Monday, August 13, 2012

Biskut Cornflakes Crunchy

 
 
Biskut kelima. Masa buat biskut ni tahu nak cepat aje. Sepatutnya kena rehatkan dalam peti sejuk semalaman tapi cheq sue letak sejam dua aje, tu yang kejadiannya biskut tu agak meleper aje. Mula-mula letak dalam cup tapi macam tak cun aje, terus cheq sue bulat2kan atas loyang dan bakar. Walaupun penyek gitu rasanya boleh tahan sedap jugak. Memang rangup je bila makan. Tambah2 bila guna tepung red rose tu.
 
Cuma sedikit kelainan dalam biskut ni bila cheq sue masukkan sedikit poppyseed, nampak la menarik sikit ada bintik2 bertahi lalat gittew, bukan semut ya! Kalau ada kengkawan yang belum ada cadangan nak buat biskut tu boleh la cuba yang ni, memang senang sangat nak membuatnya. Cheq sue bab2 biskut ni dah tutup kedai, tinggal nak upload aje. Bab jahit menjahit pun dah setel, tahun ni tak jahit banyak, 2 pasang aje. Mesin jahit pun nampaknya nak kena hantar servis... baju budak2 pun tak berjahit tahun ni, maklumlah dah tak tahu ukurannya, kang kalau jahit tak muat @ terkecik sayang pulak kan...
 
Oklah...selamat membuat persiapan raya. Wassalam...
 
 
BISKUT CORNFLAKES CRUNCH
Resepi : Kak Wan

Bahan A
280gm mentega
180gm gula kaster
1/2 sudu teh vanila
2 biji telur B

Bahan B - di ayak
320gm tepung gandum / rose
1/2 sudu teh baking powder
1/4 sudu teh soda bikarbonat
1/8 sudu teh emplex
Bahan C :  500gm cornflakes (di ramas sedikit)

Cara-cara :
1.  Pukul bahan A hingga kembang, masukkan telur satu persatu dan pukul hingga sebati.
2.  Masukkan bahan B dan gaul hingga menjadi adunan yang lembut.  Rehatkan di dalam peti sejuk semalaman.
3.  Sudukan 1/2 sudu teh adunan dan gaulkan dengan cornflakes.  Susun di dalam dulang pembakar dan jarakkan kerana biskut akan mengembang dan meleper.
4.  Bakar di dalam oven yang telah di panaskan dahulu pada suhu 150C selama 20 - 25 minit.
5.  Simpan dalam bekas kedap udara.

Stylish Thankyou

3 comments:

myda_ahmad said...

slmt pagi che' su...
banyak ke buat biskut raya???....rajin betuk che; su buat...

Outbound di malang said...

Nice blog :)
salam kenal sobat :)
di tunggu kunjungan balik.nya ya !terimakasih ...

Nur-nba said...

Kak Cheq Sue, rajinnya akak... Hmm nampak sedap biskut ni.. :)