Monday, March 31, 2014

Bagaimana Saya Membuat Bajet Melancong Ke Luar Negara?

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Sebelum saya mulakan n3 pasal trip melancong cuti minggu lepas, kita panaskan dulu CTS dengan n3 ni. Kasi panas itu enjin dulu baru syok mau jalan. Apa macam....

Saya pasti kebanyakan dari kita suka melancong atau pun berjalan-jalan. Tak kiralah samada di dalam negara ataupun ke luar negara. Saya sendiri memang suka berjalan-jalan. Dalam negara atau luar negara, kalau berkemampuan memang saya ingin jejaki.

Persoalan yag paling penting bila kita nak melancong ke satu-satu tempat adalah berkaitan dengan kos @ kewangan. Jika saya nak ke satu tempat di dalam negara (biasa menggunakan kereta) saya akan mengutip duit dalam jumlah yang sama bagi setiap yang ikut bersama.

Contoh :
Percutian : PD, Negeri Sembilan
Kos : RM200 x 5 orang = RM1000

Untuk kos RM 1000 tu, akan digunakan untuk semua perkara seperti makan, tempat tinggal, tol dan perkara lain. Jika ada lebih, wang itu akan dikembalikan semula ataupun jika tak lebih banyak akan diberikan kepada pemandu kereta. Biasanya akan ada seorang sahaja yang menguruskan wang ini dan juga perkara-perkara berkaitan. Kiranya macam ketua lah.

Berbeza sedikit sekiranya saya ke luar negara. Yang ini kena detail sikit lah.

Contoh :
Percutian ke Krabi, Thailand
Tarikh : 1-4 Jun 2014
Harga Pakej : RM 1200
Duit tukar : RM 500 
Jumlah besar : RM 1700

Sumber duit :
1. Gaji bulan  Jan : RM200
2. Gaji bulan Feb : RM 200
3. Gaji bulan April : RM 200
4. Gaji bulan Mei : RM 200
5. Duit kutu : RM 500
6. Duit claim  : RM 400
Jumlah : RM1700

Jika saya buat pembahagian seperti ini, In Sha Allah saya akan cuba keluarkan jumlah wang yang diperuntukkan dari gaji untuk trip tersebut. Jika ada bulan yang memerlukan saya mengeluarkan belanja tambahan saya tak akan ambil. Contoh bulan Mac saya kena belanja lebih sikit jadi saya tak guna duit gaji tersebut untuk trip melancong. Jadi pandai-pandailah budget dari poket masing-masing. Tapi perlu diingat jugak agar tidak cuba menggunakan perbelanjaan yang telah dikhaskan untuk trip. Kenalah berdisiplin sikit ya. Kalau saya budget trip ni biasanya tak disimpan di dalam bank. Kalau tak kompom habis!

Selain daripada budget seperti ini, saya juga akan menyimpan separuh duit dari sumber yang lain seperti bonus atau hasil tempahan. Maksudnya kena simpan sikit-sikitlah untuk melancong. Kalau boleh elakkan guna simpanan tetap seperti duit yang ada dalam Tabung Haji.

Walau bagai mana pun saya percaya setiap dari kita punya cara yang berbeza untuk merencana perbelanjaan masing-masing. Yang saya kongsikan ini adalah dari pengalaman sendiri. Jadi harap dapat membantu.

Jom melancong!!

1 comment:

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]