Tuesday, July 2, 2013

Nasi Serai, Ayam BBQ Segera & Sos Mudah

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera 

Lama tak buat nasi tumis. Sesekali bila teringin nak makan mula la membelek buku resepi. Berkenan pulak dengan nasi serai yang saya jumpa di blog Ika. Kebetulan ada stok ayam tu yang jadik je projeknya.

Saya buat pun tak banyak, dalam 1 cawan beras saja. Dapat la dua kali makan sampai kenyang. Yang dalam gambar di bawah ni saya buat bekal ke sekolah. Muram dan suram je gambarnya sebab snap pepagi. Nak buat camana, kalau masak banyak2 kang jenuh nak perabihkan. Cara nak membuatnya pun senang, saya guna je rice cooker. Alhamdulillah menjadi elok nasinya. Saya ni bukan pandai sangat guna beras basmathi, main agak-agak. Saya guna beras basmathi Moghul Faiza. Dengan 1 cawan beras tu saya guna 2 cawan air (beras tak rendam dulu). Berdebar jugak kot2 tak jadi tapi nasib baik peroi dan masak elok pulak. I loike!


Untuk lauknya pula saya hanya guna rempah segera BBQ Ummi dan diperap semalaman. Kemudian bakar dalam pemanggang ajaib. Sedap jugak rasanya. Tak payah nak renyah itu ini, tuang atas ayam dan perap je sehingga masa yang sesuai.

Oleh sebab nasi ni agak kering, saya sediakan sos mudah untuk di cicah dengan ayam. Lebih kurang sama je dengan sos untuk ayam bakar mandhi. Cuma yang saya buat ni main agak-agak suka hati je. Sebenarnya nasi ni kalau ada kuah2 macam dalca ke memang jangan cakap lah, terlebih2 sedap pulak jadinya.

NASI SERAI
Sumber : Ika (Arah)

Bahan-bahan :
2 cawan beras basmati- basuh & rendam dlm 15 min kemudian toskan
1 helai daun pandan-simpul
2 cawan air

Bahan tumis:
1-1/2 sudu mkn butter
1 biji bawang besar-hiris
2 ulas bawang putih -hiris
1/2 in halia-hiris
2 sudu teh rempah kurma
3 btg serai-ketuk
Setiap satu kulit kayu manis, buah pelaga, bunga lawang & pelaga
Garam secukupnya
sedikit raisin hitam>>yg ni sesajer tambah! :D
Bawang goreng utk hiasan

Cara-cara :
Panaskan butter, tumis bawang2 dan halia hingga naik bau, kemudian masuk rempah kurma, serai, daun pandan & empat sekawan kacau rata.
Kemudian masukkan beras dan air masak seperti biasa. Bila nasi dah masak peroikan dan tabur bawang goreng. Siap.Kita makan dgn acar n kari ala rendang!

SOS MUDAH

Daun ketumbar (+ batang) + bawang besar + cili padi + tomato
Gula, garam secukupnya
Semua bahan ni blend separa hancur


 ********** (^__^) **********
 Terima kasih atas kesudian membaca entree ini hingga ke akhirnya. ~ Wassalam ~

No comments:

Post a Comment

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]