Thursday, May 16, 2013

Kellie's Castle

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera 

Projek Hari Pekerja 2013. Saya dan 2 rakan yang lain mengambil kesempatan cuti sehari untuk ke Ipoh, membeli belah (amboi....) dan menjamu mata. Selepas selesai di TESCO dan JJ, saya  menuju ke Gopeng untuk mencari Taman Herba, konon nak tengoklah apa yang ada. Tapi nampak macam tutup, sebab pintu pagarnya macam terkunci, tapi tak tahulah sebab saya pun tak biasa di kawasan tu.

Jadi saya mengambil keputusan untuk jalan je terus. Saya sebenarnya tak pernah lalu jalan tu jadi dah jalan2 tu dapat la tengok macam mana tempat orang. Bila nampak signboard Kellie's Castle, terkejut jugak sebab jaraknya tak la terlalu jauh daripada Gopeng. Dah lama sangat nak ke sini tapi tak sampai2 lagi. Dulu pernah jugak sekali tapi sampai separuh jalan saya pusing ke Ipoh semula.


Ibarat kata, pucuk di cita ulam mendatang, saya dengan semangat membara terus la singgah. Suka sangat sebab akhirnya berjaya juga melihat apa yang ada di sana. Kalau cikgu Sejarah memang dah tahu la sejarah KC ni. Saya jangan la tanya, alkisah di sebalik ni memang saya tak tahu langsung.



Bayaran masuk RM5 dikenakan. Mula2 ingat masuk free, dah melangkah sampai atas titi tu tetibe je loceng berbunyi. Alamak...seb baik tak ramai orang lagi... Buat malu aje


Banyak view yang menarik di sini. Tapi yang geramnya bila dah edit gambar dan upload di blog, gambar jadi kabur dan kelabu. Nak kena tengok tutorial la pulak lepas ni. Macam ada yang tak kena aje.


Saya cukup sentimental dengan binaan yang begini. Kelihatan macam tak siap tapi klasik dan beremosi.


Dalam banyak2 ruang kat KC, ini saja yang saya ingat. LORONG BERHANTU, namanya. Errr...tak nak la komen lebih-lebih....


Pandangan dari atas. Boleh tahan tinggi jugak. Sampai kat atas berpeluh2 bukan kenapa, tak la penat tapi lebih kepada takut dan gayat. Mu pandang aku pandang pakat-pakat gelak. Di bahagian atas ni juga tak ada pagar, jadi kalau rasa tak kuat iman baik jangan naik. ^^

Selesai melihat2 di dalam ni juga memberikan satu pengetahuan baru buat saya. Ternyata binaannya cukup sempurna dengan pelbagai bilik dibuat berdasarkan keperluan. Sambungan dari bilik ke bilik yang lain juga cukup kemas dan saya fikir kalau orang yang tak biasa dengan KC ni jangan dok berangan nak explore lebih2 kot2 tersesat tak jumpa lak jalan keluarnya nanti.

Apapun, satu pengalaman yang menarik...

********** (^__^) ********** 
Terima kasih atas kesudian membaca entree ini hingga ke akhirnya. ~ Wassalam ~

2 comments:

  1. salam Cheqsue...org CH dah sampai ke sini ya?K.atie tak pernah sampai lagi :)

    ReplyDelete
  2. ini antara tempat kat perak saya x pnah2 sampai..cantik view dia..itulah rasanya kalau x tahu jalan2 kat dlm kc ni boleh sesat..good sharing tq :)

    ReplyDelete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]