Thursday, June 20, 2013

Kacang Panjang Renek

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera 

Malam... baru nak keluar n3. Sibuk sikit lately sebab menyiapkan tugasan sempena kejohanan sukan tahunan yang akan berlangsung hujung minggu ini. Ada banyak yang perlu dibereskan.

Pernah tengok tak kacang panjang renek ni? Saya sendiri baru pertama kali menanam kacang ini di sekolah. Walaupun ada satu silibus di tingkatan 4 berkaitan kacang panjang renek, tetapi saya belum pernah menanamnya  kerana tidak pernah bertemu kedai yang menjual benih. Tetapi kebetulan saya ke Pasir Puteh, terjumpa ada benih yang dijual di kedai plastik berdekatan Masjid Ibrahimi. Manakala di Gua Musang pula ada dijual di kedai plastik berhadapan Balai Polis (satu deret dengan AVON).


Bezanya kacang panjang renek dengan kacang panjang panjang biasa adalah pokoknya yang renek (setinggi lutut)  jangka hayatnya yang pendek, panjang lengai kacangnya yang pendek dan pengeluaran buah di bahagian atas kanopi pokok. Sesuai sangat jika ditanam di dalam pasu atau sebagai tanaman hiasan.


Ini adalah yang ditanam oleh pelajar tingkatan 4, yang pelajar saya tanam pokoknya masih kecil lagi, belum ada buah. Saya curi2 ambil la ni... ^^ Dalam satu lubang yang kawan saya tanam tu, diletakkan dua pokok (dua benih), sebab itu nampak pokoknya agak rimbun dan banyak daun. Dari segi penjagaan, sama seperti kacang panjang biasa kecuali meletakkan sokongan / kayu pancang tidak perlu dilakukan.


InsyaAllah kalau dapat rasa buah ni, saya akan update  apa pulak rasanya.

********** (^__^) ********** 
Terima kasih atas kesudian membaca entree ini hingga ke akhirnya. ~ Wassalam ~

1 comment:

  1. Assalamualaikum....
    lama tak singgah kesini....pekabo cheq sue...harap sumenya sihat belaka...
    waaa....bestnya ada kebun sendiri...:)

    ReplyDelete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]