Tuesday, August 14, 2012

Ayam Bakar Lada Hitam Mayonis & Sos Cendawan

 
 
Asyik-asyik keluar n3 biskut raya... nak buat camana kan dah gitulah resamnya. Makin dekat nak raya makin banyak koleksi biskut yang ditunjukkan sehingga menggoda-goda nak membuatnya juga. Tapi kali ni nak bagi laluan dulu pada ayam panggang ni. Cheq sue buat minggu lepas, panggang dengan pemanggang ajaib aje pun. Memang mudah kerjanya, letak aje kat dalam tu...tak sampai sejam dah buleh makan.
 
Ni kes berkenan dengan manok panggang yang Q tunjuk la ni. Tapi masa tu tak sempat nak search resepi, guna je resepi dari e-book Ros dan digandingkan dengan sos cendawan campak-campak. Ada pulak hirisan kentang untuk melengkapkan hidangan. Memang kebaboooom sungguh la. Budak-budak makan bertambah. Lain kali boleh la cuba buat lagi....
 
Pada kawan2 yang kehabisan idea nak buat lauk berbuka tu boleh la cuba ayam panggang ni. Memang tak menyesal punya! Wassalam...
 
AYAM BAKAR LADA HITAM MAYONIS

Bahan-bahannya
1/2 ekor ayam ( bersihkan dan cucuk dengan garpu)
1 sudu kecil serbuk lada hitam
2 cm halia ( agak-agak je)
2 ulas bawang putih
1/4 biji bawang besar
1 sudu besar madu
1 sudu besar gula
1 sudu kecil kicap manis
1/2 sudu kecil garam
2 sudu besar mayonis
sedikit lada sulah
Caranya
1. Blender bawang besar, halia, bawang putih dengan sedikit air sehingga hancur, kemudian curah di dalam bekas dan campur gula, lada sulah, garam, kicap manis madu dan serbuk lada hitam.

2. masukkan ayam dan akhir sekali letakkan mayonis, gaul sebati dan perap di dalam peti ais selama 2 atau 3 jam, bakar pada suhu 190 darjah selama 40 minit atau satu jam, angkat dan sedia untuk dihidangkan panas-panas, Selamat Mencuba.
( kalau perap lagi lama lagi sedap ayam bakar ni, dan bakar biar perang sikit permukaan ayam tu)

Stylish Thankyou

2 comments:

Sue PeLik said...

ermmmmmmmmmmmmmmm sedapppppppnyaaaaaaaaa tgokkkkkkkk huhuhuhu

zila norazila said...

nampak yummuy:)