Thursday, January 9, 2014

Roti Gebu (Resepi Isma Maisarah FB)

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera 

Bila fikir balik, cipta sejarah jugak saya ni. Baru seberapa hari bulan Januari dah meroti. Bukan saya pun... BM yang buat semua kerja. *_*

Bila tengok Mas upload roti gebu, saya pun terus cuba. Kebetulan ada stok sosej dan crab stick, jadi saya fikir bagus juga terus buat roti, boleh saya makan waktu petang, dah tak payah nak masak nasi, hanya perlu buat bekal sahaja.


Jadi, campak-campak semua bahan ke dalam BM, uli, penaikkan, bentuk, penaikkan dan bakar. Eh kan senang aje tu. Satu adunan banyak jugak ni. Jadi saya buat separuh masak untuk dipanaskan bila nak makan seterusnya. Banyak jugak yang dapat, ada dalam 12 biji rolls, kemudian yang bentuk pizza bun tu dapat 5. Pastu ada lagi ala-ala bun sosej tu dapat dalam 2. Pendek kata memang naik cemuih saya nak menghabiskannya. Bila nak makan, panaskan dalam oven dan ianya akan jadi lembut semula. Kalau nak makan gitu je memang agak liat dan keras sikitlah.


Ini pulak versi crab stick roll. Saja nak cuba kalau selalu asyik guna sosej guna crab stick pun sedap jugak. Lagi sedap bila nak makan tu letak sos dengan mayonis. Yang ni saya bakar separuh masak untuk disimpan makan kemudian.

Yang dibawahnya pula versi bun pizza. Saya sapu dengan sos spagetti cendawan dan susun sosej serta crab stick, lepas tu letak slice cheese. Bila nak makan, saya panaskan dan letak sos dan mayonis. Memang menggebu sungguh, dalam seminggu jugak nak habiskan semua roti-roti ni.

Pada Mas dan Isma Maisarah, tq atas perkongsian resepi ni. Saya copy di bawah untuk rujukan akan datang.


ROTI GEBU 
Resepi :  Isma Maisarah FB
Sumber : Mas

Bahan :
500gm tepung gandum
11 gm yis segera
1/2 cwn gula halus
Secubit garam
2 sudu besar susu tepung
1/2 sudu kecil baking powder
1 sudu kecil bread improver
1 sudu besar water roux (nk letak lebih pun x pe tp kurangkan sukatan air)
1 biji telur
220 ml air suam (kali ni saya guna air sejuk dari peti ais)
2 sudu besar mentega/marjerin (saya guna shortening kali ni)

Satukan semua bahan. Kalau nk rendam yis dgn air suam dan gula dulu pun boleh. 
Uli hingga lembut..saya uli dgn tangan 1/2 jam..selang seli..banting doh..uli..x larat nk uli je. Perap doh 30 minit atau hingga doh naik sekali ganda. 
Setelah doh naik..tumbuk2 doh. Dan bulat2kan...atau nk letak sosej ke..rehat kan doh 30 minit..sapu butter atau kunibg telur..
bakar pada suhu 160c...selama 20-25 minit bergantung pada oven masing2.

WATER ROUX

Bahan :
1/4 cwn tepung gandum
250 ml air

Cara :
Campurkan semua bahan dan kacau dgn hand whisk. Masak atas api yg perlahan. Kacau sentiasa supaya jgn bergentel. Kacau hingga pekat agak2 mendidih sekejap, angkat dan sejukkan baru boleh guna & boleh disimpan dlm peti sejuk. Bila nk guna biar dlm suhu bilik baru digunakan. Tahan selama 2 hari.
 

3 comments:

  1. Sy meroti pun guna resepi ni...tp ambik dri sape ntah...x pasti...mmg gebu naiknya...anak2 pun suka...

    ReplyDelete
  2. Kak ina nak buat water roux tu yang maleh tu...he he..

    ReplyDelete
  3. Salam cheq sue, tun blom panaskan gear nak meroti lagi nih.. lemau beno skrg nih. huhu..

    ReplyDelete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]