Monday, August 10, 2015

Ikan Kembung & Keladi Masak Asam Tempoyak

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera 

Sayur + lauk ni saya masak masa bulan puasa aritu. Saja cari kelainan bila dah bosan asyik makan ayam. Kebetulan kekanda serumah ada bawa balik keladi, jadi fikir2 nak masak pindang. Bila search di tenet jumpa pulak resepi masak tempoyak. Apa lagi berkenanlah di hati beta, tambah pula juadah sebegini memang menjadi pilihan sokmo sokmo... he he he... nampak tak di situ ayatnya agak merapu!!!



Oleh kerana pada ketika itu bulan puasa maka malas nak masak banyak2 jadi saya campakkan terus sekerat ikan kembung ke dalam ni, jadi seimbang la lauk dengan sayur. Masak lebih sikit boleh makan 2 hari. Sedap memang takleh nak citer kat orang, memang kena buat sendiri kalau nak tahu. Saya memang suka makan keladi, tambah2 bila yang ada isi.... memang diva la...



In Sha Allah jika ada keladi lagi memang saya akan buat semula. Two thumbs up 4 this...  TQ pada penyumbang resepi di Galeri Nora...


IKAN KEMBUNG & KELADI MASAK ASAM TEMPOYAK
Resepi : Galeri Nora
Edited : Cheq Sue

Bahan-bahan :
Batang keladi (mok koi rebus dulu)pastu tos buang airnya..takut kang gatai pulok..
Cili api ..banyok pun tak pe...lgi pedas,lgi sedap
bawang besor
belacan
ikan bilis
asam keping
tempoyak
kunyit hidup
daun kesum

cara memasaknya:
blender @ tumbuk cili,bawang,belacan,ikan bilis,kunyit hidup n tempoyak saya tumbuk
masukkan ke dlm periuk yg berisikan btng keladi tu...masukkan air (ikut suka nk bnyak mane)
tpi jgn ceroi sangat ye...kang x sedap...agak-agak ler..(ceroi=cair..loghat org pahang wehhh)
buh asam keping,daun kesum,garam aji n sdikit gula...
Tunggu hingga mendidih...tutup api....
 

"Ya Allah Ya Tuhanku, Engkau lapangkanlah dadaku, tenangkanlah fikiranku dan permudahkanlah segala urusanku.... Amin"

4 comments:

  1. menarik ni...baoleh cuba nanti kan...

    ReplyDelete
  2. ASSALAMMUALAIKUM…

    Kami menawarkan katalog produk furniture jepara produk unik mewah mebel jepara ini banyak di minati konsumen Indonesia

    ReplyDelete
  3. haha, sama cam versi mak saya, cuma x buh bawang n belacan je

    ReplyDelete
  4. compom sedap sbb dana pun suke btl ngn keladi.... sedap terlajak nih kak yek

    ReplyDelete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]