Thursday, March 13, 2014

Nostalgia : Kebun Getah

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera 

Balik kampung 2 minggu lepas, sempat join adik pi ambil my Mek yang menoreh di bukit. Kebetulan jugak my Cek dah lama tak ikut menoreh kerana membuat kerja menanam di baruh. Kalau zaman sekolah dulu, datang sini hanyak jalan kaki je dari rumah tapi sekarang tak dapek dah la, mau semput nak bernafas sebelum sampai. 

Nostalgianya tempat ini kerana inilah sumber yang membesarkan kami adik beradik. Kalau dulu bila tak sekolah terutamanya hari Jumaat, mesti ke bukit mengutip getah atau pun menolong membawa susu getah. Zaman saya sempat lagi buat getah keping sebelum beralih kepada sekerap sepenuhnya.


Dari jalan besar, menapak dalam sekali berpeluh sekali penat sebelum sampai. Jalan ni takleh masuk ngan kereta, motor dan lori je buleh. Biasalah jalan bukit, lekuk sana sini. Maka, menapaklah saya..


Tangga untuk naik ke tempat menoreh. Dari dulu pun memang tangga inilah yang saya jejak. Sempat juga meninggalkan jejak tersungkur di sini.


Inilah kebun getahnya. Dulu milik arwah atok tetapi dah diturunkan pada my Cek. Saya ingat masa mula-mula nak bukak getah ni arwah tok buat sembahyang hajat dan kenduri doa selamat kat sini, masa tu tahun bila ya...tak ingat dah. Yang saya ingat makan pulut kuning.


Kawasan menoreh ni memang tak berapa semak sebab dimesin segala rumputnya. My Cek tu memang pantang kalau semak semak ni. Pokok ni pun dah agak tua, daun-daun meluruh sebab sekarang musim daun luruh. Ada yang dah keluar pucuk. Kalau tengok dedaun yang berguguran...yang berwarna kuning kemerahan, macam autumn kat Korea dah tau. Suka sangat..


Tu, nampak tak my Mek dok menoreh dalam uniformnya. Ambil gambar sorok-sorok kot kena marah. Sebenarnya kalau ikutkan hati nak je suruh dia berenti menoreh, tapi bukannya hendak orang tua ni. Tiap-tiap bulan memang anak-anak ada bagi duit, dah cukup untuk kegunaan seharian tapi itulah... macam kita kan, boring pulak kalo takde keje...


Hasil setelah beberapa hari. Sekarang musim kurang getah, jadi hasilnya pun kurang. Kalau sembang-sembang, sekarang harga sekerap dalam RM2.60 - RM2.70 sahaja untuk sekilo. Bila gitu kan, orang tua mengeluh, rasa sayu jugak dalam hati. Sekilo gula dah RM2.50, jadi setakat manalah pendapatan seharian? Kalau yang menoreh sendiri boleh tahan lagi. Tapi kalau yang menoreh getah orang tu? Hasil kena bahagi dua...


Inilah yang saya maksudkan. Tapi sayang tak clear sangat guna phone ni. Cantik kan...


Ini pokok buluh pleting a.k.a buluh straw yang ada di sana. Saya dah terfikir nak buat sesuatu dengan batang buluh yang panjang ruasnya ni... nantilah kalau ada masa.


Ini pulak pokok jenerih. Pucuknya boleh dibuat ulam. Rasanya lemak-lemak sikit. Khazanah dari hutan.


Sekali imbas pucuknya ada persamaan dengan pucuk sena. Tapi yang sebenarnya kata my mek yang dipetik ni dah tua. Huuuu....


Ini pulak pokok palas...

Nostalgia anda? Bagaimana...


No comments:

Post a Comment

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]