Tuesday, April 30, 2013

Serabai Manis

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Edisi menghabiskan nasi. Saya tak pernah makan serabai, dan tak pernah buat pun. Memang teringin nak rasa bila ramai yang menyatakan kesedapannya jika di makan dengan kuah durian. Cari punya cari terjumpalah resepi ni, tapi tak ada la saya sediakan kuah durian tu, hanya makan macam tu saja


Agaknya pan yang saya guna tu agak besar, serabai ni dah kelihatan ,acam pankek pulak. Teksturnya lembut dan gebu, sekali rasa macam ada tapai di dalamnya. Mungkin jugak kerana ada digunakan yis sebagai penaik. Makan macam tu saja pun sedap jugak sebab ada rasa manis2 sikit. Konon nak diintikan dengan kacang merah tapi bila dah cuba sebiji eh rasa macam pelik pulak lah.. ^^

Lain kali saya nak buat dengan kuahnya pulak, rasa macam tak puas je makan haritu. Kepada yang berkongsi resepi terima kasih diucapkan.



APAM MANIS/APAM BAKAR
Sumber : hana (Resipi Apam Serabai)
Sumber : Riaputih
BAHAN A - kisar :
150gm nasi
450ml santan/air suam (Lebih sedap guna santan)
175gm gula (resipi asal 100gm, saya masukkan 140g)
1 ½ camt garam
Pewarna - opt (ina bubuh sblm goreng)
 
B - gaul
250gm t.beras
2 camt b.powder
2 camt yis
 
CARA:
Bahan A + B - gaul sebati dgn senduk.
Peram 1-2 jam. JGN KACAU apabila nak goreng spya rongga2nya menjadi cantik.
Lepas tuang adunan, biar smpi nmpk rongga2nya agak kering..barulah tutup dgn tudung periuk. (ina guna kuali non stick).
Mkn mcm gitu je pun sedap.


********** (^__^) ********** 
Terima kasih atas kesudian membaca entree ini hingga ke akhirnya. ~ Wassalam ~

6 comments:

  1. cheqsue ... tak baik tau tayang serabai kat cheq. kena ada kuah baru best!

    ReplyDelete
  2. sedapnyer..acuan serabai mmg dah sedia ada,tp tak terlaksana lagi

    ReplyDelete
  3. Dah berapa kali nak buat serabai... asyik tak jadi je... tumpang semulutlah di sini ye Cheq Sue!

    ReplyDelete
  4. nampak sedap la che su..hehehe

    ReplyDelete
  5. salam sue.... aduhaiii mmg sedap serabai lebih2 lg cicah kuah... g melaka aritu giloo mkn tak hingatt hihihi

    ReplyDelete
  6. teringat dulu sekali buat serabai.. akak dgn suami je yg mkn.. anak2 semua tak reti nk mkn.. tu yg tak buat dah tu.. hehe..

    ReplyDelete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]