Tuesday, October 23, 2012

Sambal Kacang Sotong Kembang

 
 
Dah agak lama jugak buat sambal ni, tapi dari ke sari tak dapat masukkan gambar. Alkisahnya beli seekor kat TESCO, memang dah niat pun nak buat sambal, konon-konon nak makan dengan nasi lemak. Tapi nasi ke mana lemak ke mana, malah yang jadi pulak adalah nasi impit. Kelassss gitu.
 
Cuma yang cheq sue buat ni agak pekat sikit sebab terlebih kacang - dengan niat. Cheq sue guna kacang tumbuk segera, jadi nak habiskan stok I tuang je semua yang ada. Untuk penggemar kacang rasanya tak ada masalah. Bahan-bahan yang lain tu pula cheq sue kurangkan ikut banyak mana sotong yang ada.
 
Nama? Apalah yang ada pada nama. Sambal kacang..sambal sotong...asalkan mencapai maksud sudahlah. TQ pada Kak Azlita yang berkongsi resepi maveless Pak Engku ni. Lain kali boleh la di cuba lagi. Wassalam...

 
SAMBAL SOTONG KEMBANG BERKACANG
Resepi: Pak Engku
Sumber : Masam Manis

Bahan2
1 kg sotong kembang

Bahan kisar
10 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
2 inci halia 
15 tangkai cili kering - direndam hingga lembut dan dikisar
 
3 camca besar puri tomato - ita gantikan dgn tomato buah yg dicincang
2 camca besar sos cili
1 ketul gula Melaka
2 biji bawang besar - hiris bulat
100 gm kacang tanah - disangai kisar kasar
100 ml air
300 ml minyak masak
garam secukup rasa

Cara Menyediakannya

1. Sotong kembang dipotong 4 cm. Kemudian dicuci bersih.
2. Panaskan minyak masak & tumiskan bahan kisar hingga naik bau & pecah minyak. 
3. Kemudian masukkan puri tomato dan sos cili. Masak lagi hingga kuah sedikit pekat. Masukkan gula melaka, garam dan air biar kuah didih dan gula larut. Rasa kan garam nyer. Masukkan sotong dan biar hingga kuah sedikit pekat dan sotong masak.
4. Akhir sekali masukkan bawang besar dan kacang. Kacau seketika & siap untuk dihidangkan.
Stylish Thankyou

3 comments:

Bicara Kak Noor said...

salam cheqsu
sedapnya lama akak tak buat sambal sotong berkacang ni boleh try ada sekor lagi sotong kat dlm esbok tu makan dgn nasi goreng pun sodap

JaSSNaNi said...

assalamualaikum...
amboi cheqsu... sedapnya sambal kacang sotong kembang ni.. nak2 rebus kangkung kasi campur skali.. perghhhhhh.. sedap tullll!!!!!

Anonymous said...

Salam ziarah cheqsu, sotong kembang tu yg mana ek hihihi..