Monday, August 27, 2012

Biskut Alamanda, Pemanas Lepas Raya

 
 
Hampir seminggu melupakan rumah kedua ni, memang bisu sungguh, perlu banyak semangat dan kekuatan untuk mengupdate dan memansakan kembali blog yang kian sepi. Aidilfitri yang sudah berbalu bagai membawa bersamanya segala semangat yang ada. Hajat nak mengumpul koleksi e-kad raya kawan2 tapi nantilah dulu. Nak cerita pasal raya pun tak ada yang menarik. Bergambar memang tak dan la sibuk membuat persiapan itu ini. Sedih nak cerita, tapi 8 helai tudung yang nak bawa balik beraya tertinggal pula. Nak tak nak kena la beli tudung yang ala-ala aje... Hmmmmmm memang geram sungguh pada diri sendiri. Takpelah... ^^
 
Marilah kita menjamu mata dengan koleksi biskut raya yang belum diupdate. Dalam banyak-banyak biskut raya tahun ni, biskut alamanda inilah juaranya. Memang terbaik biskut ni. Sangat sedap, segala-galanya kena dan sungguh sempurna.Gabungan coklat dengan cococrunch, kacang dan choc rice memang kena sungguh.
 
Untuk biskut ni cheq sue ambil resepinya dari blog Kak Wan dan rasanya Kak Azlita pun ada buat. Cheq sue cukup suka buat biskut ni. Caranya takde la renyah sangat, main tekap2 aje. Memang kelasss nak buat masa raya. Kalau tak pun buat sekadar makan2 pun ok...satu adunan tu banyak jugak dapatnya.
 
TQ pada chef Asma dan Kak Wan atas resepi ni. InsyaAllah akan buat lagi lepas ni. Menyesal kalau tak buat tau....  Wassalam...
 
BISKUT ALAMANDA
Resipi :  Chef Asma
Sumber : Kak Wan

Bahan A
250gm mentega
80gm shortening
80gm gula kaster
2 sudu kecil cappucino emulco

Bahan B (Di ayak)
350gm tepung red rose
1/4 tsp baking powder
40gm tepung jagung
40gm tepung kentang
2 sudu besar susu tepung

Bahan C
100gm koko crunch di kisar halus
40gm kacang tanah - di panggang dan di kisar halus
100gm coklat rice
Hiasan : Kuning telur, coklat masakan hitam dan putih

Cara-cara :
1.  Pukul bahan A hingga berkrim.  Masukkan bahan B dan C dan uli hingga menjadi doh.
2.  Rehatkan doh selama 15 minit atau lebih.  Canai dan terap dengan acuan di sukai.
3.  Susun dalam loyang yang telah di gris.  Sapu dengan kuning telur dan bakar pada suhu 150C selama 15-20 minit.
4.  Sejukkan dahulu dan hias dengan coklat masakan hitam dan putih

Stylish Thankyou

3 comments:

mala said...

cantiknya biskut cheq sue. tengok2 bahan2 inshaAllah sedap ni.

hazila said...

Salam Lebaran buat Cheq Sue. Saya tahun ni satu kuih pun tak buat...

Amie said...

Aduh! Sedihnya sampai tertinggal tudung rayanya ye Cheq Sue.... rajinnya dia mengukis!