Monday, July 22, 2013

Gulai Acheh Ikan Tongkol

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera 

Apa khabar hari ini? Nampaknya dah masuk hari ke 13 kita menjalankan ibadat puasa. Semoga segala amal ibadat kita di terima Allah SWT. Dah berkira2 ke nak buat biskut raya apa? Saya baru skodeng resepi. Menunggukan gaji ni baru nak membeli bahan2. Kalau tak buat macam tak meriah pulak, semuanya nak kena beli. Bukan tak ada yang dibeli langsung, tapi rasanya lebih puas hati jika buat sendiri. Nak makan pun tak yah nak jimat-jimat.

Kita tinggalkan dulu cerita raya ni. Saya nak kongsikan satu resepi yang saya buat untuk makan2 di sekolah sebelum puasa baru2 ni. Alkisahnya nak cuba buat gulai Acheh sebab dah ada resepi ori dari sana. Tapi cari punya cari tak hengat pulak di mana letaknya buku catatan tu. Jadi saya search la dalam internet dan terjumpa satu resepi seakan2 sama.


Yang saya gunakan ni ikan tongkol saiz kecil, kira macam anak2 je lagi. Sekilo dalam RM8, boleh tahan jugak. Istimewanya gulai Acheh ni sebab ianya menggunakan bahan ori dari sana iaitu asam sinti dan jugak rempahnya. Memang dapat rasa kelainannya. Walaupun guna agak banyak, dalam 15-20 biji tak ketara sangat masamnya. Semasa di Acheh tu, boleh kata tiap2 hari makan nasi dengan gulai Acheh sampaikan termimpi2lah jugak. Yang paling sedap apabila digulai dengan ikan tenggiri segar. Mmmmmm terasa-rasa sampai sekarang. *_* Tapi maklum sajalah di sini berapa pulak harga ikan tenggiri tu...


Terima kasih pada Resepi Bonda yang berkongsikan resepi ni. InsyaAllah jika ada rezeki saya akan kongsikan pula resepi yang saya perolehi dari sana.


GULAI ACEH
Sumber : Resepi Bonda

1/2 kg ikan tenggiri/sebarang jenis ikan yang disukai saya guna 1 1/2 kg. Jadi bahan2 lain tu saya gandakan ikut kesesuaian
1 sudu makan ketumbar kasar
1 sudu teh lada hitam
1 sudu teh jintan putih
10 biji cili merah
5 biji cili kering saya guna cili giling, tu warna agak gelap
10 biji belimbing kering
sebesar kelingking kunyit kering
2 biji limau nipis
garam dan belacan

Kisar ketumbar, jintan putih, lada hitam, cili kering, cili merah, belimbing kering, kunyit kering, garam dan belacan. Bersihkan ikan dan potong ikut suka. Gaul mikan dengan rempah yang dikisar tadi.. Jerangkan kuali dengan air secukupnya untuk kuah. Bila air mendidih, masukkan ikan beserta rempah tadi. Kacau biar rata. Masak hingga mendidih dan ikan masak. Rasakan garamnya dan perahkan air limau. Kacau, biarkan selama 2 minit dan angkat..

********** (^__^) ********** 
Terima kasih atas kesudian membaca entree ini hingga ke akhirnya. ~ Wassalam ~

5 comments:

  1. Assalam..
    Ikan tongkol memang sedap buat gulai kan.. :) uniq namanya.. gulai acheh.. :)..

    ReplyDelete
  2. ni la pastime Liza tgk resepi gulai acheh ni..yg bestnya gulai ni tak guna santan kan..

    ReplyDelete
  3. oo...ingatkan mcm kari biasa...
    lain jugak resepi dr yg lain...leh cuba nti

    ReplyDelete
  4. tak pernah rasa gulai aceh ni..mesti sedapkann

    ReplyDelete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]