Friday, September 12, 2014

Maggi Kari Udang

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera 

Sejujurnya saya bagitahu, saya memang jarang2 ada stok meggi kat rumah. Kalau kata teringin nak makan biasanya saya akan makan di kedai ataupun request pada Mok Ja untuk masak. Bukan apa, kalau ada stok ni asyik2 nak makan aje, rasa malas masak sikit panaskan aje air dan masukkan meggi. Bab2 sihat tak sihat tu saya taknak la citer lelebih, saya percaya kita semua ada pandangan memasing.

Citer2 pasal meggi kari ni, dah lama dok nak makan meggi ketam. Sejak balik dari Terengganu, bagaikan dah memanggil2 benda alah ni. Nak makan di Cherang Ruku atau Tok Bali tak ada geng, sudahnya terus bawa rasa teringin tu sehingga balik semula ke CH.

Bila cerita pasal nak makan meggi ketam ni di sekolah, Cheq Da pula bagitahu yang dia dah makan meggi ketam masa balik merdeka itu hari. Aduhh.... tambah menjejeh air liur saya, sampai saya terus order meggi mentah dari kawan yang ada kedai runcit. Aduh.. bukan sepeket, tapi 6 peket dibawaknya. Suka hati takyah nak cerita lah, dah lama nak makan kan. Bukan kata orang mengidam aje dok ingat2... perut yang mengandungi ni pun jangan memain wehh.

Balik sekolah, terus saya godek2 di dapur, tapi tak jadik la meggi ketam, sebab di rumah hanya ada udang, tu yang jadi meggi kari udang. Meggi udang pun jadiklah asalkan dapat makan. Bila dah siap tu kekanda saya pulak turun masak meggi jugak, katanya bau sampai ke atas sampai dia terliur. Itulah meggi punya penangan!

Di bawah ni saya kongsikan resepi ringkas saya...


MEGGI KARI UDANG
Resepi : Cheq Sue

Bahan-bahan :
1 peket meggi kari
1 ulas bawang putih 
Sepokok sawi
2 biji tomato - belah 4
Udang secukupnya
Sebiji telur
Air
Minyak untuk menumis

Cara membuatnya :
Panaskan minyak dan tumis bawang putih
Masukkan air secukupnya
Tambahkan perencah kari dan masukkan sawi
Bila sawi sudah masak masukkan meggi dan udang
Bila udang meggi sudah lembut dan udang sudah masak, perasakan dengan gula dan garam
Matikan api
Pecahkan sebiji telur dan tutup periuk.

7 comments:

  1. maggi kari udang pun sedap juga tu cheq sue..layan!!! ^_^

    ReplyDelete
  2. Terus lapar tengok gambar maggi tu

    ReplyDelete
  3. Pah ni plak maggi kari ketam...uummph

    ReplyDelete
  4. kmaz suka sngat klu yg jenis cepat dimasak sedapp dimkn nih...

    ReplyDelete
  5. Wahha.
    .sedapnye terpandang maggi ni

    ReplyDelete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]