Saturday, March 29, 2014

DIY : Jom Hasilkan Tudung Halfmoon Sendiri

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera 

Kalau dulu saya dah pernah upkan n3 cara buat inner dari tudung terpakai, sekarang saya nak share pulak bagaimana nak buat halfmoon sendiri.Kalau diikutkan di pasaran memang terdapat banyak orang jual halfmoon ni. Dari mahal hingga murah, dari berkualiti hingga tidak, semuanya boleh diperolehi dengan senang. Sebelum timbulnya idea nak buat halfmoon sendiri, saya pernah upkan n3 tentang pembelian halfmoon saya di sini.


Oleh kerana saya memang suka menjahit, maka dengan adanya contoh saya dah berjaya menghasilkan beberapa helai halfmoon sendiri untuk digayakan ke sekolah. Memang puas hati, apatah lagi kosnya yang tersangatlah murah. Sila percaya kalau saya katakan kos membuat halfmoon sehelai lebih kurang RM10 - RM15 sahaja (tapi bergantung kepada harga kain).

Biasanya saya menggunakan kain chifon. Tengoklah macam mana, sama ada chifon lembut atau chifon licin, anda hanya perlu merasanya terlebih dahulu. Untuk melihat samada kain yang dibeli terbentuk atau tidak, anda boleh letakkan di bahu dan tengok bagaimana kain itu jatuh.

Untuk halfmoon DIY ni saya menggunakan chifon jojet dan juga chifon Fareeda dan kesemua kain ini saya beli di Zaleha Textile Pasir Puteh.

Jom buat dasar dulu :


Dasar asas tudung halfmoon. Untuk panjang garisan A dan B, bergantung kepada tudung yang dicontohi atau mengikut keselesaan masing-masing.

1. Sediakan dasar halfmoon terlebih dahulu. Untuk membuat dasar ni, belilah sehelai tudung halfmoon yang agak-agak sesuai dengan muka dan bahu, kemudian ukurlah pada kertas surat khabar atau kertas minyak (seperti di dalam gambar). Bila dah dapat ukuran ni, potongkan sahaja. Dasar halfmoon yang saya buat ni agak lebar. Jika tidak berapa faham boleh rujuk [di sini]


Pandangan kasar tudung yang digunakan sebagai dasar. Sebenarnya ini adalah tudung dengan layer di bahagian tepi.

Note : Cuba bayangkan halfmoon yang telah siap sebagai dasar dan kertas minyak sebagai kain yang akan dibuat halfmoon. Begitulah cara kita akan potong tudung halfmoon itu nanti.

Pada dasar yang telah siap, tandakan bahagian 'ATAS' dan 'LIPAT' supaya kita tak tersilap letak pada kain. Amatur, biasalah... Pada dasar ni juga kita labellah pattern mana yang kita guna. Contoh yang saya buat ni adalah PATTERN FARIDA, HALFMOON VIETNAM dan HALFMOON SAKURA.


Ini adalah dasar yang telah siap. Jika diperhatikan di dalam gambar, ada dua garisan yang telah saya tandakan dengan 'ATAS' dan 'BAWAH' bagi lapisan dua warna di bahagian bawah tudung (dua layer). Jika tidak mahu membuat dua layer, boleh sahaja menggunakan keseluruhan dasar ini.

Inilah gambaran kasar halfmoon dengan dua layer di bahagian bawah. Kain perlu digunting mengikut dasar yang telah dipotong. Yang pattern ni agak rumit sikit. Masa saya buat dan hantar ke kedai jahit, saya hanya menyambung kain dengan menggunakan jarum. Seeloknya jika menggunakan pattern begini, jahitkan dahulu secara jelujur / longgar.

Oleh kerana saya mahu mencuba membuat tudung dengan layer di bahagian bawah, maka dasar yang telah siap tadi saya potongkan dalam lebar 2" setiap satu (gambar bahagian B) 

Tudung halfmoon dengan 2 layer yang telah siap dan sudahpun dipakai. Penggunaan benang yang kontra akan menaikkan lagi layer tudung berkenaan.

Dengan adanya dasar seperti ini, kita hanya perlu meletakkannya di atas kain yang menjadi pilihan, pinkan dengan jarum (supaya kain dan dasar tidak bergerak) dan kemudian hantar ke kedai jahit untuk jahit tepi halus. Saya biasanya menghantar jahit tepi ni ke Kedai Anak Kak Min, bangunan bersebelahan Zaleha Textile di bandar Pasir Puteh. Kos jahit tepi ni hanya RM2-3 sahaja.

Tips : sekiranya ingin membuat halfmoon dengan warna yang berlainan, bahagian bertanda anak panah perlu dijahit terlebih dahulu (jahit jelujur) - bahagian ini akan dijahit tepi halus. Sekiranya bahagian ini tidak mahu dijahit tepi halus, bolehlah mencantumkannya menggunakan jahit tepi biasa supaya mudah untuk dijahit tepi kelilingnya.

Sekiranya berkemahiran, bahagian atasnya bolehlah dijahit manakala bahagian kelilingnya dijahit tepi. Oleh kerana saya tak berapa pandai nak jahit halus di bahagian atas, maka saya hanya menghantar untuk menjadit tepi halus untuk semua bahagian tudung.

Percayalah pada diri sendiri. Jangan takut untuk memegang gunting dan jarum. Gagal sekali itu biasa, bila kita sudah tahu teknik dan cara,  In Sha Allah kita akan gembira memakai halfmoon yang dibuat sendiri.

11 comments:

  1. Bagus...inner bila nk siap..hihihi

    ReplyDelete
  2. Assalam....
    cantiknya halfmoon cheqsue...

    ReplyDelete
  3. Assalam, Cantik...Berapa ukurannya?. Panjang dan lebar?.
    Terima kasih berkongsi ilmu. Semoga Allah membalasnya.

    ReplyDelete
  4. salam cik su....kenai ke tidok kawan lama mung ni...

    ReplyDelete
  5. haish...senangnyeee buat tdung sendiri! Mekasih atas sharing ini!

    ReplyDelete
  6. wahh..ilmu baru
    boleh cuba buat ni...
    thanx sis

    ReplyDelete
  7. Brapa meter kainye ye?

    ReplyDelete
  8. Boleh tak snap gambar cara letak dasar B pada kain. Boleh letak ikut suka atau ada arah tertentu... mohon bantu... berapa meter kain pulak utk tambahan tu

    ReplyDelete
  9. Boleh tak snap gambar cara letak dasar B pada kain. Boleh letak ikut suka atau ada arah tertentu... mohon bantu... berapa meter kain pulak utk tambahan tu

    ReplyDelete
  10. kreatif ja hanger 2...

    ReplyDelete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]