Tuesday, May 21, 2013

Resepi Ikan Kekek Kukus Buah Prun

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Pada jam ini, pastinya semua dari kita sudah selamat menjamu hidangan makan tengah hari. Apa menunya? Mesti sedap dan seronok makan bersama keluarga atau rakan sekerja. Makan di mana pun tak kisahlah, janji kenyang dan halal. Tak gitu?

Jadi, bertepatan dengan waktunya ni, saya nak kongsikanlah satu resepi yang dah lama saya buat. Biasalah sekarang ni tak ada menu fresh from kitchen, hari2 sibuk bizi memanjang... Pada yang selalu datang berkunjung dan meninggalkan komen tu, terima kasih banyak2. Maafkan saya jika tidak dapat membalas komen anda tu, hanya mampu BW je sekilas lalu.

Ikan kukus ni saya buat ikut suka je. Ada soy honey glaze - masuk. Ada prun - campak. Masa ke pasar malam, saya beli ikan kekek setengah kilo, dapat dalam 6 ekor. Tengok saiznya tu tak besar sangat, dalam separuh tapak tangan je. Dua dah dibuat goreng garam kunyit selebihnya empat ekor dok bertapa dalam peti. Nak buat camana, lepas mengundi tu memang malas betul nak masak nasi, setakat makan sorang saya support je lah kedai makan yang ada dekat sini. Yang saya buat ni pun saya bawa makan di rumah kawan...


Alhamdulillah, kejadiannya tidak lah mengecewakan. Walaupun hasilnya agak manis sebab masa buat tu saya puasa (mungkin jugak sebab soy honey glaze tu). Next time kena lebihkan sikit garam atau serbuk cukup rasa. Kalau kata tak ada ikan kekek, boleh juga gunakan ikan laut yang lain. Buat yang nak mencuba saya letakkan resepi di bawah ni. ^^


IKAN KEKEK KUKUS BUAH PRUN
Resepi : Cheq Sue

Bahan-bahan :
5 ekor ikan kekek (saiz kecil) - kelar badannya
1 biji bawang besar (saiz kecil)
1 biji bawang putih
2 biji cili hijau - potong bulat nak pedas letak lebih
Sedikit halia, lobak merah
4 biji prun kering (tak ada biji) - hiris kasar

Cara membuatnya :
Ratakan 1 1/2 sb soy honey glaze di dalam bekas kukusan
Tabur hirisan halia, bawang besar, bawang putih dan cili hijau
Kemudian susunkan ikan
Di atasnya tuangkan lebihan soy honey glaze, hirisan halia, bawang besar, bawang putih dan cili hijau 
Kemudian tabur prun cincang dan parutan lobak merah
Akhir sekali taburkan sedikit serbuk Cukup Rasa
Kukus hingga masak
********** (^__^) ********** 
Terima kasih atas kesudian membaca entree ini hingga ke akhirnya. ~ Wassalam ~

2 comments:

  1. salam cheq sue..

    menariknya menu tu..ikan kekek kukus buah prun..em, kreatif la..mesti sedap kan..

    ReplyDelete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]