Friday, October 16, 2015

Blackcurrant Cheese Cake

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Saya dah pernah bagitahu kan, yang saya sukakan baked cheesecake. Bukan kata hantu sangat, tapi ada kalanya saya sangat2 teringin nak makan. Jadi bila teringin tu tau2 ajelah nak tak nak memang kena buat la jawabnya. 


Maybe ada silap ni kat mana-mana. Bahagian atasnya merekah bila dah siap dibakar. Tapi tak kisahlah, bukan untuk sesape hanya diri sendiri aje...




Bahagian bawah yang melekat walaupun dah letak trace paper. Tak jadi masalah jugak sebab apa dipandang pada rupa. Yang penting rasanya sedap dan tip top.


Bila dah potong, nampak biasa dah la. Tinggal nak ngap aje. Resepi ni saya jumpa di grup FB Piyok Noxxa sebenarnya tapi saya tak bake pakai Noxxa sebab kuantitinya sikit sangat. Jadi saya bakar secara water bath selama 50 minit pada suhu 150'. Ini bergantung la pada oven memasing ya... Kalau dalam resepi tu dimasukkan sunquick atau lemon, saya gantikan dengan blackcurrant sebab itu aje yang ada di rumah. Kira ok jugak la kan...

 Resepi asal : Zuera Burn


 "Ya Allah Ya Tuhanku, Engkau lapangkanlah dadaku, tenangkanlah fikiranku dan permudahkanlah segala urusanku.... Amin"

1 comment:

  1. lahai kak... sdpnyer... dana penggemar kek cheese... tak kisahla kt kedai kek ke yg jual kek lite2 je cheese... jnji cheese

    ReplyDelete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]