Friday, June 27, 2014

Daging Rusa Goreng

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Daging rusa ni saya dapat dari Mok Ja yang mana ianya hasil pemburuan adiknya. Ikutkan hati tak nak ambil sebab saya masa tu nak kena mesyuarat di Gambang, kemudian sambung lagi ke Ipoh, tapi fikirkan payah dah nak dapat daging rusa ni, saya ambil dulu dan simpan dalam esbok.

Balik dari Gambang, saya sempat masak ni sekali. Tak banyak pun dagingnya, ada la tiga kali masak. Masa saya makan yang dah Mok Ja masakkan, dagingnya lembut je dan masa tu saya dah rasa lainnya dari daging biasa. 


Dalam sibuk bizi saya tu, tak tahu nak masak apa. Bahan2 masak pun tak banyak ada di rumah. Maklumlah lepas naik cuti sekolah terus masuk mesyuarat dan sambung mesyuarat lagi. Makan tak makan je di rumah. Jenuh jugak nak fikir nak masak apa. Iyalah, benda payah nak dapat jadi nak masaknya tu biarlah puas hati time makan nanri. Fikir2 saya goreng biasa saja, sekali makan habis!

Ada yang lembut dan ada jugak yang agak liat, barangkali kena bahagian yang berurat jenuh la jugak nak menggigitnya. Saya masak ni biasa je, selalu guna daging lembu, tapi kali ni tukar pada daging rusa pulak. Rasanya Alhamdulillah sedap pada saya.

Resepi ringkasnya ada saya catatkan di bawah ni... Bahan2 tu macam biasalah, agak2 dengan kuantiti daging.


DAGING RUSA GORENG
Resepi : Cheq Sue

Daging rusa - hiris nipis
Perap : sos tiram + garam

Bawang besar, cili, halia, kicap pekat
Sedikit minyak

Perap daging rusa dengan sos tiram dan halia lebih kurang sejam
Masukkan daging yang telah diperap ke dalam kuali, masak hingga kering air
Tambahkan minyak masak, cili, bawang halia dan kicap
Masak hingga mesra
Tambah sedikit kicapp
** kalau agak2 tak masin boleh masukkan garam

2 comments:

  1. wah, bestnya..x penah makan lagi daging rusa goreng..mesti sedap kan cheq sue

    ReplyDelete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]