Wednesday, August 27, 2014

Popia Nestum / Suci Dalam Debu

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera 

Engkau bagai air yang jernih
Di dalam bekas yang berdebu
Zahirnya kotoran itu.. terlihat
Kesucian terlindung jua


Ewah.... menyanyi pulak dah. Masih ingat tak lagi dengan lagu Suci Dalam Debu dendangan kumpulan Iklim yag popular satu masa dulu. Saya memang suka lagu tu, suara Saleem memang layan abess. Tapi n3 ni bukan nak citer pasal Iklim, atau Saleem atau lagu itu tetapi kudap-kudapan popia nestum atau juga dikenali sebagai suci dalam debu. Jangan tanya saya kenapa dinamakan suci dalam debu? Barangkali mungkin dari debu2 nestum yang disalut pada gulungan popia itu sendiri.

Sebenarnya dari tahun lepas lagi nak buat popia nestum, malam kayu penggolek untuk menggulung popia sudah pun diberikan oleh Kak Rini. Saiznya lebih besar dari lidi sate... kalau tak silap saya pemegang belon tu.

Rupa2nya senang sangat buat popia nestum ni. Saya gulung kulit popia yang 40 keping tu tak sampai pun 30 minit. Cuma masa nak goreng tu ambik masa sikitlah. Lepas gulung tu boleh jugak kalau nak simpan sebelum goreng, cuma tutup dengan kain lembap atau masukkan dalam bekas. Bila dah siap goreng perlu tunggu sejuk dulu sebelum gaulkan dengan nestum yang sudah diblend.

Untuk kudapan ni memang saya nak buat lagi, kulit popia pun dah siap beli, tak ada nak tunggu raya haji ke apa sebab nestum yang dikisar aritu pun ada lagi. Tungguuuuuuuuu...




POPIA NESTUM @ HORLICK
Resepi : Ibu Dilah

Bahan2nya:
1 paket kulit popia (40 keping)
**1 1/2 cwn nestum origanal
**1/2 cwn susu tepung (aku guna dutch lady)
**1/2 cwn horlick
**1/2 cwn gula castor
1 sb tepung gandum (bancuh dgn sedikit air)
minyak utk menggoreng

Cara membuatnya:
1) Buka kulit popia satu persatu dan gulung. sapukan bancuhan tepung tadi di hujung kulit popia yg telah digulung.. tepung tu berfungsi sebagai gam, tak bagi kulit popia tu terbuka bila digoreng.
2) Buat sampai habis kulit popia tu.. lepas tu gunting serong2.. 1 gulung boleh digunting kpd 10 bhgian. Gunting semua..
3) Panaskan minyak utk menggoreng dalam kuali. bila minyak dah betul2 panas, baru masukkan popia tadi. api jgn besar sgt. goreng sehingga keemasan sikit.. balik2kan supaya warnanya sekata.. bila dah siap, angkat dan toskan.. pastikan minyak di tos kan betul2.. alas bekas dengan tisu.
4) Sementara menggoreng popia tu, sediakan bahan untuk serbuknya pula.. blend semua bahan yg bertanda **.
5) Bila popia dah kering dari minyak, masukkan popia dalam campuran nestum tadi dan gaul rata.. buat sampai siap..
6) Dah siap.. boleh masuk dalam balang..

# TIPS
* Ketika menggulung kulit popia, pastikan kedudukan anda jauh dari kipas. Kalau tidak, kulit popia akan cepat kering.
* Boleh guna lidi or chopstick bagi memudahkan proses menggulung kulit popia.
(tp aku tak guna pun)
* Jangan gulung terlalu padat, biar longgar sikit supaya popia tu akan jadi rangup dan serbuk nestum boleh masuk dicelah2 popia.
(kalau padat, popia akan jadi keras selepas digoreng)

5 comments:

  1. Suci dalam mulut tu bila makan cheq sue.. bila membuat jenuh.. nak makan laju jer habis sebalang kihkihkih

    ReplyDelete
  2. salam singgah. makan ni memang laju sungguh. tak hengat makan. hehehehheee

    ReplyDelete
  3. kalu dh msk dlm mulut tuh hilang dh debu nyer heheheh

    ReplyDelete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]