Friday, September 27, 2013

Tauhu Kukus Sos Tiram

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera 

Selamat petang semua... Cepat sungguh rasanya minggu ini berlalu. Dah pun tamat persekolahan minggu ini. Dengan kesibukan yang sentiasa menghambat, tak terasa masa yang berdetik. Sebenarnya nak publis n3 ni pagi tadi tapi entah apa yang disibukkan sampai terlupa.

Dalam kehidupan ini, ada beberapa perkara yang menjadi minat saya. Memasak terutamanya. Semasa memasak, saya mendapat satu kepuasan yang tidak terhingga. Daripada membaca resepi, kemudian menyediakan bahan-bahan, kemudian mula memasak dan di akhir sekali kita akan melihat hasilnya. Seperti juga membaca, memasak adalah satu pengembaraan. Walaupun kita tidak pandai, tetapi asalkan kita mencuba semuanya tidak menjadi masalah.

Begitu juga dengan saya. Dalam masa santai, dalam masa tertekan memasak merupakan satu terapi walaupun apa yang saya masak tu kadang-kadang tak menjadi. He he he...


Saya teringin nak mencuba memasak tauhu kukus ni setelah melihat satu n3 di blog Masam Manis. Cara Kak Ita terangkan, dengan persembahan gambar memang sangat2 istimewa.  Kalau diikutkan, saya tak makan tauhu ni. Entahlah kenapa, saya memang tak terliur dengannya tetapi dek kerana nak mencuba, saya beli juga seketul tauhu lembut dan mula memasaknya.

Bagi penggemar tauhu, ini satu masakan yang menarik. Gabungan sos masin pedas dengan tauhu lembut memang sedap tetapi kerana saya memang tak suka makan tauhu, maka saya nak menghabiskan seketul itu penuh rasa seksa. Oleh sebab itu juga di dalam kuah saya masukkan sedikit lobak merah sagat untuk memberikan tekstur.

Buat penggemar tauhu, bolehlah mencuba resepi ini. Sangat disyorkan. Saya copy semula resepinya dibawah untuk rujukan akan datang. Terima kasih Kak Ita!

TAUHU KUKUS SOS TIRAM
Resepi : Kak Ita Masam Manis

1 kpg tahu lembut yg besar
3 ulas bawang putih dicincang
2 sudu besar sos tiram
2 sudu besar kicap manis
1 sudu teh minyak bijan
1 sudu teh stock ayam
daun bawang dihiris halus
air secukupnyer
minyak utk menumis
cili merah dihiris
bawang goreng

Kukus tauhu selama 5 minit angkat dan ketepikan. Panaskan minyak masak dan tumis bawang putih hingga harum. Selepas itu masukkan sos tiram, kicap manis, dan air secukuopnyer dan kacau hingga mendidih. masukkan stock ayam, minyak bijan dan garam secukup rasa.  kacau hingga pekat. Angkat dan tuang ke atas tauhu tadi. Taburkan daun bawang, bawang goreng dan hirisan cili.

4 comments:

  1. memang suka tauhu kukus ni. kat sini mahal ..

    ReplyDelete
  2. Sedap akak tengok cheq sue.. nak cuba lah akak suka tauhu ;

    ReplyDelete
  3. suka la makan tauhu..x kisah masak apapun..layan ja..

    ReplyDelete
  4. dULU SAYA PUN SUSAH NAK MAKAN TAUHU, TAPI BILA TAHU BANYAK KHASIATNYA DARIPADA JARANG MAKAN JADI SELALU MAKAN PULAK.

    ReplyDelete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]