Monday, May 20, 2013

Tofee Cheese Cake

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Tambah koleksi cheese cake. Dah lama jugak buat ni, dah selamat pun habis semuanya. Sesi menghabiskan CC yang dah berzaman dalam esbok. Iyalah, selalu blueberry cheese cake ataupun cotton japanese cheese cake, kali ni saya cuba pula buat tofee cheese cake berpandukan resepi dan cara2 yang dikongsikan oleh Kak Azlita. Tapi janganlah dibandingkan hasil keras tangan saya ni dengan beliau, memang jauh panggang dari api la.... ^^

Saya berulang kali jugak berfikir, puas di telek gambar, tak tercapai dek akal saya bagaimana Kak Ita menyediakan base biskut di sekeliling kek. Saya cuba jugak buat tapi tak jadik, macam kering sikit saya punya biskut tu. Last sekali saya  buat base biasa je. Kali ni saya gunakan campuran biskut cream crackers dan biskut meri. Nak menghabiskan stok.... ^^


Bagi saya, kek ni tak terasa sangat 'cheese'nya. Mungkin sebab campuran ni ada tlur agak banyak dan gabungannya dengan gula perang macam buat kek ni rasa lain sikit. Lain sikit je tapi masih sedap.


Pada siapa yang inginkan kelainan boleh la mencuba resepi ni. Cuma bila saya buat di CH tahu2 sajalah, caramel tu mudah sangat beku. Tak simpan dalam esbok pun kejap aje dah beku. Bila makan tu memang melekat la sikit kat gigi. Tak apalah... Buat yang nak cuba saya copy semula resepinya di bawah. Terima kasih Kak Ita yang sudi berkongsikan resepi ni..

TOFEE CHEESE CAKE
by : Epicurious
Sumber : Kak Ita


LAPISAN BAWAH (BASE)
1 1/2 cawan biskut Oreo / Marie / Tiger
5 sudu besar mentega cairkan

Biskut di hancurkan. Boleh juga gunakan campuran biskut, antara biskut Oreo dan biskut Marie atau sebaliknya.
Satukan biskut dan mentega
Letakkan dalam loyang spring form pan ukuran 8 inc
Alas dasar loyang terlebih dahulu dengan kertas minyak
Padatkan biskut dalam loyang
Boleh padatkan pada dasar loyang sahaja, atau pada sekeliling loyang juga

Simpan dalam peti ais sebentar anggaran 1 jam
Kemudian bakar pada suhu 170 C selama 15 minit atau sehingga biskut merenggang sedikit dari loyang.
Biarkan sejuk tapi jangan keluarkan dari loyang ya. Biarkan ia sejuk dalam loyang

CHEESE CAKE
250 gm krim cheese ~ suhu bilik
150 gm gula perang
30 gm mentega ~ dicairkan
5 biji telur
1 sudu teh esen vanilla

Pukul cream cheese dan gula perang hingga lembut
Tambahkan telur sebiji-sebiji dan terus pukul
Tambahkan mentega cair dan esen vanilla dan pukul rata

Tuang dalam loyang yang terdapat biskut tadi.
Balut loyang dengan kertas aluminium foil tapi jangan tutup permukaan loyang
Letakkan loyang dalam loyang lain yang lebih besar
Isikan air panas dalam loyang yang besar, jangan sampai loyang kek terapung.
Bakar secara bain marie ini pada suhu 170 C selama 1 jam 15 minit
Bakar guna api atas dan bawah

CARAMEL
1 1/2 cawan gula ~ ita kurangkan
1/4 cawan air
1/2 sudu teh jus lemon
1 cawan krim tenusu Dairy Whipping Cream / heavy cream
15 gm mentega

Masak gula, air dan lemon hingga keperangan
Kemudian tambahkan krim tenusu dan kacau hingga ia pekat
Tambahkan mentega dan kacau hingga ia berkilat
Saya buat 1/2 adunan caramel ni dengan gula hanya 1/2 cawan
 

Biarkan ia suam
Tuangkan atas cheese cake tadi
Simpan dalam peti ais hingga dingin
Hiaskan dengan coklat Tofee

 ********** (^__^) ********** 
Terima kasih atas kesudian membaca entree ini hingga ke akhirnya. ~ Wassalam ~

3 comments:

  1. Salam cheq sue,
    Rajinnya buat tofee cheese cake ni... umi belum sampai seru lagi

    ReplyDelete
  2. sedapnya kak oiiiii...nak menitik ayak liur ni :)

    ReplyDelete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]