Tuesday, May 17, 2016

SUMUT : 4 : Danau Toba

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera
Dari Air Terjun Ponot, kami teruskan lagi perjalanan menuju ke Danau Toba. Sebenarnya bukan menuju sangat lah sebab Danau Toba ni di mana2 saja. Maklumlah dalam trip kali ni sebenarnya route kami ibarat berpusing2 di Danau Toba tu aje. Entahlah, nak cerita pun tak faham, cuma dengan kata lainnya... gi mari gi mari situ jugok. Haaaaa itulah lebih kurang.

Memula kami meninjau dari puncak bukit. Kawasan perkuburan Kristian pulak tu. Nasib baik masanya tengah hari, panasnya sampai mendidih dalam kepala. Kalau malau mau ada yang berkepit ketakutan. He he he...


Selalu dengar je orang cerita tentang Danau Toba, kali ni nampak jelas di depan mata. Pandangannya memang tak terkata. Sungguh cantik walaupun pada ketika itu cuaca agak berkabus @ berjerebu.
Airnya hijau, kebiruan, memang superb sungguh. Siapa sangka danau ni adalah hasil daripada
letusan gunung berapi dahulu kala.





Pandangan di satu sisi. Nampak macam pantai tetapi itulah pinggir danau di bawah sana. Kata Yovie nanti kami akan ke sana tetapi melalui jalan yang lain pula.


Gambar yang kelam...


Dari tempat kami sampai memula tadi, kena naik kereta semula untuk turun ke bawah. Dekat Indonesia ni memang teror buat jalan berliku2 macam ular kena palu. Bergelodak dalam perut melalui jalan curam yang berliku.

Jejak kasut motong getah yang dah sampai di Danau Toba. Jangan tak tahu weh... kasut motong getah pun mampu!


Tepi danau yang tenang.


Ada yang sedang memancing di saat mentari di atas kepala.


Pakcik yang selamba menjala tanpa menghiraukan kami. Tapi ada jugak sesekali dia menjeling bila ada yang menangkap gambarnya. Rilek ar pakcik... bukan senang nak masuk kat blog ni tau..


Di puncak bukit inilah kami sampai memula tadi. Dan melilau ambil gambar apa semua, memang tak harapkan apa2, cuma asyik teringat nak mandi saja. Dengan cuaca panas membahang, angin pula sepoi2 bahasa, mata memang layu. Sangat jeles melihat Yovie melelapkan mata... kita rasa macam nak menumpang jerk. Hmmmm....

 "Ya Allah Ya Tuhanku, Engkau lapangkanlah dadaku, tenangkanlah fikiranku dan permudahkanlah segala urusanku.... Amin"

1 comment:

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]