Thursday, July 17, 2014

Asam Pedas Ikan Talapia

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Menu ni... saya buat untuk iftar bila ya... tak ingat dah. Ikan talapia ni beli di Temerloh, kirim pada suami Cheq Da tapi dibaginya free aje. Tima kasih *_*... Biasanya kalau ikan dari Temerloh, memang tak rasa hanyir. Kira banyak sikit menu boleh buat. Sebelum masak menu ni, dah dua tiga hari jugak dok terfikir nak makan benda masam-masam. Tu yang terus jadi asam pedas ala sendiri2 ni. Versi saya ni memang jauh lagi la dari versi Melaka atau Johor... al maklumlah versi suka hati aje!!


Ikan talapia ni saiznya boleh tahan besar la jugak, jadi saya hanya buat separuh bahagian kepala. Macam biasalah kan, makan untuk seorang. Dah namanya pun buat dalam bulan puasa, main agak2 sajalah, yang penting yakin, tau2 bila makan rasanya eh sedap jugak!

Kebetulan ada bendi, jadi saya masukkan sekali. Kalau tengokkan kuahnya memang tak berapa pekat. Saya tak berapa suka yang pekat2 ni sebab terasa lebih bumbunya tu. Pastu yang saya buat ni opkos la tak pedas... Pastu lagi satu, biasa kalau saya buat dalam kuantiti sikit ni saya lebih suka nak campakkan semua sekaligus, lagi la senang.

Resepi ringkasnya ada saya tuliskan semula di bawah ni ya....



ASAM PEDAS IKAN TALAPIA
Resepi : Cheq Sue

Ikan talapia - bersihkan
Bawang merah + cili kering + halia : blend halus
Daun kesum
Bunga Kantan
Asam keping
Limau nipis - perah sedikit jusnya
Belacan
Bendi
Tomato
Gula dan garam
Air
Sedikit minyak

Panaskan minyak, tumis bahan yang diblend halus bersama daun kesum dan bunga kantan
Setelah agak garing, masukkan semua bahan lain, masak hingga mendidih

1 comment:

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]