Friday, August 3, 2012

Masak Lemak Kulat Sisir, Bayam & Keledek

 
 
  Salah satu feveret cheq sue, iaitu kulat sisir a.k.a cendawan kukur kelapa. Memang sellau buat macam ni selain dari goreng dengan telur atau tumis pedas. Oleh sebab sekarang bukan musim, 1 pot kulat sisir tu berharga RM 4 hengget, memang agak mahal jugak la kalau nk dikira. Bila dikeringkan dapat dalam 1 genggam aje.Untuk membanyakkan sayur lemak ni cheq sue campurkan dengan keledek dan bayam. Memang sedap dimakan dengan ikan kering @ ikan garam kunyit goreng.

 
Resepi? Letak biasa2 aje, hanya bawang merah dengan lada hitam, direncah sedikit dengan kulat sisir dan dimasukkan santan. Kalau ada anak jagung pun sedap jugak dimasukkan sekali. Pastu masaklah macam biasa. Oklah, sampai jumpa lagi. Wassalam....

Stylish Thankyou

7 comments:

Zaliedana said...

Assalam cheq sue.erm kulat tuh skang nih bkn musim kan,sbb dah lma tingin nk mkn duk cari xde lagi,huhu..jgn smp bersalin xde lagi dahle,takut ade yg leleh air liur lak,huhu..ct suka sgt kulat nih,wat msk lemak ke,goreng kunyit ke goreng cili padi ke,mmg best sungguh...

lina_pg said...

assalam cheq sue..yg len2 tu kira biasa makan, tang kulat sisir tu sangatlah terliuq.Lama sangat tak makan..rasanya kat bumi pulau pinang tadaklah menda alah tu..

quinnie said...

sue..dekat CH ada jual ke kulat ni? aduiii bertahun tak makan...huhuhu

kakbesah said...

akak pon geng ngn Quinnie, dh berzaman x mkn kulat sisir, akak suke bila mkn kulat tu, ade rase unik bla mengunyahnye..

Acik Erna said...

acik pun suk kulat tpi bisanya masak lemk cili api campur udang je

nOOrsha said...

Sedapnye kulat sisir..teringat nostalgia cr kulat lpas ujan ms kecik2:-)

Nuwairani Ismail said...

kulat sisir kalau dimasak dengan ubi keledek memang kena! sedap tu! teringat pulak masakan nenek kat kampung.