Wednesday, October 10, 2012

Ceritera Kedekut

 
Kedekut? Di dalam dunia ini sebenarnya ada pelbagai jenis ragam manusia dan kedekut adalah salah satu di antaranya. Kedekut harta benda, ilmu atau apa saja sangat menjengkelkan. Pada cheq sue, tak sepatutnya ada perasaan kedekut ni. Memang cheq sue akui, di dalam diri cheq sue sendiri pun ada sekelumit perasaan kedekut terutama tentang penggunaan barangan peribadi dan juga dalam keadaan tertentu. Tetapi cheq sue tak la mahu memperkatakan tentang kedekut itu sebab masing-masing tentunya ada alasan sendiri mengapa bersikap demikian.
 
 
Sebagai seorang yang sangat suka masak dan sangat suka makan... (opstttt), cheq sue memang tidak lokek untuk berbelanja bagi membuat sesuatu masakan. Kadang-kadang apa yang dimasak tu tak habis untuk seorang makan, memang kena berkongsi dengan kawan-kawan. Bukanlah kata bila memasak tu kita mengharapkan pujian. Kalau ada yang memuji itu satu bonus, kan?
 
Yang geramnya bila ada sesetengah orang yang sangat berkira tentang makanan. Kalau dapat yang free dibungkus tak hengat, bila sampai turn dia asyik berjimat cermat. Memang menyampah la sangat orang macam ni. Sepatutnya dalam bab makanan ni biarlah kita memegang prinsip 'sikit sama sikit, banyak sama banyak.' Barulah dapat makan sama-sama. Bukanlah kita ni nak berkira tapi selalu je macam tu sakit sungguh dalam hati. Pernah tak rasa camni?
 
Satu lagi kalau orang kedekut berkaitan resepi. Cheq sue ni tak pernah belajar bab-bab memasak, hanya pandai-pandai sendiri dan selongkar dalam internet. Mana-mana resepi yang dicuba, yang sedap, yang menjadi biasanya cheq sue akan war-warkan kepada kawan-kawan (istilahnya jual) supaya mereka dapat buat paling tidak untuk makan-makan dirumah. Yang dah pandai tu kadang-kala bila kita tanya selalu berdalih itu dan ini. Cheq sue faham la depa keluar duit untuk attend kelas tapi tak salah berkongsi, bukan kata nak bocorkan resepi, cukup dengan memberikan teknik atau cara sahaja..
 
Mmmmm...seterusnya berkaitan dengan peralatan masak memasak ni @ gajet dapur. Bila kita selalu masak, dari sebesar-besar alat atau sekecil-kecil peralatan, sangat seronok kalau kita milikinya sendiri. Kalau nak pinjam-pinjam ni macam segan aja. Sampai bila kan? Seeloknya beli la sendiri. Bukan kata nak guna untuk berniaga pun..cukup sekadar ada bila perlu. Sebab benda-benda peralatan ni bukannya habis guna. Kalau dijaga dengan elok bertahun pun masih boleh pakai. Tak gitu?
 
Wahhh... lega dapat membebel-bebal. Macam keluar peluru M16 rasanya. Maaf kalau ada yang terasa. N3 ini tidak ditujukan pada sesiapa sekadar meluah apa yang di rasa. Wassalam...
 
Stylish Thankyou

4 comments:

Qasey Honey said...

wah..marah beno nmpknye..hehe

QH pon xsuka org2 yg kedekut ni..lg2 bab makan..mkn nk sedap tp sapu org pnya..utk beli sdri pnya la bkira..hampehh aje kan..

KuNanGKuNanG said...

xbaik ada sifat kedekut, nanti Allah tarik balik nikmat yg diberi, rezki sptutnye dikongsi bersama..baru la berkat dan makin bertambah..:)

Kak Nik Ja said...

hihi..sabar3x cheq sue..berkedekutlah bila perlu..bersedekahlah bila mampu dan mau nya ikhlas!

Norzie hany said...

Apalah nak kedekut sangat dgn harta dunia ni.Setuju dgn en3 cheq su ni.