Sunday, May 12, 2013

Pokok Jarum Tujuh Bilah

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera 

Jom masuk kebun sat...hari Ahad ni kena santai2 sikit, baru tak stress nak masuk kerja esok. Alkisahnya balik kampung baru ni saja la bawak anak buah jalan-jalan, terjumpa dengan pokok jarum tujuh bilah ni. Tak hairan sangat sebab di rumah CH pun memang ada pokok ni. Daunnya boleh dibuat ulam dan ada banyak khasiat perubatan. Katanya boleh mengubat kanser. Pokok ni saya tak pasti ada berapa jenis, tetapi yang selalu saya lihat yang bunganya berwarna merah dan jingga.


Bunganya cantik, jingga terang.


Jarum2 yang ada pada pokok tu. Saya agak dari sebab inilah ianya dinamakan pokok jarum tujuh bilah. Tapi saya ada mendengar pendapat orang2 tua yang mana jarumnya tu tidak semestinya tujuh, tetapi berjumlah ganjil samada 5 atau 3. Jarumnya ni memang bisa sangat. Kalau tercucuk jari ke, seminggu belum hilang rasa sakitnya. Saya memang selalu kena lah...


Yang saya nak tunjukkan kat sini adalah buah jarum tujuh bilah. Ini pertama kali saya melihatnya. Memang pokok ni agak besar jugak, batangnya saja ada la kot besar betis gitu...tak sangka pulak berbuah. Kira2 saya pun jakun jugak di kampung sendiri. Cantik je bentuknya...adik beradik kaktus agaknya pokok ni. Buat perkongsian semua. Untuk maklumat lebih lanjut boleh jumpa Pak Wiki...

********** (^__^) ********** 
Terima kasih atas kesudian membaca entree ini hingga ke akhirnya. ~ Wassalam ~

No comments:

Post a Comment

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]