Thursday, August 28, 2014

Nutella Pod Cookies

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera 

Lagi n3 biskut raya. Biskut ni saya dah lama nak try tapi tak try try sehingga nak raya baru ni. Satu fenomena jugak la biskut ni. Ramai yang dah cuba dan dah tahu camana rasanya. Memula tu saya nak buat untuk makan2 biasa je tapi bila fikir semula baik jugak kalau bawa balik untuk raya. Jadi ting tong sana sini kira saya buat jugaklah satu adunan.

Saya tak pasti pulak di mana silapnya cookies yang saya buat ni, kerana di akhir kejadian tu rasanya agak keras. Ada ke saya terlebih bakar ataupun adunan memang terkeras... Itu la salah satu sebab yang membuatkan cookies ni tak berapa laku. Kalau kata ianya lembut mungkin lebih disukai kerana selain nutella saya juga memasukkan kacang hazel ke dalamnya. Di atasnya pula saya paipkan dengan coklat cair untuk mengelakkan nutella melekat pada papaerliner.

Oleh kerana tak berapa nak puas hati ni, saya cadang nak buat semula cuma tak tahulah bila masanya... kalau buat untuk Aidiladha nanti pun sedap jugak kan....

Apapun... tq pada sumber yang memperkenalkan cookies ni... TQ Kak Sari


NUTELLA POD COOKIES
Sumber : Shima Maz Fb & Ida Osman
Sumber : Kak SK
 
Bahan-bahan :

2 3/4 cwn tpg gndum*
1 st soda bikarbonate*
1/2st baking pwder*
50 gm serbuk walnut*
1 cwn butter
1 1/4 cwn gula castor
1 bj telur
1 st esen vanilla

Caranya :

1.  Ayak bahan bertanda*
2. Putar butter dan gula hingga gebu.
3. Masukkan telur diikuti esen.
4. Masukkan serbuk walnut.
5. Masukkan tepung dan kacau rata hingga menjadi doh.
6. Gris muffin tray.
7. Bulat-bulatkan doh dan letak dalam muffin tray.
8.Bakar pada suhu 170 slama 8-10 min atau sehingga masak.
9. Setelah keluar dari oven tunggu 1 minit sebelum menekan cookies tadi untuk membuat lubang(gunakan hujung kayu penggelek atau apa saja alat yg boleh ditekan untuk membuat lubang)

** jangan biar cookies sejuk..sebab ia akan jd retak bila ditekan
** Pipekan nutella ke dalam pot bila cookies dah sejuk
 

2 comments:

  1. Salam Cheq sue..
    Yana bt pun keras gak..tak tau la silap kat mana..skali tu je bt sbb x laku..kena try resepi lain plak klu ada ^__^

    ReplyDelete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]