Saturday, May 11, 2013

Badak Berendam Pulut Hitam

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera 

Projek terbengkalai ni... ^^. Dah lama jugak buat, dok terperap dalam draft tak menyempat nak publish. Dengan terhasilnya badak berendam pulut hitam, maka habislah sudah stok tepung berkenaan yang dah agak lama jugak dalam simpanan saya. Separuh dibuat pau, separuh lagi dibuat badak berendam. ^^

Saya memang suka kuih badak berendam. Kalau biasa kita gunakan tepung pulut, penggunaan tepung pulut hitam tak kurang hebat. Cuma ianya tak la selembut tepung pulut, agak kenyal sedikit. Boleh la cuba kalau nak rasa sedikit kelainan citarasa.


Yang saya buat ni biasa2 je... tang kuahnya tu saya ejas ikut suka hati, kali ni tak la pekat sangat santannya, memang lebih air sikit... Cuma saya pelik, bila simpan dalam peti ais, adunan kuih tu jadi macam mentah pulak, rasanya memang dah rebus agak lama. Kenapa ya.... Mmmmmm... Kalau ada yang nak cuba tu silalah... Macam 'jem' pulak weekend2 gini bila buat update....

BADAK BERENDAM PULUT HITAM
Sumber : Ika
Resepi Asal : AlongRozz

Bahan-bahan :
3 / 4 cawan Tepung Pulut Hitam*
1 cawan Tepung Pulut*
Air + Garam secukupnyer*

Cara-cara :
Satukan semua bhn bertanda * dan masukkan air sedikit demi sedikit uli sehingga menjadi doh yg sempurna.
Kemudian balutkan dengan inti kacang merah. Seeloknya saiz sedang supaya masak sekata dan cepat
Masukkan ke dalam air mendidih beberapa minit sehingga adunan mula timbul. Seeloknya biar lama sikit bagi memastikan adunan masak hingga ke tengah
Sementara menunggu adunan tu masak bolehla sediakan kuahnya

Untuk kuahnya :
1 kotak santan kara + 2 kotak santan air  + Gula + sedikit garam + halba
Pekatkan dengan bancuhan tepung beras dan air

********** (^__^) ********** 

Terima kasih atas kesudian membaca entree ini hingga ke akhirnya. ~ Wassalam ~

1 comment:

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]