Tuesday, September 9, 2014

Samperit

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Saya memang penggemar samperit, sejenis kuih tradisional yang cair di mulut. Kalau tak di mulut dah hancur lebur dulu di dalam balang pun ada juga. He he he... Biasanya kalau buat samperit ni memang ada saja yang tak kena. Terhancur, keras...tak sedap, semuanya dah pernah kena.

Baru2 ni saya buat lagi samperit ni. Kalau ikutkan memang tak ada dalam senarai biskut raya tapi memandangkan ada lagi bahan2 lebihan, saya bancuh satu adunan. Masih juga menggunakan resepi yang sama cuma kali ini kejadiannya lagi sedap dan hampir nak sama dengan hasil yang dibuat oleh tuannya. Bukan nak memuji diri sendiri tapi itulah yang dikatakan oleh kekanda serumah saya yang merasanya.


Lihat sajalah bentuk dan warnanya. Saya terlupa nak masukkan pewarna, jadik kuning sikitlah. Pastu ceri pun tak ada, tak plan la katakan... Mujo gak ada labiu2 tu dalam simpanan. Nampak  ok la jugak. Sejujurnya saya katakan samperit ni memang menjadi pilihan. Anak2 buah saya yang tak puasa dok berulang ambik dari dalam bekas. Yang tak tahannya siap komplen lagi katanya makcik tak buat biskut ni tahun lepas. Ish ish ish...

Kalau ada sapa yang nak cuba, resepinya saya ada tuliskan dibawah. Memang boleh dipercayailah sebab resepi ni diorang buat untuk jual. Jadi, jangan tak cuba!


SAMPERIT
Resepi : Amar Ahmad

Bahan-bahan :
1 cawan marjerin
1 cawan gula aising
1/2 cawan tepung kastad
1 cawan tepung jagung
1 kuning telur
Gandum secukupnya

Cara membuatnya :
Pukul marjerin dengan gula
Masukkan telur dam teng kastad + tepung jagung
Tambahkan tepung gandum secukupnya

Note : saya adunkan tepung menggunakan senduk kayu sahaja dan tidak mengacaunya secara berlebihan.

No comments:

Post a Comment

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]