Monday, December 22, 2014

Cheesekut

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera 

Kek, atau hendak diklasifikasikan sebagai apa... yang sangat mudah dibuat dan rasaya sangat sedap juga. Saya pasti ramai yang dah buat cheesekut ni, barangkali saya saja yang tertinggal kapal terbang kerana baru saja mencuba. Cheesekut ni lebih kurang adik beradik tiri la dengan kek lapis cheese persona, cuma masing2 ada rasa yang tersendiri. Kalau guna biskut meri lain sikit la rasanya jika dibandingkan dengan biskut krim kraker. Kebetulan stok biskut krim kraker masa pergi kem ada belen lagi, dan CC pun ada jugak, jadi saya on sajalah projek cheesekut ni, sementelah terpandang dekat Google step by stepnya yang sangat senang.



Untuk adunan cheese, saya ikut seperti yang dikongsikan MamaTisya, iaitu sumber resepi ni. Beliau menggunakan blender untuk blend cheese dan susu. Kalau sebelum ni saya gunakan hand mixer yang mana hasilnya tidak secantik hasil guna blender. Bila guna blender ni tak ada ketulan CC seperti gunakan mixer. Saya terperasan jugak bila dok keluar masuk peti sejuk, kita punya CC tu agak sukar nak hancur sempurna @ smooth, mesti ada ketul2 kecik gitu. Mungkin orang lain tak sama macam saya alami tu kot.

Untuk susun adunan CC dengan biskut, saya hanya gunakan tupperware aje, sebab senang sikit bila ianya segiempat sama, biskut tu fit aje dengan bekas. Di bahagian atasnya tabur dengan serdak biskut dan milo...


Hasil kejadian. Memang tak ada rupa tapi rasa maveless sesangat. Satu tupperware tu saya makan 5 hari, sari sesikit, simpan dalam peti, bila nak makan keluarkan sikit. Makan masa sejuk lagi sedap daripada suhu bilik. Tak percaya? Sila lah cuba... Oh ya, biskut yang saya guna tu adalah krim kraker Munchys yang dalam peket2 tu. Bila dah lapis dengan adunan cheese tu, jadi agak kering sebab semuanya dah diserap oleh biskut.

Untuk tengok step by step yang saya bagitau kat atas tu, sila la klik link resepi di bawah ni ya... cepat sikit faham. Pada MamaTisya, terima kasih berkongsi resepi dan step by step tu....



CHEESEKUT
Resepi : MamaTisya

Bahan-bahan:

1 pek biskut hup seng deluxe crackers (bole je nk guna biskut lain tp aku bc review katanye tk sedap sgt..so kwn2 sila cr yg mcm dlm gmbr ni ye...ada kwn aku ckp tk jumpa...aku bli biskut ni kt giant)
1/2 tin susu pekat (kalo tk suka manis ..jgn ltk byk...aku ltk lebih kurang 1/4 je)
250g cream cheese Philadelphia (aku bli yg kt kedai jual brg2 kek murah skit)
4 sudu besar fresh milk ( aku guna low fat sbb feeling kurus...haha:-p tk kisah low fat or fresh cream or UHT.....janji susu segar kan.)

Utk topping:
milo 3 in 1 & nestum (tk ltk pn tkpe...ikut suka korang..ada gk ltk fruit cocktail,strawberry, nutella)

Cara-cara:
1. potong dadu cream cheese
2. tuang susu pekat
3. jika tkmo manis.....jgn tuang 1/2 tin..tuang skit2 dlu..aku guna dlm 1/4 je
4. masukkan 4 sudu besar fresh milk...yg ni agak2 la..jgn terlalu cair & jgn terlalu pekat...agak2 la ye
5. blend kn smua bahan2 td sehingga sebati
6. siap adunan cream cheese utk buat lapisan
1.biskut deluxe crackers di celup ke dlm fresh milk & disusun dlm bekas...jgn celup lama kn lebik
2.kemudian lapiskan dgn adunan cream cheese td 
3. ulang langkah 1 & 2 sehingga abis & sejukkan di dlm peti ais sekurang2nya 6 jam...lg sejuk...lg sedap
4. before potong..hias la topping ikut suka korang...aku buat 2 topping...1 bekas topping milo tabur...lg 1 bekas nestum tabur

**part adunan cream cheese tu mcm tercair skit tp bila sejukkn ok...so korang kena agak2 la ye..jgn pekat sgt & jgn cair sgt
**part topping tu aku tabur bila dh sejuk dlm peti ais & time nk potong


 "Ya Allah Ya Tuhanku, Engkau lapangkanlah dadaku, tenangkanlah fikiranku dan permudahkanlah segala urusanku.... Amin"

6 comments:

  1. menarik, dan mudah jugak, boleh try

    ReplyDelete
  2. mmg sedap n senang bt kan kak...

    akak, aritu dpt tak email dana balas?

    ReplyDelete
  3. salam cheq sue... tun pun baru cuba last week cheesekut nih.. tak terbuat pulak n3 blog..

    ReplyDelete
  4. Salam Cheq sue..yana pon xbt lg ciskut nih...xde peminat cis kat umah nii..klu bt haruslah kite je lah yg mkn..yg tu jd males nk menerai..anak2 & husben suka mkn kek biasa2 jee..yg ada cis x layan langsung ^_^

    ReplyDelete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]