Wednesday, August 15, 2012

Biskut Casablanca Delight

 
 
Sebenarnya jarang2 sangat nak buat biskut yang kena solek2 ni. Selalu biskut raya togel2 aje tak ada serinya. Tapi kali ni oleh sebab tak dapat banyak mana, boleh la hias lawa-lawa sikit untuk biskut casablanca ni, baru kena dengan namanya yang ala-ala vouge gittew..
 
Masih juga menggunakan resepi daripada Citarasawan, namun asalnya daripada Chef Zubaidah. Kak Yatie pun ada buat biskut ni. Cantik je tengok. Rasa pun sedap dengan gabungan nestum dan badam. Cheq sue tak ada pulak bijan hitam, tapi digantikan dengan bijan putih biasa.
 
 
Untuk hiasan atasnya pula cheq sue sapukan dengan lebihan telur putih + pewarna merah dan 3 biji biji labu. Nampak la serinya sikit. Kat rumah sebenarnya ada stok ceri merah tapi lupa lak kat mana disimpannya. Elok dah siap buat biskut  ni baru jumpa. ^^ Mana-mana yang belum cukup biskut raya tu boleh la cuba yang ni pulak ya. Tak susah pun membuatnya.  Memang berbaloi. Wassalam...
 
Note : Dalam mood raya. Kat sekolah pun dah tertukar hari. Lama jugak tak berBW, bizi sesangat time exam. Hmmmm tunggu nak balik kg je ni... InsyaAllah petang nanti *_* ......
 
 
BISKUT CASABLANCA DELIGHT COOKIES
Resipi :  Chef Zubaidah
Sumber : KakWan

Bahan A
130gm mentega
20gm shortening
70gm gula kastor

Bahan B
30gm nestum - diramas
30gm oat- panggang dan kisar
30gm serbuk badam
20gm bijan hitam

Bahan C
25gm tepung jagung
10gm tepung beras
150gm tepung gandum
Hiasan : Ceri merah dan hijau, kuning telur

Cara-cara
1. Sebatikan bahan A dan masukkan bahan B dan uli rata.
2. Masukkan bahan C dan uli lembut kemudian canai menjadi kepingan nipis.
3. Terap dgn acuan empat segi tepat dan sapukan kuning telur dan hias dgn ceri merah dan hijau.
4. Bakar pada suhu 140c selama 30 minit atau sehingga kekuningan.

Stylish Thankyou

2 comments:

Yatie said...

menarik biskut cheq sue ni, siap ada kuaci lagi kat atas tu..mmng sedapkan biskut ni..mmng berbaloi membuatnya...

ibundo said...

selamat hari raya cheq sue..