinya bersama Zubir mula melintasi sempadan Pahang-Terengganu. Lima jam dari Kuala Lumpur, Nabila sudah tidak sabar untuk menjejakkan diri ke tanah tumpah darahnya itu. Rindunya pada pasir pantai dan ombak laut tidak dapat ditahan lagi. 

‘Sudah-sudahlah senyum tu…kejap lagi kita sampai lah’. Zubir mengusik Nabila yang sejak tadi mengukir senyuman manis.  Tidak terasa penatnya memandu memandang wajah Nabila yang tenang. Perjalanan juga tidak terasa lamanya kerana ada Nabila menemani, setia bersembang itu dan ini dengannya. Bergelak ketawa dan usik mengusik, bahagia terasa seketika..

Dia menghantar  Nabila ke rumah terlebih dahulu sebelum bergerak ke rumahnya. Sempat juga dia bersua muka dengan ayah dan ibu Nabila yang sangat baik hati dan peramah.




"Ya Allah Ya Tuhanku, Engkau lapangkanlah dadaku, tenangkanlah fikiranku dan permudahkanlah segala urusanku.... Amin"

Monday, November 2, 2015

Jus Timun Batang & Epal Merah

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Lama tak buat jus kan? Kalau di semak memang dah berkurun tak ada n3 pasal jus ni. Saya memang agak suka minum jus segar, tapi kalau asyik2 jus yang sama saja, tak berbaloi nak buat n3 kan. Tapi kebetulan baru2 ni memang ada banyak stok timun batang dari kampung jadi saya ejas2 la buat jus digandingkan dengan  epal merah. 

Yang sebenarnya timun batang ni bagus untuk kesihatan. Kalau tak silap saya, pernah terbaca di internet bahawa kalau timun batang ni dijadikan jus, dikisar bersama sedikit garam ianya dapat mengurangkan toksik dalam badan. Timun itu sendiri pun dapat menyejukkan badan. Memang sesuai sangat diminum di kampung yang panas membahang.


Macam selalulah kalau saya buat jus, memang saya tak suka tapi, minum sekali dengan serdak2 fibernya. Memang baik untuk kesihatan dan rasa mengenyangkan jugak. Lain kali kalau buat jus jangan tapis2 taw...


Thursday, October 29, 2015

Kuetiaw Sup Kaki Ayam NOXXA

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Aikkkk... kaki ayam pun jadi?

Eh eh eh... sedap apa kaki ayam. Banyak kolagen semulajadi tau (walaupun katanya kolesterol kat kaki ayam ni tinggi). Ye ke... ada yang setuju ke dengan fakta tu?


Saya memang suka sangat kaki ayam ni. Masak gulai, kari atau sup memang itulah yang saya cari dulu. Syokkk tau makan kaki ayam ni. Jadi saya memang sengaja beli la masa balik kampung. 10 ketul dalam 3 hinggit aje, makan sampai puashati la gayanya. Memang seronok la... Pastu saya fikir bila rebus pakai NOXXA kaki ayamnya jadi lebih lembut dan kekal kelembapannya.


Tuesday, October 27, 2015

Kuih Bakar

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Kuih tradisional yang tetap menjadi pujaan tak kira bila atau di mana berada. Saya memang hantu dengan kuih ni. Kalau zaman bebudak dulu bila My Cek beli kuih ni, biasanya kita gigit dulu bahagian tepi2nya yang berkerak tu... aduhhh memang masuk lah...


Kali ni saya buat sekali lagi, menggunakan resepi menggunakan periuk NOXXA sebenarnya tetapi saya bakar cara konvensional, guna oven Butterfly lagi tu. Memang anak2 buah pun suka, kebetulan masa tu dok kampung, depa semua cuti semasa Aidiladha.


Friday, October 23, 2015

Perencah Tumis

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Saya sebenarnya tak tahu nak namakan apa benda alah ni. Yang saya tahu saya saja2 buat sebab nak simpan cili kering mesin sebenarnya. Tapi saya fikir pada simpan cili mesin saja baik masukkan terus bahan2 lain supaya lain kali bila nak guna terus boleh campur aje takyah tumis2 bagai dah. Lagi pun kalau simpan cili mesin saja, letak dalam peti ais pun dia boleh berkulat. Lagipun sebagai wanita bekerja, kekdah macam ni memang dapat memudahkan kerja. Ai macamlah saya sibuk mengalahkan tuan pengetua...


Setelah siap ditumis, memang kelihatan agak berminyak, tapi kita boleh buang. Kalau buna minyak sikit hangit pulak masa nak menumisnya. Tapi untuk menumis ni saya gunakan minya bunga matahari ya. Jadi kuranglah sikit kolesterolnya barangkali. Suka saya nak kongsi, semasa menumis tu saya gunakan api yang kecil dan saya tutup kualinya supaya minyak tak terpercik merata, sesekali kacau hingga rapat ke dasar kuali supaya garingnya sekata.